hvad er featured snippets?

Hvad er featured snippets i Google? Og hvordan får man dem selv?Læsetid: ca. 7 min.

Lasse Baungaard Guides, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Hvad er bedre end at ligge nummer 1 i Googles søgeresultater? Det er at ligge “nummer 0”. Nu rabler det for manden tænker du måske, men den er faktisk god nok. Der er en position der er højere end at ligge nummer et, og det sker hvis du får en featured snippet i Googles søgeresultat. Hvad featured snippets er, og hvordan man kan opnå dem, kigger vi på her.

Hvad er featured snippets?

Featured snippets (på dansk: fremhævet uddrag) vises i Google søgninger, når en bruger har et spørgsmål, eller lignende, som der så svares på i en boks i toppen af søgeresultatet. Det svar bliver taget fra en hjemmeside, som har behandlet det emne der søges efter. De eksisterer for at man så hurtigt som muligt kan få den information man søger.

Du har garanteret set dem før. De kan se sådan her ud:

Eksempel på featured snippets

Et eksempel på featured snippets

Forskellige typer af featured snippets

Der er 3 forskellig typer featured snippets:

  • Tekstafsnit (Enten med eller uden billede)
  • Liste (Svar i form af en liste)
  • Tabel

Hvordan får man featured snippets?

Der er flere aspekter der kan bidrage til at Google bruger dit indhold til featured snippets, blandt dem vi ser som de vigtigste er:

  • Stil og svar på spørgsmål som brugerne har
  • Korte konkrete svar
  • Søgeordsanalyse og research
  • Svar på lignende spørgsmål og søgeintentioner
  • Kvalitetsindhold
  • Optimer undersider der allerede rangerer højt

Stil og svar på spørgsmål som brugerne har

Det bedste råd til at få featured snippets er:

Du skal svare konkret på brugernes spørgsmål. Det handler om at imødekomme brugernes søgeintentioner, gerne ved i sin tekst at stille spørgsmål med ord som “hvad”, “hvordan”, “hvorfor” o.l. op, for så lige efter at give svaret på dem. Lad gerne spørgsmålet være en underoverskrift (f.eks. H2). Samtidig vil det også være en fordel at have som en del af siden hovedoverskrift (H1).

Korte konkrete svar

Sørg for at dit svar ikke bliver for langt. En større undersøgelse viste at den gennemsnitlige længde for tekst på et featured snippet er 45 ord, mens maks. var 97 ord.  Kom derfor med et så konkret svar som muligt, på så få ord som muligt. Vil du uddybe dit svar, så sørg for at lave et nyt afsnit. Samtidig er det også noget der kan øge læsbarheden.

Søgeordsanalyse og research

For at øge chancerne for at få en featured snippet, drejer det sig også om at vide hvad der søges efter. Dog skal det siges at der ikke nødvendigvis er en sammenhæng mellem en søgnings popularitet og om den får en featured snippet. Men jo mere der søges efter noget, des mere vil den featured snippet du får også være værd.

Derudover viser en undersøgelse fra Ahrefs at størstedelen af featured snippets er udløst af long tail søgeord. Long tail søgeord er søgesætninger der indeholder 3 eller flere ord.

Det vil altid være en god idé at lave en søgeordsanalyse, så du bruger de søgeord eller søgesætninger der rent faktisk også søges på. Laver du selv, eller får du allerede lavet SEO (søgemaskineoptimering), vil det være data du allerede har, eller ved hvordan du kan finde frem til.

Når det drejer sig om at få featured snippets, bliver det altså meget nemmere at opnå, hvis der er lavet en god research.

Svar på lignende spørgsmål og søgeintentioner

En underside kan godt have flere featured snippets. Derfor kan det være en god idé, men kun hvis det er relevant, også at inkludere relaterede/lignende spørgsmål og søgeintentioner i dit indhold.

Kvalitetsindhold

Når disse andre ting er på plads, skal du huske: Kvalitetsindhold. Hvis du sørger for at alt andet spiller, men det indhold du serverer det i ikke er godt nok, vil det hele være spildt arbejde. Du kan læse mere om hvordan du gør det her:

Kvalitetsindhold på din hjemmeside er nøglen til at blive fundet online

Optimer undersider der allerede rangerer højt

Men hvor er det så bedst at starte: Nye undersider eller blogindlæg? Eller eksisterende undersider eller blogindlæg?

Den hurtigste måde til at få featured snippets, vil være hvis du har undersider, der allerede rangerer på den første side af Googles søgeresultater. Har du allerede nogle af disse, så se om det ikke kunne give mening at opdatere dem, så du stiller spørgsmål og derefter svarer på dem, som beskrevet tidligere.

Hvorfor er det attraktivt at få featured snippets?

  • Du får en større synlighed i søgeresultaterne

  • Du får flere klik til din hjemmesiden, end du ellers ville have gjort

  • Det er nemmere at optimere til featured snippets, end der er at komme til at ligge nr. 1 med SEO

Kan featured snippets skade din trafik?

Nej. Hvis du får featured snippets vil det hjælpe din organiske trafik.

Det kan derimod skade din trafik hvis du ligger nr. 1 i søgeresultaterne, og andre sider får en featured snippet på søgningen. Her viser det sig at du i gennemsnit vil miste 31% af den trafik du ville få, hvis søgeresultatet ikke havde en snippet.

Så er ligger du nr. 1 uden at have featured snippet, er det altså et af de vigtigste områder at sætte ind, og forsøge selv at få den. Det er ikke nemt, men det er muligt.

Hvilken type hjemmesider opnår featured snippets?

Her er der kun én ting der er sikkert:

Hvis ikke din side ligger i top 10 på søgningen, vil chancen for at få en featured snippet være meget lille. Ifølge Ahrefs undersøgelse kommer 98,58% af featured snippets fra sider der allerede rangerer i top 10 på den pågældende søgning. Der er endnu ikke lavet nogen større undersøgelse i Danmark, men tendensen vil formentlig være lig den internationale, selvom jeg tror det vil være nemmere for en dansk hjemmeside uden for top 10 at få en featured snippet i den danske version af Google, end det er tilfældet globalt set.

Så ligger du i top 10 på søgningen, har du en oplagt mulighed. Gør du ikke handler det om at få optimeret SEO så du kan komme inden for top 10.

Hvad der derudover er interessant er at du ikke behøver ligge nr. 1 i en søgning for at få et featured snippet. Faktisk kommer 70% fra sider der ikke ligger nr. 1. Google vælger nemlig det resultat de vurderer svarer bedst på søgerens spørgsmål, men det er ikke nødvendigvis den side i top 10 der er bedst søgemaskineoptimeret. Derfor har du altså rigtig god mulighed for at få en featured snippet, så længe du ligger i top 10 og har optimeret siden til featured snippets.

Struktureret data og featured snippets

Struktureret data kan hjælpe dig til at få vist ekstra informationer i Google søgninger, men betyder det så også at struktureret data kan hjælpe dig til at få featured snippets? Overraskende nok er svaret her umiddelbart nej. Alle større undersøgelser der hidtil er lavet om featured snippets viser at der ikke er nogen sammenhæng mellem sider der bruger struktureret data og dem der ikke gør, i forhold til at få en featured snippet.

Hovedreglen er at Google udvælger det svar de finder mest relevant til søgningen, og ikke om man bruger struktureret data.

Det betyder dog ikke, at man skal undlade at bruge struktureret data. Det giver nemlig en masse andre fordele. Og det er måske heller ikke utænkeligt at det i fremtiden kunne have en indflydelse på at få featured snippets.

Hvad gør man hvis man ikke vil have featured snippets?

Hvis man nu er ude i ikke at ville have en featured snippet (hvilket der bør være en meget speciel grund til), kan det godt lade sig gøre. I det tilfælde skal man sørge for at bruge følgende tag på sin side:

<meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>

Det fortæller Google at du ikke vil have indholdet på den pågældende side bliver brugt i en featured snippet.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik