e-handel

Danskernes internetbrug ved e-handel 10 min.

23/02/2017
08/01/2020

Rigtig mange iværksættere tilbyder en eller anden form for e-handel, og vi danskere handler mere og mere online. Når man sælger produkter online, er det også vigtigt at kende forbrugernes vaner og adfærd. Derfor har vi her samlet nogle af de seneste tal fra Danmarks statistik omkring e-handel.

Danskernes internetkøb

Antallet af danskere der bruger e-handel er fortsat stigende. Ja faktisk er den de seneste 5 år steget med over 11%, fra et i forvejen højt niveau. Se her udviklingen i danskernes internetkøb fra 2011 til 2016.

2011
65%
2016
90%

Hyppighed af e-handel

Sælger du produkter online, er en god statistik, når du ser på hvor mange gange folk handler på internettet. Særligt hvis du sælger produkter henvendt mod mænd, ser det godt ud. Her kan du se hyppigheden for dem der har købt noget på internettet inden for de seneste 3 måneder.

Mænd

Handlet 1-2 gange
32%

Kvinder

Handlet 1-2 gange
38%
Handlet 3-5 gange
37%
Handlet 3-5 gange
36%
Handlet mere end 5 gange
26%
Handlet mere end 5 gange
21%

Beløbsstørrelse ved e-handel

Når man ser på beløbsstørrelser bruger mænd også flere penge end kvinderne. En større procentdel af kvinder end mænd køber for under 750 kr.; mellem 750 og 7.500 kr. er procentdelen lige stor; mens mænd køber mere når beløbet er over 7.500 kr.

Mænd

Under 750 kr.
22%
750 - 7.500 kr.
49%
Over 7.500 kr.
15%

Kvinder

Under 750 kr.
29%
750 - 7.500 kr.
49%
Over 7.500 kr.
8%

Aldersfordeling for internetkøbere

Hvis der er en bestemt aldersgruppe der køber dine produkter, er der flest salg at hente hos de 16-44 årige, men en spændende tendens er dog at den procentmæssige stigning de sidste 5 år for de ældre internetkøbere er større. Her kan du se aldersfordelingen for internetkøbere i procent af befolkningen mellem 16 og 89 år.

2011

16-24 år
82%
25-34 år
82%
35-44 år
84%
45-54 år
74%
55-64 år
56%
65-74 år
34%
75-89 år
12%

2016

16-24 år
90%
25-34 år
89%
35-44 år
90%
45-54 år
83%
55-64 år
76%
65-74 år
59%
75-89 år
27%

Hvilke lande køber danskerne fra online?

Der er heldigvis en stigende del af danskerne der handler i danske web shops, men faktisk er procentdelen af danskere der køber fra udenlandske web shops steget endnu mere, som du kan se herunder.

2011

Danske web shops
54%
Web shops i EU der ikke er fra DK
26%
Web shops udenfor EU
11%

2016

Danske web shops
64%
Web shops i EU der ikke er fra DK
36%
Web shops udenfor EU
16%

Hvor mange søger information fra forhandlere eller producenter før de køber?

Det er vigtigt at have en god hjemmeside, der indeholder de rigtige og relevante beskrivelser. Det understreges af at hele 86% af de danske internetkøbere hver gang, eller nogen gange søger information fra forhandlere, producenter eller serviceudbydere før de e-handler.

Procentdel af dem der har e-handlet inden for det seneste år

Hver gang
58%
Nogle gange
28%
Sjældent eller aldrig
13%

Hvor mange sammenligner priser og produkter?

Det er også blevet nemmere for forbrugerne at sammenligne priser og produkter, før de e-handler. Faktisk er det kun 15% der sjældent eller aldrig gør det, hvorfor det om nogensinde er vigtigt at kunne konkurrere enten på pris eller kvalitet.

Procentdel af dem der har e-handlet inden for det seneste år

Hver gang
54%
Nogle gange
31%
Sjældent eller aldrig
15%

Hvilke problemer oplever danskerne ved e-handel?

Sælger man produkter via en web shop er det godt at vide hvilke områder danskerne oplever problemer ved når de handler, så man ikke selv begår de samme fejl. Se her hvilke generelle problemer danskerne oplever.

Varen ankom senere end angivet
12%
Tekniske problemer med hjemmesiden
11%
Svært at finde info om garanti o.l.
6%
Varen kunne ikke sendes til Danmark
6%
Forkert eller beskadiget vare
5%
Andet
4%
Slutomkostning højere end forventet
3
Problemer med klage
3
Bedrageri
2
Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"