danskernes internetbrug

Danskernes internetbrug & sociale medierLæsetid: ca. 8 min.

Simon R. Iværksætter 1 Kommentar

Det er vigtigt at kende sin målgruppe. Derfor ved de fleste også at jo mere information man kan indsamle om dem jo bedre. Så når man prøver at fange brugernes opmærksomhed online, er det også vigtigt at vide hvor de er og hvordan deres adfærd er. Derfor har vi kigget på de seneste tal fra Danmarks Statistik om danskernes internetbrug, og taget udgangspunkt i nogle af dem der er mest relevante når man kommunikerer online.

Adgang til internettet

Det siger selv at jo flere danskere der er online, jo flere mulige brugere kan det betyde. Og det ligger nok lidt i luften, men antallet af danskere der har adgang til internettet er stigende. Her kan du se hvordan forskellen fra 2011 til 2016.

2011

Adgang til internettet
84%

2016

Adgang til internettet
91%
Adgang til bredbånd
78%
Adgang til bredbånd
80%

Hvordan kommer danskerne online?

Når man kommunikerer online er det også vigtigt at vide hvilken enhed der bruges til at komme online. Man læser, ser og modtager nemlig ikke nødvendigvis indhold ens på tværs af platforme. Og her er det ret interessant at se at mobiltelefonen nu er den mest brugte platform foran bærbare, stationære og tablets, når man kigger på hvad danskerne har brugt til at komme online inden for de seneste 3 måneder.

Mobiltelefon eller smartphone
82%
Bærbar computer
75%
Tablet
54%
Stationær computer
40%
Smart TV
22%
Andet mobilt udstyr
13%

Hvad laver danskerne når de online?

Hvordan kommunikerer du til din målgruppe? Og ved du i hvilken grad det passer med danskernes adfærd? Her kan du se nogle af de parametre der kan være relevante for dig, i forhold til hvad danskerne rent faktisk foretager sig når de er online.

Sendt eller modtaget e-mails
90%
Søgt information om varer/tjenester
85%
Betalt online for e-handel
79%
Set video på Youtube, Facebook o.l.
70%
Brugt sociale netværkstjenester
69%
Læst eller downloadet nyheder
67%
Bestilt rejser eller overnatninger
61%
Solgt egne varer eller tjenester
32%
Læst eller downloadet e-bøger
20%
Oprettet websites eller blogs
9%

Sociale medier

Danskerne har i den grad taget de sociale medier til sig. I dag er omkring 3,2 millioner danskere til stede på minimum et socialt medier. Og blandt de unge fra 16-24 år er imponerende hele 97% til stede på de sociale medier. Blandt den øvrige befolkningsgruppe ser det også godt ud, så næsten uanset hvem din målgruppe er, SKAL du være til stede på de sociale medier. Og den generelle brug blandt de danske internetbrugere er stadigt stigende.

2011

Danske internetbrugere på de sociale medier
67%

2016

Danske internetbrugere på de sociale medier
74%

Hvor mange sociale medier bruger danskerne?

Mange danskere er faktisk tilstede på flere end et socialt medier, og en stor del har faktisk profiler på adskillige platforme. Se her hvor mange danskerne bruger.

Ingen sociale medier
26%
1 socialt medie
13%
2 sociale medier
18%
3 sociale medier
16%
4 sociale medier
11%
5 sociale medier
8%
6 eller flere sociale medier
7%

Hvilke sociale medier bruger danskerne?

De fleste ved nok at det sociale medie danskernes internetbrug er størst på er Facebook. Men I hvor høj grad er er danskerne til stede på andre sociale medier? Det kan du se her.

Facebook
67%
Snapchat
25%
Instagram
24%
LinkedIn
24%
WhatsApp
10%
Twitter
10%
Pinterest
9%