Danskernes internetbrug ved e-handel 10 min.
Rigtig mange iværksættere tilbyder en eller anden form for e-handel, og vi danskere handler mere og mere online. Når man sælger produkter online, er det også vigtigt at kende forbrugernes vaner og adfærd. Derfor har vi her samlet nogle af de seneste tal fra Danmarks statistik omkring e-handel.
Danskernes internetkøb
Antallet af danskere der bruger e-handel er fortsat stigende. Ja faktisk er den de seneste 5 år steget med over 11%, fra et i forvejen højt niveau. Se her udviklingen i danskernes internetkøb fra 2011 til 2016.
2011
2016
Hyppighed af e-handel
Sælger du produkter online, er en god statistik, når du ser på hvor mange gange folk handler på internettet. Særligt hvis du sælger produkter henvendt mod mænd, ser det godt ud. Her kan du se hyppigheden for dem der har købt noget på internettet inden for de seneste 3 måneder.
Mænd
Handlet 1-2 gange
Kvinder
Handlet 1-2 gange
Handlet 3-5 gange
Handlet 3-5 gange
Handlet mere end 5 gange
Handlet mere end 5 gange
Beløbsstørrelse ved e-handel
Når man ser på beløbsstørrelser bruger mænd også flere penge end kvinderne. En større procentdel af kvinder end mænd køber for under 750 kr.; mellem 750 og 7.500 kr. er procentdelen lige stor; mens mænd køber mere når beløbet er over 7.500 kr.
Mænd
Under 750 kr.
750 - 7.500 kr.
Over 7.500 kr.
Kvinder
Under 750 kr.
750 - 7.500 kr.
Over 7.500 kr.
Aldersfordeling for internetkøbere
Hvis der er en bestemt aldersgruppe der køber dine produkter, er der flest salg at hente hos de 16-44 årige, men en spændende tendens er dog at den procentmæssige stigning de sidste 5 år for de ældre internetkøbere er større. Her kan du se aldersfordelingen for internetkøbere i procent af befolkningen mellem 16 og 89 år.
2011
16-24 år
25-34 år
35-44 år
45-54 år
55-64 år
65-74 år
75-89 år
2016
16-24 år
25-34 år
35-44 år
45-54 år
55-64 år
65-74 år
75-89 år
Hvilke lande køber danskerne fra online?
Der er heldigvis en stigende del af danskerne der handler i danske web shops, men faktisk er procentdelen af danskere der køber fra udenlandske web shops steget endnu mere, som du kan se herunder.
2011
Danske web shops
Web shops i EU der ikke er fra DK
Web shops udenfor EU
2016
Danske web shops
Web shops i EU der ikke er fra DK
Web shops udenfor EU
Hvor mange søger information fra forhandlere eller producenter før de køber?
Det er vigtigt at have en god hjemmeside, der indeholder de rigtige og relevante beskrivelser. Det understreges af at hele 86% af de danske internetkøbere hver gang, eller nogen gange søger information fra forhandlere, producenter eller serviceudbydere før de e-handler.
Procentdel af dem der har e-handlet inden for det seneste år
Hver gang
Nogle gange
Sjældent eller aldrig
Hvor mange sammenligner priser og produkter?
Det er også blevet nemmere for forbrugerne at sammenligne priser og produkter, før de e-handler. Faktisk er det kun 15% der sjældent eller aldrig gør det, hvorfor det om nogensinde er vigtigt at kunne konkurrere enten på pris eller kvalitet.
Procentdel af dem der har e-handlet inden for det seneste år
Hver gang
Nogle gange
Sjældent eller aldrig
Hvilke problemer oplever danskerne ved e-handel?
Sælger man produkter via en web shop er det godt at vide hvilke områder danskerne oplever problemer ved når de handler, så man ikke selv begår de samme fejl. Se her hvilke generelle problemer danskerne oplever.
Varen ankom senere end angivet
Tekniske problemer med hjemmesiden
Svært at finde info om garanti o.l.
Varen kunne ikke sendes til Danmark
Forkert eller beskadiget vare
Andet
Slutomkostning højere end forventet
Problemer med klage
Bedrageri
Kilde: Danmarks Statistik
Grafik: Freepik