Derfor virker content marketing

Derfor virker content marketing i 2018

Lasse Baungaard Online marketing Leave a Comment

Læsetid ca.: 5 minutter

Content marketing er gået fra at være et buzz word, til at være en nødvendig del af markedsføringsarbejdet. Bruger du ikke allerede content marketing? Så er det bare at komme i gang, for ellers vil dem af dine konkurrenter der gør det have en markant fordel. Men hvorfor virker content marketing? Det har vi kigget lidt på, og giver dig her nogle af de bedste grunde til at det er noget du bare skal bruge i 2018.

Hvordan virker content marketing i forhold til andet markedsføring?

– Content marketing giver 3 gange så mange leads som annoncer, og koster i gennemsnit 62% mindre.

Annoncer fungerer, ellers ville der ikke være et kæmpe marked for dem. Men det at du kan tredoble antallet af leads ved at bruge content marketing, burde fortælle dig at du måske skulle prøve at bruge begge dele.

– Content marketing har en konverteringsgrad der er 6 gange højere end traditionel markedsføring.

Diskussionen omkring online vs. traditionel markedsføring, er der mange meninger om. Men når man ser at konverteringsgraden er meget højere med content marketing gør det så ikke dit valg noget nemmere?

Og med som så meget andet markedsføring, handler det selvfølgelig om at det skal være god content markedsføring for at være effektivt.

Effekten af forskellige typer content marketing

74% af virksomheder ser e-mail som den mest effektive kanal.

Brug e-mail marketing hvis det på nogen måde kan lade sig gøre i forhold til hvad du sælger eller udbyder. Det kan være vildt effektivt, og gøres det godt er det også en kanal hvor du kan fastholde kunderne. Der kræver selvfølgelig at du kan få brugerne til at tilmelde sig dit nyhedsbrev/malingliste, men her er det oplagt at lave call-to-action på noget af din anden content marketing.

– Infografikker deles og likes over 3 gange mere end alle andre former for indhold på de sociale medier.

Infografikker er geniale til at levere information visuelt, så det bliver en mere lækker oplevelse der samtidig er brugervenlig, og skaber en god forståelse. Det er også noget af det content marketing som er nemmest at få ud på andres hjemmesider, og dermed give et værdifuldt backlink der kan hjælp din SEO (søgemaskineoptimering).

– Det estimeres at 80% af forbrugernes internettrafik i 2019 vil stamme fra videoer.

Hvis du slet ikke bruger video i din markedsføring, er der altså ret meget potentiel trafik og rækkevidde du går glip af.

– Virksomheder og brands der bruger video i markedsføringen ser i gennemsnit en årlig vækst der 49% højere, i forhold til dem der ikke gør.

Bruger dine konkurrenter video i markedsføringen? Gør du?

Derfor er blogs stadig vildt effektiv content marketing

– Små virksomheder der har blogs ser en vækst i leads på 126% i forhold til lignende virksomheder uden en blog.

En blog betyder markant øget mulighed for at få indekseret flere undersider, og komme til at rangere højt på yderligere søgeord. Husk dog at kvaliteten af dine blogindlæg også hænger sammen med effekten. Google er blevet meget bedre til at spotte og belønne det gode indhold med højere synlighed i søgningerne.

– Kun 55% opdaterer gamle blogindlæg, men dem der gør får i 74% af gangene bedre resultater ud af det.

Hvis ikke du fra tid til anden går ind og opdaterer dine gamle blogindlæg går du glip af en masse trafik. Er der kommet ny viden inden for eller udviklinger i det du har skrevet om, vil det være en oplagt mulighed for at opdatere.

– En stor undersøgelse i slutningen af 2017 viste at 83,3% af bloggere siger, at deres blog giver markedsføringsmæssige resultater. For 29,4% var det endda store resultater, hvilket var en stigning på 20% fra året før.

Denne undersøgelse viser at blogs stadig bliver ved med at give resultater, og det endda i højere grad end tidligere.

– Længere blogindlæg giver 9 gange flere leads end korte indlæg.

Tidligere kunne du slippe afsted med kun at skrive blogindlæg på 300-500 ord, og se resultaterne. Det kan du ikke længere (i de fleste tilfælde). Længere indlæg indikerer overfor søgemaskinerne at du tager emnet seriøst, og sandsynligheden for at brugerne kan få svar på deres spørgsmål er større. Samtidig bliver det også nemmere at lave SEO på længere indlæg. Men husk: Det du skriver skal være relevant og af høj kvalitet. Du skal ikke bare skrive en masse pladder, for at gøre det langt.

Content marketing i forhold til reklamer, annoncer og brugeradfærd

– Det er estimeret at 30% af alle internetbrugere i 2018 benytter sig af ad blockere, og dermed ikke ser størstedelen af annoncerne.

Content marketing vil stadig blive set, når annoncer blokeres. Og i takt med at flere og flere bruger ad blockere, handler det om at levere markedsføring der bliver set. Og her virker content marketing altså.

– Vi ser tusindvis af reklamer og annoncer hver dag, og antallet er eksploderet siden de sociale mediers indtog.

Jo flere reklamer og annoncer din målgruppe ser, tilsvarende svært bliver det at ramme dem med dine.

– Når brugere researcher en virksomhed, opfattes det af 95% af dem som troværdigt, når virksomheden producerer originalt indhold (content).

Laver du indhold der skaber værdi for din målgruppe, vil det også automatisk gøre dig mere troværdig. Særligt hvis du deler ud af din viden, så brugerne også kan se din ekspertise.

Content marketing er blevet en standard inden for markedsføring

91% af b2b virksomheder bruger nu content marketing.

At størstedelen af virksomheder allerede allerede bruger det, sætter kun en tyk streg under at content marketing virker. Og det er kommet for at blive.

Bonus: Brug det momentum der er på LinkedIn

– LinkedIn er 277% mere effektivt end Facebook og Twitter til at generere leads.

LinkedIn er det største professionelt orienterede sociale netværk. Og både globalt, men i stigende grad også i Danmark bliver det også en oplagt platform til content marketing. Særligt når det handler om b2b virksomheder. På LinkedIn sidder alle beslutningstagerne, og lige nu er det nemmere end nogensinde at nå dem.

Har du brug for hjælp til din content marketing?

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.

Grafik: Freepik