Eye Tracker – Få lavet eyetracking på dine projekter 2 min.

10/06/2015
01/12/2020

Da vi for nylig har investeret i eye tracker-udstyr, vil vi gerne fortælle lidt om hvad det er.

Eye tracking er kort fortalt en sporing/observation af øjnes bevægelse. Det bruges inden for mange forskellige brancher, heriblandt: Psykologi, øjenforskning, neurovidenskab, produktionsdesign, it og mange flere.

Spørger du folk hvad de ser, og herunder hvad de ligger mærker til og hvad der gjorde størst indtryk, vil svaret altid bære præg af en vis usikkerhed. Det er nemlig ikke altid de ting vi tror vi lagde mest mærke til eller opfattede som vigtige, hvor det rent faktisk også var tilfældet. Her er øjnene mere troværdige, og den bevægelse og aktivitet vi kan spore giver det reelle objektive billede.

Det kan bl.a. bruges til at se om brugerne kigger og klikker på det de skal på en hjemmeside, eller om en plakat/flyer/reklame er bygget op, så det der bliver kigget mest på også  er det der er relevant for at skabe et salg.

Sådan bruger vi Eye Tracker

Hos Digitypes bruger vi en Eye tracker når vi laver brugertests. Her er eye tracking særdeles brugbart, da vi får nogle klare uanfægtelige beviser for om de produkter vi laver, har den ønskede visuelle effekt hos brugerne, og om de kommunikative visuelle valg vi har taget også er de rigtige for den ønskede målgruppe. Hvad bliver der kigget på og hvad ignoreres? I et kommende blogindlæg vil vi fortælle om præcis hvordan vi bruger eye trackeren i vores projekter.

Ser vi fremad er der uanede muligheder for hvad vi kan bruge en eye tracker til. Det kan inkorporeres i spil, du kan styre din computer/tablet/telefon, det kan være hjælp til handicappede eller det kan hjælpe myndighederne til at finde eftersøgte personer. F.eks. er det nu muligt at spore din iris på op til 12 meters afstand, hvilket potentielt kan betyde at man kan identificeres hvor end man befinder sig, hvis der er opsat et kamera med den rette sensor. En interessant om end skræmmende tanke.

Er du interesseret i at få lavet eye tracking på et af dine egne projekter, hvad end de allerede eksisterer eller stadig er på tegnebrættet, skal du være velkommen til at kontakte os, og så hjælper vi dig gerne med det.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"