facebook markedsføring

5 gratis værktøjer til Facebook markedsføringLæsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Online marketing, Online tools Skriv en kommentar

De fleste virksomheder bruger Facebook markedsføring, og hvis ikke de gør, så burde de. Det er her de fleste brugere er til stede, og det er nemt at sammensætte den målgruppe du gerne vil i kontakt med. Og det er ikke kun via reklamer og for penge du kan markedsføre dig på Facebook. Hvis du bruger content marketing, og selv producerer det indhold målgruppen vil have, er det muligt at komme ud over kanten, uden at bruge penge på det. Med hvad end man bruger penge på reklamer, eller forsøger sig uden et stort markedsføringsbudget, er det nødvendigt at kunne følge med i og evaluere indsatsen. Derfor har vi her samlet 5 gratis værktøjer til Facebook markedsføring, både nogle eksterne og Facebooks eget.

Se også: 5 gode gratis værktøjer til hjemmesiden

Komfo – Free Facebook Analytics

komfo logo

Det danske Komfo har nogle gode social medie markedsføringsværktøjer, bl.a. til overvågning og udgivelse af indhold på de sociale medier samt reklame på disse. De fleste koster penge, men de tilbyder også gratis et Facebook Analytics værktøj, der giver indsigt i nogle enkle, men vigtige tal for din side på Facebook, som du også kan bruge til at evaluere din Facebook markedsføring.

Med dette værktøj kan du se hvordan din side har klaret sig på nogle vigtige parametre i løbet af de sidste 30 dage. Herunder:

  • Fan penetreringsgrad: Her kan du se hvor mange procent af personer der har liket din side, som er blevet nået i gennemsnit pr. opslag. Her kan det nævnes at det generelle gennemsnit er på 16%.
  • Viral forstærkningsgrad: Her kan du se graden af virale visninger sat op i mod organiske visninger. Det vil sige i hvor høj grad du har fået visninger ud over dem der har trykket ”synes godt om” din side. Ligger du over 1,0x her, har du gjort det godt.
  • CTR gennemsnit: CTR står for ”click through rate”, og viser hvor mange procent af visninger der resulterer i et klik. Et godt resultat her er 10% og derover.

komfo

Du kan se den gennemsnitlige score for disse parametre over de seneste 30 dage, samt den procentuelle udvikling i forhold til de forudgående 30 dage, og du kan se scoren for dine individuelle opslag. For de individuelle opslag kan du også se opslagenes rækkevidde, og om der er nogen af dem der har en spam score (hvis et opslag har resulteret i et mistet like for siden, eller at en person ikke igen vil have vist dine opslag.

Besøg Komfos Facebook Analytics.

LikeAlyzer

likealyzer logo

Med LikeAlyzer kan du ligesom Komfo få en analyse af data fra din Facebook side, på en god opsummeret liste.

LikeAlyzer sammenligner og scorer din side i forhold til andre sider i samme kategori, og viser hvad du gør godt og hvad der kunne være bedre. Det er et godt værktøj at vende tilbage til og følge med i sin udvikling, på en måde der er nem at overskue.

Samtidig kan du også bruge LikeAlyzer til at sammenligne din side med dine konkurrenters, og se på hvilke områder de klarer sig bedre end dig. Det er en god måde at blive opmærksom på hvor man kan sætte ind for at blive bedre.

Besøg LikeAlyzer.

Adespresso Compass

adespresso logo

Ligesom Komfo har AdEspresso nogle gode batalingsværktøjer, som i deres tilfælde omhandler annoncering på Facebook. Men i lighed med Komfo tilbyder de også et gratis værktøj.

Compass er et godt gratis værktøj hvis du bruger annoncer til din Facebook markedsføring. Her kan du få genereret en rapport der viser hvad der fungerer, og hvad der ikke gør i dine annoncerings kampagner på Facebook. I denne let overskuelige rapport kan du bl.a. se:

  • Hvad får du ud af dit reklamebudget
  • Sammenligning af alder, køn, placering, devices m.m.
  • Sammenligning af dine resultater med branchestandarder, så du kan sammenligne dig med dine konkurrenter.

Besøg AdEspresso Compass.

500+ succesfulde Facebook annoncer (gratis e-bog)

adespresso e-bog

Adespresso har også produceret en gratis e-bog, hvor de har samlet 500+ succesfulde Facebook annoncer. Det kan være svært at sammensætte den helt rigtige kampagne, så at se nogle gode eksempler på hvordan andre har gjort det kan være en kæmpe stor hjælp. Så bruger du annoncer til din Facebook markedsføring, er her en god gratis hjælp i form af en e-bog.

Få gratis e-bog.

Facebook Indblik

facebook logo

Hvis du på nogen måde har erfaring med Facebook markedsføring, kender du det garanteret allerede, men hvis ikke det er tilfældet er det bestemt obligatorisk at bruge Facebook Indblik. Du finder det inde på din side i topmenuen, som du kan se herunder:

facebook indblik

Her kan du få indblik i de allermest væsentlige ting, så som udviklingen i:

  • Rækkevidde
  • Synes godt om
  • Interaktioner
  • Videovisninger

Du kan se hvordan det ser ud over bestemte perioder, og udviklingen i forhold til den forudgående periode. Det er også muligt at downloade data i et regneark, og nørde dem helt i bund. Vi synes dog at Indblik på nogle områder er lidt mangelfuldt, hvorfor det er godt også at bruge nogle af de andre værktøjer.

Gå til Facebook.

Har du brug for hjælp til Facebook markedsføring, enten i form af annoncer eller content marketing, skal du være velkommen til at kontakte os.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.