4 Typer af markedssegmentering 15 min.

Simon R. Guides, Iværksætter, Online marketing, Online tools Skriv en kommentar

Markedssegmentering kan hjælpe dig med at målrette din indsats mod en målgruppe med nogle bestemte karakteristika, planlægge strategiske marketing kampagner, og ikke mindst se muligheder og åbninger i markedet.

Ved du ikke noget om markedssegmentering, kan det måske virke lidt uoverskueligt at gå i gang med, men det kan faktisk gøres forholdsvis enkelt.

Så se hvordan du kan forbedre din markedssegmentering ved at lære om: 

Hvad er markedssegmentering?

Markedssegmentering består af at inddele et marked, i mindre grupperinger og mere definerede kategorier. Man segmenterer kunder og målgruppe ind i grupper, hvor der er ligheder såsom demografi, interesser, behov og geografi.

8 fordele ved markedssegmentering

Markedssegmentering skal hjælpe med at fokusere indsats og ressourcer mest effektivt, for at nå den mest værdifulde del af slutkunder i din målgruppe, og derved optimere dine forretningsmål.

Markedssegmentering giver dig muligheden for at lære dine kunder bedre at kende, identificere hvilke behov der er i dine segmenter og tydeliggøre hvordan du bedst imødekommer behovet med dit produkt eller service. Det hjælper dig med at eksekvere din marketingstrategi bedre – fra top til bund.

“Markedssegmentering giver dig muligheden for at lære dine kunder bedre at kende, identificere hvilke behov der er i dine segmenter og tydeliggøre hvordan du bedst imødekommer behovet med dit produkt eller service.”

#1 Skab stærkere marketing budskaber

Når du ved hvem du snakker til, kan du skabe mere gennemtrængende budskaber. Du undgår generisk og vagt sprogbrug der snakker til det brede målgruppe. I Stedet kan du anvende et mere direkte budskab, der snakker til behov, ønsker og unikke karaktertræk i din målgruppe.

#2 Find frem til den mest effektive marketing taktik.

Med et ocean af forskellige tilgængelig marketing taktiker kan det være svært at vælge den mest effektive. Ved at anvende forskellige typer af markedssegmentering kan du nemmer finde frem til de marketing strategier der vil virker bedst, til de enkelte segmenter. Når du kender det målgruppe du ønsker at nå, bliver det meget nemmere at se hvilke kanaler der er mest lukrative for at få dit budskab ud.

#3 Design ultra-målrettede reklamer

Med online annoncering kan du målrette reklamer direkte til din målgruppe ud fra alder, lokation, købsmønstre, interesser og meget mere. Når du anvender markedssegmentering til at definere din målgruppe, kender du disse detaljerede kendetegn ved netop dit publikum og du kan derfor omsætte den viden til, at lave ultra-målrettede reklamer som konverterer.

#4 Tiltræk og konverter kvalitets leads 

Når dit marketing budskab er virkelig klart, direkte og målrettet, tiltrækker det de rigtige mennesker. Du tiltrækker den ideelle målgruppe, og har højere sandsynlighed for at konvertere dem til faktiske kunder.

“Når dit marketing budskab er virkelig klart, direkte og målrettet, tiltrækker det de rigtige mennesker.”

#5 differentier dit brand fra konkurrenter

Når du kan være mere specifik og konkret i det du tilbyder og dit budskab, vil du også bedre kunne adskille dig fra konkurrenterne. I stedet for at falde i et med mængden kan du differentiere dit brand fra andre ved at fokusere på et bestemt behov hos din målgruppe.

#6. Opbyg stærkere tilhørsforhold

Når du ved hvad dine kunder vil have og har behov for, kan du levere og kommunikere tilbud der helt unikt hjælper og ræsonnerer med dem. Med den tydelig værdi og budskab skaber du et stærkere bånd mellem brand og kunder. Noget der bidrager til et længere tilhørsforhold til dit brand.

#7. Identificer muligheder i nichemarkeder

Niche-marketing er processen hvor man finder frem til segmenter i industrier som har et stort publikum, der kan blive udnyttet på nye måder. Når du segmenterer det valgte marked, kan du ende ud med at finde uudnyttede niche-markeder, som du kan udvikle til nye produkter eller services.

#8. Hold dit fokus

Målretning i marketing holder dit budskab og dine marketing mål på ret kurs. Det hjælper dig med at identificere nye marketing muligheder og undgå at bevæge sig væk fra det marked man ønsker betjene.

De 4 typer af markedssegmentering

De 4 grundpiller i markedssegmentering er:

  • Demografisk segmentering
  • Psykologisk segmentering
  • Adfærdssegmentering
  • Geografisk segmentering

Under hver af disse typer af markedssegmentering, findes der flere underkategorier som ydermere klassificerer målgruppe og kunder.

Demografisk Segmentering

demografisk segmentering grafik

Demografisk segmentering er en af de mest populære og mest anvendte typer af markedssegmentering. Det refererer til statisk data omkring en gruppe af mennesker.

Eksempler på demografisk markedssegmentering:

  • Alder
  • Køn
  • Lokation
  • Familiesituation
  • Årlig indkomst
  • Uddannelse
  • Etnicitet 

Hvor eksemplerne ovenfor er nyttige når du henvender dig til B2C målgrupper, kan en virksomhed f.eks. vælge at segmentere deres B2B målgruppe ud fra:

  • Virksomhedsstørrelse
  • Industri
  • Jobfunktion

Fordi demografisk segmentering er baseret på statistik og fakta, er det forholdsvis nemt at kortlægge ved at bruge forskellige online værktøjer og statistiktjenester.

Et simpelt eksempel af en B2C demografisk segmentering kunne være en bilforhandler der sælger luksusbiler. Sådan en virksomhed vil som regel sigte efter en målgruppe med en høj indkomst.

Et B2B eksempel kan være et brand der sælger marketing platform til store virksomheder. Dette brand vil højst sandsynligt sigte efter marketing chefer (CMO’er) i større virksomheder (500+ ansatte), med mulighed for at fortagee købsbeslutninger.

Psykografisksegmentering grafik

Psykografisk segmentering

Psykografisk segmentering kategorisere målgruppen ud fra faktorer som berører personlighedstræk.

Eksempler på psykografisk segmentering:

  • Personlighedstræk
  • Værdier
  • Attitude
  • Interesser 
  • Livsstil
  • Underbevidst og ubevidste overbevisninger
  • Motivation
  • Prioriteter  

Psykografisk segmenteringsfaktorer er en smule sværere at finde frem til, i forhold til den demografiske segmentering, da de er mere subjektive faktorer. De er ikke datafokuserede og kræver derfor en del mere research for at skabe den nødvendige indsigt og forståelse. 

Hvis vi tager luksus bilforhandleren, vil han måske segmentere efter et publikum som værdsætter kvalitet og status. Hvor B2B marketing platformen, måske vil sigte efter marketing chefer der er motiverede for at øge produktivitet og vise deres uvurderlighed for ledelsen.

Adfærdssegmentering grafik

Adfærdssegmentering

Hvor demografisk og psykografisk segmentering fokuserer på hvem kunden er, så fokusere adfærdssegmentering på hvordan målgruppen opfører sig.

Eksempler på adfærdssegmentering:

  • Købsvaner
  • Forbrugsvaner
  • Brugerstatus
  • Brand interaktioner

Adfærdssegmentering kræver at du kender din kunde og målgruppes handlinger. Disse aktiviteter kan være i forbindelse med hvordan en kunde interagerer med dit brand, eller hvordan disse aktiviteter sker væk fra dit brand.

Et B2C eksempel i dette segment, kunne være luksusbil brandet, der vælger kunder som har købt high-end biler inden for de sidste 3 år. B2B Marketing platformen ville måske fokusere på et publikum, som har skrevet sig op til et af deres gratis webinar.

Geografisk segmentering grafik

Geografisk segmentering

Geografisk segmentering er den mest simple form for markedssegmentering. Det kategoriserer kun kunder ud fra geografiske grænser.

Eksempler på geografisk markedssegmentering:

  • Postnummer
  • By
  • Land
  • Radius rundt om en bestemt lokation
  • Klima
  • By- eller landdistrikter

Geografisk segmentering kan referere til en defineret geografisk grænse (by og postnummer), eller type af område (størrelsen af et område eller bestemt klima).

Et eksempel på en geografisk segmentering, kan være luksusbil virksomheden som målretter deres indsats mod et publikum og kunder som bor i et varmt klima, og ikke behøves at blive udstyret til snevejr. Marketing platformen vil nok fokusere deres indsats mod større byområder, hvor deres målgruppe sandsynligvis arbejder.

Hvordan laver jeg en markedsssegmenteringsstrategi?

Nu hvor du har fået kendskab til markedssegmentering og dets betydning, og de 4 typer af markedssegmentering, er det tid til at konvertere den viden til praktik.

Du kan anvende følgende markedssegmenteringsproces til at lære din målgruppe bedre at kende, og finde frem til markeds- og produktmuligheder.

#1. Analyser dine eksisterende kunder

Hvis du har eksisterende kunder, så start din markedssegmenteringsproces med at lave en målgruppeanalyse. En sådan analyse hjælper dig med at lære dine kunder at kende og identificere trends som allerede eksisterer i din kundebase. Brug her markedsresearch spørgsmål til at guide din undersøgelse.

Kundeinterview

Du kan gå direkte til kilden, og udføre interviews af dine eksisterende kunder, forhenværende kunder, og af mulige kunder. Stil spørgsmål som hjælper dig med at udfylde alle 4 typer af markedssegmentering.

Interview salgsafdelingen

Hvis du har et salgsteam eller medarbejder som bruger meget tid på at arbejde med kunderne, bør du anvende dem som en ressource til din markedssegmentering. Stil dem spørgsmål og undersøg hvilke ligheder og tendenser de oplever når de betjener kunderne.

Referer til din forretningsdata

Din virksomhed har sikkert massevis af data der kan hjælpe dig med at lære dine kunder og målgruppe at kende. Brug dit kunde relationsstyringsværktøj (CRM), og point-of-sales system til at finde tendenser som relaterer sig til adfærdssegmentering. Lav udtræk på hvilke beløb kunderne bruger, hvor ofte de besøger din virksomhed, og ikke mindst hvilke typer produkter og services de køber.

Anvend dine hjemmesidestatistikker

Din hjemmeside har også en masse data som kan hjælpe dig med at lære din målgruppe at kende. Anvender du f.eks. Google Analytics, til at finde detaljer som relaterer sig til alle 4 segementeringstyper? Du kan bl.a. lære om kundeadfærd ved at kigge hvilke sider brugeren besøger, hvor lang tid de bliver på siden, og hvordan de fandt frem til din hjemmeside og meget mere.

Undersøg geografien af din målgruppe

Indsaml detaljer til geografisk segmentering og find ud af hvor din målgruppe bor. Til det bruger vi selv Google Analytics og Jetpack til at få overblik over geografien for vores målgruppe.

Undersøg din målgruppes interesseområder

Når du kender din målgruppes interesser kan det hjælpe dig med at identificere psykografiske segmenter i din eksisterende kundebase. Her kan du f.eks. bruge værktøjet SparkToro. De har en gratis version af deres platform som giver dig 10 søgninger om måneden, og du kan vælge at begrænse søgninger til Danmark. Det skal siges at de primært fokuserer på det engelske sprog.

SparkToro til markedssegmentering

Med SparkToro kan du undersøge målgrupper ud fra simple søgninger. Hvis vi holder fast i luksusbil eksemplet:

  • Min målgruppe snakker ofte om. Eks: High end biler
  • Min målgruppe bruger følgende ord i deres profil. Eks: CEO
  • Min målgruppe følger social medie kontoen. Eks: Mercedes
  • Min målgruppe besøger ofte hjemmesiden. Eks: Porsche
  • Min målgruppe anvender ofte hashtagget: Eks: #HighEnd
  • Analyser målgruppen af en bestemt hjemmeside eller social medie profil

Som jeg nævnte tidligere, er en rigtigt god kilde til at få indsigt i din målgruppe, Google Analytics tracking på din hjemmesiden. Med den data der bliver indsamlet, kan man filtrere en masse segmenteringsparametre under menupunktet “Målgruppe”. Her kan du se at dataen bliver opdelt i bl.a. de 4 segmentering typer som jeg har afdækket i dette indlæg.

#2. Opbyg en persona

Når du har lavet en komplet analyse af din målgruppe vil du have en solid indsigt i hvem de er. Næste skridt er at omsætte den viden til personas, der beskriver den eksakte typer af kunde du ønsker at tiltrække.

Et persona er en semi-fiktionel beskrivelse af din ideele kundetype. Den hjælper dig med klart at visualisere den person dit brand forsøger at tiltrække. Når du ved hvem du vil sigte efter, bliver det nemmere at finde de rette markedssegment muligheder.

Hvis du har brug for hjælpe med at skabe en persona, kan du anvende en personaskabelon, som findes i virkelig mange afskygninger. Her er et eksempel på en personaskabelon som kan hjælpe dig med processen.

buyer personas market segmentation process

#3. Identificer muligheder i markedssegmentet

Nu hvor du har en persona der beskriver din ideelle kunder, kan du begynde at lede efter muligheder i markedssegmentet.

En markedsmulighed er en trend der kan katalysere nye marketing taktikker og tilbud. For at finde dem skal du først stille nogle spørgsmål til dit brand

  • Hvilke problemer løser dit brand?
  • Hvilke problemer løser du bedre end dine konkurrenter?
  • Hvad ved du meget om eller udfører godt?
  • Hvem vil du og dit hold gerne betjene? 

Herefter refererer du tilbage til din målgruppeanalyse og persona, og stiller spørgsmålene som klarlægger muligheder:

  • Hvilke store segmenter stikker ud?
  • Hvilke kunde karakteristika og kvaliteter er mest almindelige?
  • Hvilke segmenter bliver pt. ikke betjent?
  • Hvilke segmenter kan dit brand betjene på en unik måde?

Identificer et par stykker potentielle muligheder i et markedssegment, herefter undersøg dem nærmere for at bekræfte at de reelle.

#4. Undersøg dit potentielle segment

Inden du lancerer en marketing kampagne rettet mod et nyt segment af dit marked, er det en god idé at bekræfte at det er en god mulighed. Undersøg hvilken konkurrence der findes, og målgruppen der er interesseret i dit nye marked.

Her er søgeinteresse nøglen!

Derfor kan du lave en søgeordsundersøgelse online, for at sikre at de termer din målgruppe søger efter er relateret til dit nye markedssegment. Du kan f.eks. indtaste en søgesætning i Ubersuggest, der er et gratis SEO værktøj. Her kan du bruge “Keyword ideas” værktøjet.

ubersuggest til markedssegmentering

Her har du 2 muligheder:

  1. Indtast et søgeord du ved segmentet bruger
  2. Indtast domænet på en konkurrent du ved segmentet søger på

Her kan du se jeg har valgt mulighed nr. 1 , og brugt “segmentering” som et søgeterm:

eksempel på relaterede soegeord

Det giver en række relaterede søgetermer, og et estimat af hvor mange månedlige søgninger der er på dem (VOL). En anden information du får her er en estimeret sværhedsgrad i forhold til hvor stor konkurrencen er for at ligge højt på søgeordet i Google (SD, den grønne kolonne).

Disse tal kan være superbrugbare i forhold til både konkurrencen, men også til at få indsigt i muligheder du måske ikke havde overvejet.

Bruger du mulighed nr. 2 og undersøger en konkurrents domæne, vil du også kunne se hvilke andre søgeord de rangerer på, hvor meget trafik fra søgemaskinerne de får, og hvilke undersider der klarer sig bedst.

5. Test og tilpas

Når du har fundet et nyt marked du gerne vil udforske, skal du ikke gå all-in med det samme. Lav et par kampagner, og test din idé af.

Afprøv nye markeder og dokumenter dine resultater, så du kan analysere dig frem til den optimale form som resonerer med målgruppen. Små tilretninger, kan fører til store resultater, så forsæt med at gennemgå denne proces, test og tilpas after hvad du lærer hen ad vejen.

Anvend markedssegmentering til at skabe mere effektive marketing kampagner

Markedssegmentering hjælper dig med at blive klar omkring din målgruppe og mål. Du lærer din målgruppe bedre at kende, og dermed også hvordan du bedre kan betjene dem og nå dem, og finde nye markeder at gro ind i.

Om skribenten

Simon R.

Facebook

Er partner og når det kommer til tekst forfatning på vores blog, tager Simon sig som regel af de tekniske og kreative indlæg og gør sit ypperste for at sørge for alle kan følge med og kan få noget ud hans indlæg. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Simon på LinkedIn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *