intern linkbuilding

Intern linkbuilding – brug interne links til SEO og navigationLæsetid: ca. 6 min.

Lasse Baungaard Guides, Online marketing, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Rigtig mange glemmer de interne links når vi snakker linkbuilding. I stedet fokuseres der udelukkende på at få links til sin hjemmeside fra andre sider. Det er også ekstremt vigtigt, men det er intern linkbuilding altså også – så hvis det ikke er en del af dit arbejde med SEO, er det bare at komme i gang. For mange vil intern linkbuilding nemlig være den mest effektive SEO-strategi, som de i dag ikke bruger.

Derfor kigger vi her på hvad intern linkbuilding er, hvad du skal være opmærksom på og tips når du arbejder med interne links.

Hvad er interne links?

Et internt link, er et link der går fra en (under-)side på dit domæne til en anden. Det gør det nemmere for brugerne at navigere på en hjemmeside, og kan også bruges til at sammenkoble relateret indhold.

Et eksempel kan være hvis vi skriver om content marketing. Her ville det være naturligt at lave et internt link (som du også kan se jeg har gjort), til vores side om content marketing.

Eksterne links derimod er links fra din hjemmeside, til en anden hjemmeside (et andet domæne).

Hvad er intern linkbuilding?

Intern linkbuilding er når du laver interne links med det formål at optimere din side, så søgemaskinerne forstår hierarkiet og sammenhængen mellem indholdet på din hjemmeside. Samtidig med at du opbygger den rigtige linkværdi til dine vigtigste undersider.

Hvorfor er intern linkbuilding vigtigt?

Fordi det virker.

Intern linkbuilding er først og fremmest vigtigt fordi det hjælper søgemaskinerne, med at forstå din hjemmeside og dit indhold. Det hjælper Google med at navigere og forstå hvilke af dine undersider der er de vigtigste.

Har du mange interne links der peger på en underside, vil søgemaskinerne opfatte den som vigtigere end en underside der ikke er så mange interne links til. Og det giver jo egentlig god mening, ikke? At det er det du nævner og henviser mest til, som også er det vigtigste. Så gør du ikke allerede det i dag, er det bare at komme i gang.

Linkværdi

Alle links på din hjemmeside vil have en linkværdi. I hvert fald når Google kigger på dem. Hvilken værdi hver side har, hænger i høj grad sammen med hvor mange backlinks den får (både interne og eksterne). Ofte vil det være din forside der har den højeste linkværdi, og derfor også vil uddele den højeste linkværdi til de sider den linker til. Er der tale om en underside der har en mindre linkværdi, vil den også vil videresende mindre værdi til de sider den linker til.

Det betyder altså at det er meget vigitigt at du linker til de sider der har størst betydning for dig, fra forsiden, så de får så høj linkværdi som muligt.

Høj linkværdi øger nemlig dine chancer for at blive fundet i søgeresultaterne.

Tips til intern linkbuilding strategi

Det er ret vigtigt for din SEO-indsats at have en intern linkbuilding strategi, så du kan hjælpe Google med at forstå hvilke sider der hænger sammen, har relateret indhold og hvilken værdi de har.

Denne strategi bør du også med jævne mellemrum evaluere og forbedre, i takt med din side udvikler sig, og for at følge med eventuelle opdateringer i Googles algoritmer. Eventuelt som en naturlig del af din SEO-revision.

Så for at du selv kan komme godt i gang med at lave intern linkbuilding, får du her nogle af de vigtigste tips:

Det første link har mest linkværdi

Hvor du bruger links i dine tekster, har faktisk stor betydning for hvilken værdi de har. Det første link vil have den højeste værdi. Derfor skal du selvfølgelig placere det vigtigste link her.

Det betyder dog ikke at links nederst på siden er uden værdi, de er blot ikke ligeså meget værd som links du bruger tidligt.

Brug ankertekst til interne links

Ankertekst, er den tekst du klikker på når der er tale om et tekstlink. Her er det vigtigt at teksten er sigende for det indhold den linker til. Bruger du præcis det søgeord du har udvalgt til den side der linkes til, er det optimalt, men det skal også være naturligt i forhold til den kontekst det indgår i.

Tekstlinks har større værdi end billedlinks

Google tillægger tekstlinks mere værdi end billedlinks, ganske enkelt fordi de indeholder mere information og kontekst end et billede kan. Set med søgemaskinernes øjne selvfølgelig.

Dermed ikke sagt at du ikke skal bruge billeder til at lave links, det kan du sagtens stadig. Specielt når du laver knapper, vil der ofte være en højere CTR (klik-per-visning), hvilket jo i sig er ret vigtigt.

Når du bruger billedlinks er det meget vigtigt at du husker at udfylde alt tag’et. Det er nemlig det eneste tekst som søgemaskinerne kan forstå i et billede, og er faktisk ret vigtigt for din SEO.

Lav naturlig intern linkbuilding

Det er meget vigtigt når du laver intern linkbuilding, at det gøre naturligt og relevant.

Med det mener jeg at du kun skal lave interne links der hvor det er naturligt. F.eks. når du nævner et emne du har skrevet om et andet sted, eller et relateret emne. Egentlig er det ret nemt.

Men hvad så hvis jeg har sider hvor det ikke er naturligt at lave interne links? Spørger du måske. Ja enten skal du have kigget på at skabe mere kvalitetsindhold på den enkelte side, eller bare være afklaret med at det måske ikke er den mest vigtige side, og derfor helt okay.

Links til dit hjørnestensindhold

Dit hjørnestensindhold er det indhold på din hjemmeside der er det vigtigste. De undersider du helst vil findes på. Det er dem som er dit vigtigste fokusområde, og også bør være dem du laver flest interne links til. Det er nemlig vigtigt at det er disse sider der får den største linkværdi.

Brug kategorier til intern linkbuilding

Har du en webshop, blog eller lignende hvor der vil være meget indhold skal du bruge kategorier. Det gør det meget nemmere for søgemaskinerne at forstå dit indhold. Og så er det selvfølgelig også noget det er altafgørende for brugervenligheden på din side.

Derudover kan du også benytte dig af tags, til at binde indhold sammen. Der er ikke lige så vigtigt som kategorier, men kan med fordel bruges.

Hvor mange interne links må man have per side?

Tidligere havde Google, som en del af deres guidelines, en regel om at man maks. måtte have 100 links per side (enkeltstående URL). Det er en regel som efterfølgende er blevet fjernet.

Dog er det ikke helt væk at sige at man ikke skal have for mange interne links, specielt hvis du putter en masse links ind, bare fordi du tror det vil hjælpe dig til en højere linkværdi. Det handler igen om at det skal være naturligt, og ikke mindst brugbart i forhold til den kontekst du bruger dem i. Er de det, bør der ikke i dag være et maks. for antallet af interne links.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.