Danskernes internetbrug & sociale medier 8 min.
Det er vigtigt at kende sin målgruppe. Derfor ved de fleste også at jo mere information man kan indsamle om dem jo bedre. Så når man prøver at fange brugernes opmærksomhed online, er det også vigtigt at vide hvor de er og hvordan deres adfærd er. Derfor har vi kigget på de seneste tal fra Danmarks Statistik om danskernes internetbrug, og taget udgangspunkt i nogle af dem der er mest relevante når man kommunikerer online.
Adgang til internettet
Det siger selv at jo flere danskere der er online, jo flere mulige brugere kan det betyde. Og det ligger nok lidt i luften, men antallet af danskere der har adgang til internettet er stigende. Her kan du se hvordan forskellen fra 2011 til 2016.
2011
Adgang til internettet
2016
Adgang til internettet
Adgang til bredbånd
Adgang til bredbånd
Hvordan kommer danskerne online?
Når man kommunikerer online er det også vigtigt at vide hvilken enhed der bruges til at komme online. Man læser, ser og modtager nemlig ikke nødvendigvis indhold ens på tværs af platforme. Og her er det ret interessant at se at mobiltelefonen nu er den mest brugte platform foran bærbare, stationære og tablets, når man kigger på hvad danskerne har brugt til at komme online inden for de seneste 3 måneder.
Mobiltelefon eller smartphone
Bærbar computer
Tablet
Stationær computer
Smart TV
Andet mobilt udstyr
Hvad laver danskerne når de online?
Hvordan kommunikerer du til din målgruppe? Og ved du i hvilken grad det passer med danskernes adfærd? Her kan du se nogle af de parametre der kan være relevante for dig, i forhold til hvad danskerne rent faktisk foretager sig når de er online.
Sendt eller modtaget e-mails
Søgt information om varer/tjenester
Betalt online for e-handel
Set video på Youtube, Facebook o.l.
Brugt sociale netværkstjenester
Læst eller downloadet nyheder
Bestilt rejser eller overnatninger
Solgt egne varer eller tjenester
Læst eller downloadet e-bøger
Oprettet websites eller blogs
Sociale medier
Danskerne har i den grad taget de sociale medier til sig. I dag er omkring 3,2 millioner danskere til stede på minimum et socialt medier. Og blandt de unge fra 16-24 år er imponerende hele 97% til stede på de sociale medier. Blandt den øvrige befolkningsgruppe ser det også godt ud, så næsten uanset hvem din målgruppe er, SKAL du være til stede på de sociale medier. Og den generelle brug blandt de danske internetbrugere er stadigt stigende.
2011
Danske internetbrugere på de sociale medier
2016
Danske internetbrugere på de sociale medier
Hvor mange sociale medier bruger danskerne?
Mange danskere er faktisk tilstede på flere end et socialt medier, og en stor del har faktisk profiler på adskillige platforme. Se her hvor mange danskerne bruger.
Ingen sociale medier
1 socialt medie
2 sociale medier
3 sociale medier
4 sociale medier
5 sociale medier
6 eller flere sociale medier
Hvilke sociale medier bruger danskerne?
De fleste ved nok at det sociale medie danskernes internetbrug er størst på er Facebook. Men I hvor høj grad er er danskerne til stede på andre sociale medier? Det kan du se her.