multimediedesign

Hvorfor bruge multimediedesign

Lasse Baungaard Design, Tech Leave a Comment

Læsetid ca.: 4 minutter

Multimediedesign er efterhånden blevet allestedsnærværende og noget vi er i berøring med hver dag. Men hvad dækker begrebet helt præcist over? Og hvorfor er det så vigtigt for alle virksomheder at vide noget om, og bruge det det? Det vil vi i dette blogindlæg forsøge at give svar på.

Historisk

Multimedia (eller fordanskningen multimedie) opstod først som begreb i 1966 da kunstner og sanger Bob Goldstein skulle promovere sit kunstprojekt LightWorks. Herefter begyndte det at blive brugt oftere og oftere om værker der brugte forskellige medier sammen, f.eks. musik, lys og billeder.

Senere begynder begrebet at blive forbundet mere med computerbaserede medier. I bogen “Multimedia: Making It Work” fra 1993 betegnede Tay Vaughan det således:

“Multimedie er hvilken som helst kombination af tekst, grafik, lyd, animation og video der genereres på en computer.”

En bred beskrivelse der dog passer meget godt med hvad vi betragter multimedie som i dag, hvor alt fra computerspil til e-bøger samt mange andre ting, kan betragtes som multimedie.

Multimediedesign og internettet

Med den teknologiske udvikling er brugen af multimedier noget man ikke kan komme uden om. Lad os bare tage hjemmesider, der nok er det der bedst udnytter multimedieformen.

Da internettet først for alvor blev noget alle brugte, blev det også vigtigt for alle virksomheder at være tilstede her. Og til at starte med var det tilstrækkeligt blot at have en side med noget tekst og et par billeder. Men som udbuddet af sider er vokset, er brugernes tålmodighed faldet. Det handler ikke bare om at få folk ind på din hjemmeside, det handler om at få dem til at blive. Generelt siger man at du har ganske få sekunder til at fange brugernes opmærksomhed. Ja du kender det sikkert selv, hvis ikke du ret hurtigt ser det du søgte, er det videre.

Derfor handler det da også om at det skal skrues helt rigtigt sammen, og bruge det rigtige multimediedesign. Men hvad er det rigtige så? Ja det er svært at svare på. Både fordi design er en kreativ proces, men også fordi hvad der fungerer bedst hele tiden udvikler sig.

Og alle der siger at en løsning er 100% fremtidssikret lyver. Både fordi designtrends hele tiden skifter, men også fordi vi ikke kan forudse hvad udviklingen vil bringe. Det er derfor også vigtig at have en relativt fleksibel platform, så man kan følge med tiden og tilpasse den. Det der er effektivt i dag, er det ikke nødvendigvis i morgen. Derfor bør alle virksomheder også selv have medarbejdere der løbende holder sig orienterede, eller i stedet søge vejledning af eksterne partnere. For hvis ikke du omfavner multimedier, bliver du måske overhalet af de konkurrenter der gør.

Multimediedesigner uddannelsen er da også kommet som et svar til det stigende behov alle virksomheder har til at kunne gøre brug af multimedier. Og efter mange år med dårligt ry og opstartsvanskeligheder, begynder mange at få øjnene op for at det er netop disse kompetencer man kan bruge. Og kigger man på gennemsnitskravende for uddannelser er der i 2016 faktisk 2 af de udbudte multimediedesigner uddannelser i top 10.

Gode råd for at få multimediedesignet til at fungere

  • Enkel kommunikation er god kommunikation: Hvis det tager for lang tid at komme frem til budskabet, er det ligegyldigt. Korte tekster i et letlæseligt sprog, får dig til at fremstå mere troværdig. Samtidig er mængden af online indhold der bliver set på mobile enheder stærkt stigende, hvor der med mindre skærme, er mindre plads til at fange opmærksomheden.
  • Brug billeder og grafik rigtigt: Et billede siger mere end tusind ord, er en kliché som mange nok er trætte af at høre. Men det gør det ikke mindre sandt. Billeder og grafik hjælper tit til at understøtte et budskab. Dog skal det heller ikke overdrives, bruger man for mange grafikker drukner det mest relevante ofte, og brugeren bliver forvirret. Less is more.
  • Video og animationer: Video er kongen lige nu – og fremadrettet. Youtube er nettets andenstørste søgemaskine, og vi bruger mange timer på at se video online. Det taler til mange sanser på en gang, og man kan præsentere meget på kort tid. Komplekse ting kan blive nemmere at forstå hvis de bliver pakket ind i animationer, og for brugeren er det nemmere end at læse lange tekststykker. Igen er det dog vigtigt at holde det kort, vores tålmodighed er ikke til lange videoer, og enkelt er bedre. Samtidig er det med længder også det indhold det er nemmest at få folk til at dele på de sociale medier, og har den største interaktionsgrad. En af Facebooks topchefer forudser da også at der om 5 år måske kun vil være videoer på Facebook.

Kunne du godt tænke dig at vide mere om hvordan du kan bruge multimedier til at fremme din virksomhed, tager vi altid gerne en uforpligtende snak med dig om det.

Er der noget vi kan hjælpe dig med?

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.

Grafik: Freepik