gratis SEO værktøjer

De bedste gratis SEO værktøjer i 2018Læsetid: ca. 8 min.

Lasse Baungaard Optimering & SEO Skriv en kommentar

Uden den rette søgemaskineoptimering (SEO) kommer du ikke til tops i Googles søgeresultater. Der findes mange forskellige redskaber og værktøjer der kan hjælpe dig til at blive en haj til SEO, og der lanceres konstant nogle nye. Hvilke af dem skal man så vælge? De fleste virkelig professionelle redskaber koster penge at bruge, men heldigvis er der også nogle gode gratis løsninger. Derfor har vi her samlet, dem vi synes er, de bedste gratis SEO værktøjer i 2018.

SEO Review Tools

SEO Review Tools logo

SEO Review Tools har en masse forskellige gratis SEO værktøjer, der er gode til dem der gerne vil i gang med at lave søgemaskineoptimering, men endnu ikke er klar til at betale for en de mange pro værktøjer. Det er et rigtig godt sted at starte.

De har 29 forskellige gratis SEO værktøjer. Det er ikke nødvendigvis alle der er lige gode eller relevante, men i blandt dem vi synes er bedst finder du:

Backlink Tool – Links checker

Med Backlink Tool – Links Checker får du indsigt i hvem der linker til din hjemmeside, hvor høj en autoritet de har og om det er nofollow eller dofollow links.

Hold øje med om du får links fra utroværdige eller spammende hjemmesider, så du kan fortælle Google at de ikke skal medtage disse links, ellers kan det skade din SEO.

Derudover kan du selvfølgelig også bruge dette værktøj til at analysere dine konkurrenter. Opdag hvem der linker til dem, og se om der blandt disse kunne være nogle der også kunne linke til dig.

Duplicate content checker

Det er vigtigt at du ikke genbruger det samme indhold flere steder på din hjemmeside, for ellers risikerer du at forvirre søgemaskinerne og du ender med at snyde dig selv for at rangere højt på det indhold.

Med Duplicate Content Checker kan du tjekke dine forskellige undersider for duplicate content, og vil også kunne se hvis dit indhold bruges på andre hjemmesider.

Hvis din tekst bruges på andre hjemmesider, enten fordi den er blevet stjålet eller fordi du selv har lagt den ud, risikerer du at Google tror den anden side er original kilden.

Så her vil du kunne identificere duplicate content, og derefter tage handling, så du ikke bliver straffet i søgeresultaterne.

Google Søgeordsplanlægning

Google AdWords logo

Googles Søgeordsplanlægning kan hjælpe dig til at få indsigt i hvor meget der søges på bestemte søgeord og sætninger, så du bedre bliver i stand til at udvælge keywords til din SEO-strategi.

Det er selvfølgelig en fordel at finde frem til søgeord der rent faktisk søges på, så din optimering ikke bliver spild af tid og kræfter.

Derudover kan du se relaterede ord og sætninger på dine søgeord, så du også kan få idéer til alternativer eller fremtidige keywords.

Søgeordsplanlægning er en del af Googles annonceværktøj AdWords, men du behøver ikke betale for annoncering, før du kan bruge Søgeordsplanlægning. Du opretter blot en konto, og vælger ”Søgeordsplanlægning” bland værktøjerne øverst i højre hjørne.

Google Analytics

Google analytics logo

Har du ikke allerede Google Analytics tilknyttet til din hjemmeside, bør du gøre det med det samme. Ikke bare for at arbejde med SEO, men for generelt at få en indsigt i hvordan din hjemmeside klarer sig, hvor trafikken kommer fra og meget mere.

Analytics gør dig i stand til at se hvilken andel af din trafik der er organisk, og altså den trafik der kommer fra søgemaskinerne. Det er selvfølgelig også dette aspekt du skal have til at vokse med din SEO-indsats.

Du kan se hvilke sider der klarer sig godt, hvilke der klarer sig dårligt. Brug det til at identificere styrker og svagheder, så du kan få optimeret din side.

Google Search Console

Google Search Console Logo

Ligesom med Google Analytics, er her et værktøj du bare skal bruge. Google Search Console gør dig i stand til at gå skridtet videre i forhold til hvordan brugerne finder frem til din hjemmeside.

