Læsetid ca.: 0 minut

En visuel brugertest

Eye tracking gør at du kan indsamle visuelle kognitive data hos målgruppen. Det gør at du nu kan lave kvantitative designtests holdt op imod testpersonens subjektive opfattelse af designet.

Ny visuel viden

Kvalitetssikring

kvantitativ test

Hvad kan eye tracking?

Eye tracking kan fortælle dig hvor brugeren kigger på skærmen i hvilken rækkefølge, og ikke mindst hvor lang tid. Disse data bliver gemt og ført over på et heatmap.

Disse data gør at du kan teste fokuselementer i mange typer design. Fremstår de vigtige punkter i designet tydeligt nok til at brugeren kigger på det? Er der for mange fokuspunkter? Eller er der noget som skal nedtones i udtrykket?

En helt anden dimension af muligheder eye tracking kan bidrage med, er hjælp til handicappede og lammede personer som via øjnene kan styre systemer og brugerflader der før ikke var muligt.

HVORDAN HJÆLPER DET?

Eye tracking gør at du kan indsamle visuelle kognitive data hos målgruppen. Det gør at du nu kan lave kvantitative designtests holdt op imod testpersonens subjektive opfattelse af designet.

Eye tracking kan hurtigt afsløre hvis dit design ikke er stærkt nok, ud fra heatmapsene. Her bliver det tydeligt om du har positioneret designelementerne korrekt, og om de overhovedet bliver set af testpersonerne. Du kan kvalitetssikre dine designs så dit budskab altid står klart frem og sikre at målgruppen modtager og forstår det.

Vil du læse mere om denne form for brugertest af designs har vi skrevet et blogindlæg om emnet, som du finder her….

Heatmaps

Heatmap Klinik baungaardNår eye tracking testen er gennemført, bliver dataen analyseret af det tilknyttede software til eye tracking enheden. Dataen der bliver analyseret er testerpersoneres synsfokus på skærmen. Her følger eye trackeren pupillernes synsretning på skærmen vha. et koordinatsystem, som softwaren ligger ovenpå designet der testes.

I det usynlige koordinatsystemet bliver testpersonens synsfokus og intensitet indsamlet i koordinater, samt hvor lang tid de kigger på koordinatet og i hvilken rækkefølge de kigger på forskellige koordinater i designet.

Softwaren sammensætter det der hedder et heatmap, der omsætter koordinaterne på synesfokuset til farveskala der bliver lagt oven på designet – som vist på billedet. De røde farver på billedet er der hvor testpersonen har kigget mest intenst.

Et eksempel

Design can speak the tongue of art with the force of commerce.Frank Chimero, Author of “The Shape of Design”

Mere viden om emnet

Jakob Nielsen er en dansk datalog og specialist i IT-brugervenlighed og en af verdens førende usablity eksperter. Han står i spidsen for firmaet Nielsen Norman Group.

Læs mere om Jakob her…
Eye Tribe teknologien gør øjenkontrol og sporing muligt, i samspil med almindelig forbrugerelektronik, og gør oplevelsen enkel og med en forbedret brugeroplevelse.

Læs mere om TheEyeTribe her…
Læs mere om eye tracking teknologi og metoder, samt de historiske oplevelser bag. Bl.a. hvordan de første opdagelser som eye tracking bygger på, blev fundet i 1800-tallet.

Læs mere på Wikipedia her…

VI KAN LAVE EYE TRACKING BRUGERTEST

Vi har investeret en eye tracking enhed der kan bruges på computere og tablets, og den bruger vi til at teste kunders design så effekt og kvalitet sikres. Derudover afholder vi introducerende workshops til teknologien

Har du en eksisterende hjemmeside, som du er i tvivl om har den ønskede effekt, skal til at have produceret en ny eller på anden måde kunne have brug for at få foretaget en eye tracking? Ja så tager vi meget gerne en snak med dig om det.