Du kan bl.a.se:

  • Hvilke søgeord og sætninger der er brugt, når du er dukket op i søgninger
  • Hvor mange gange din side er blevet eksponeret
  • På hvilken position dine sider generelt bliver vist i søgeresultaterne
  • Hvor høj en CTR (klik-per-visning) dine sider har

Derudover kan du se hvis Google har problemer med at indeksere nogle af dine sider, og hvad du kan gøre for at løse problemet.

Og med det nyeste version af Search Console, er det blevet et endu bedre redskab. Tidligere kunne du kun se data fra de seneste 90 dage, hvilket i mange tilfælde er alt for begrænset. Nu kan du derimod se data for de seneste 18 måneder, hvilket kun har manifesteret det som et af de bedste gratis SEO værktøjer. Vi er i hvert fald vilde med den nye version.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights logo

Din hjemmesides hastighed bliver i stigende grad vigtig for søgemaskineoptimeringen. Her kan Googles PageSpeed Insights give dig en indsigt i din sides hastighed, og give dig tips til hvordan du kan den

Du får en analyse af både desktop og mobilvisningen af din hjemmeside. Her skal du særligt være opmærksom på at Google med deres mobile-first index, fra juli 2018 begynder at indeksere mobilversionen af hjemmesider før desktop versionen. Derfor bør du selvfølgelig også have en mobilvenlig hjemmeside.

Ubersuggest

Ubbersuggest logo

Ubersuggest kan også hjælpe dig med at finde få idéer til nye søgeord, ligesom Google Søgeordsplanlægning, som den da også henter en del af sin data fra. Derfor vil det nok for mange være overkill at bruge begge. Men hvis du ikke vil oprette en AdWords konto, er Ubersuggest et ganske fint alternativ, som er lynhurtigt. Det tager bare et par sekunder, og så er du i gang. Du kan downloade alle dine søgeordsforslag i en CSV-fil, så du nemt kan bruge dem i et regneark.

Yoast

Yoast logo

 

Dette værktøj kræver at du bruger WordPress som hjemmeside platform. Vi har dog taget det med, fordi WordPress er den klart største hjemmeside platform, og til denne er Yoast det uomtvisteligt bedste af de gratis SEO værktøjer.

Når du installerer Yoast plugin’et på din WordPress hjemmeside, får du et værktøj der analyserer hver enkelt side, indlæg o.l. Det giver dig konkrete råd til hvor du kan optimere din On-Page SEO, på hver enkelt side. Det er et virkelig effektivt værktøj, som efter noget tids brug automatisk vil gøre dig meget skarpere på at lave SEO, der bare spiller fra start af.

Synes du det fungerer for dig, findes også en pro version af Yoast, der kan gøre din WordPress SEO endnu bedre.

Moz

Moz er en af giganterne inden for søgemaskineoptimering, og har også en af de de bedste seo værktøjer du skal betale for. Dog har de også et par gratis værktøjer til dig der endnu ikke er klar til at tage skridtet mod en pro løsning.

De gratis seo værktøjer som du kan bruge hos Moz er:

Keyword Explorer

I stil med nogle af de andre værktøjer dig hjælper dig i din keyword research til at finde frem til de rette søgeord. Keyword Explorer bruger Moz’ egen keyword database, som naturligt nok er en af de bedste og største på markedet.

Den største begrænsning ved Keyword Explorer er at du maks. kan lave 20 gratis søgninger om måneden. For mange vil dette være for lidt.

Open Site Explorer

Med Open Site Explorer kan du se din eller andre hjemmesiders domæne autoritet og side autoritet, ifølge Moz’ algoritme. Det kan give dig en idé om din egen og konkurrenters autoritet i forhold til søgemaskinerne.

Derudover får du en indsigt i hvem der linker til siden, samt deres autoritet. Dog synes vi at den indsigt i links du får her, er noget begrænset i forhold til andre gratis værktøjer. Her vil du få en bedre indsigt ved at bruge ”Backlink Tool – Links checker” fra SEO Review Tools, som vi nævnte tidligere.

MozBar

MozBar er en udvidelse til Chrome, der giver dig en SEO toolbar direkte i browseren. Her kan du bl.a. få indsigt i de sider du besøger i real-time. Dog er de fleste funktioner her låst, med mindre du har pro versionen af Moz’ SEO værktøjer. Så for mange vil den måske ikke give så meget andet værdi, end at kunne se andre siders autoritet når du besøger dem, eller direkte i søgeresultatet.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik