negativ SEO

Negativ SEO – Sådan kan konkurrenter skade din SEOLæsetid: ca. 9 min.

Lasse Baungaard Optimering & SEO Skriv en kommentar

Kan andre skade din hjemmesides rangering i Google søgninger? Ja det kan de desværre godt. Det kaldes negativ SEO (søgemaskineoptimering). Men hvilke typer af negativ SEO findes der? Og hvad kan du stille op når det sker? Det har vi set på her.

Hvad er negativ SEO?

Negativ SEO er når andre bevidst forsøger at skade din hjemmesides position i søgeresultaterne. Det kan være konkurrenter eller andre der har en interesse i at skade din synlighed.

Det vil næsten kun ske hvis din hjemmeside rangerer godt på bestemte søgeord, hvilket jo er godt – men også kan gøre dig til et oplagt mål.

I starten af 00’erne meldte Google ud at andre ikke kunne skade din rangering. F.eks. sagde de tilbage i januar 2003:

Negativ SEO Google 2002

Mens de senere i 2003 ændrede samme spørgsmål og svar til:

Negativ SEO Google 2003

Her siger de at der næsten ikke er noget konkurrenter kan gøre for at skade din rangering.

Altså begyndte Google at anerkende at din rangering kan påvirkes af andres handlinger, det vi i dag kalder negativ SEO.

Dog er det også vigtigt at sige, at bare fordi din side falder tilbage i Google søgninger, betyder det ikke nødvendigvis at du er udsat for negativ SEO. Ofte vil det være fordi der er kommet en algoritmeopdatering fra Google, der straffer noget du har gjort, eller at du selv har lavet noget på din hjemmeside der faktisk modarbejder dig.

Men har du en side der rangerer højt, vil du også være et attraktivt mål for konkurrenter eller andre der har en interessere i at skade dig via negativ SEO.

Der findes flere forskellige typer af negativ SEO, som kan deles op i to kategorier:

Negativ off-page SEO

og

Negativ on-page SEO

Negativ off-page SEO

Negativ off-page SEO er den mest udbredte kategori af negativ SEO. Det er alle de handlinger der foretages uden for din side, af andre der gerne vil skade dine placeringer.

Negative links

Negative links er links til din hjemmeside som rent faktisk skader din SEO.

Normalt er det jo ellers en god ting med links til din hjemmeside, men ikke hvis det kommer fra en spam/utroværdig kilde.

En af de store grunde til at negative links kan arbejde mod dig, er Googles algoritme opdatering fra 2012 der hed Penguin (første version, der er siden kommet flere opdateringer, og fra 2016 blev Penguin en del af Googles kerne-algoritme). Denne opdatering tog hånd om en af de store problemer med SEO, nemlig at mange oprettede unaturlige links til deres hjemmesider, for at snyde Google til at tro at deres side skulle have en højere placering end de burde. Det skete i høj grad gennem linkfarme, som kun havde til formål at booste andre hjemmesider. Ofte mod betaling.

Det er generelt en god ting at det på denne måde er blevet sværere at “snyde” sig til en unaturlig høj rangering, men det har også åbnet op for at andre kan udnytte dette til at skade dig.

Hvis en konkurrent f.eks. opretter en masse links til nogle af de sider du rangerer højt på, via linkfarme og spammende hjemmesider Google opfatter som utroværdige, er det ikke usandsynligt at det vil skade din position i Google søgninger. Det har vi set adskillige eksempler på.

Det er da også noget vi selv har været udsat for. Herunder kan du f.eks. se en af vores undersider, der flere gange har været udsat for præcis denne type negativ SEO angreb med negative links.

eksempel på negativ SEO digitypes.dk

Eksempel på negativ SEO rettet mod digitypes.dk

Her kunne vi se at der var en sammenhæng med sidens fald i rangering og nogle nye spammende links, der pegede præcist på denne underside. Heldigvis er der noget man kan gøre ved det, som du også kan se det lykkedes for os at gøre.

Hvad kan man gøre mod negative links?

Der er desværre ikke noget man kan gøre for at undgå at blive angrebet, men sker det, har Google lavet nogle værktøjer som kan hjælpe dig til at rette op på skaden.

Det foregår alt sammen inde på Google Search Console, og er det ikke allerede et værktøj du har koblet sammen med din hjemmeside, bør det være en topprioritet. Det er gratis, og et af de bedste værktøjer til at analysere og optimere din hjemmeside med.

Først og fremmest bør du jævnligt holde øje med nye links til din hjemmeside. Via Search Console skal du gå til menupunktet Søgetrafik -> Links til dit website.

Google Search Console negativ SEO

Her skal du under “Hvem linker mest” vælge “Mere >>”.

Herefter skal du vælge “Hent nyeste links”.

Google Search Console hent nyeste links

Og du får nu muligheden for at hente dem som CVS-fil eller direkte til Google Docs.

Google Search Console negativ SEO download links

Og så ender du ud med en liste over de nyeste links til dit website og hvornår de blev opdaget.

Men hvad gør jeg så hvis der er nogle af disse links der er mistænkelige spørger du måske? Her vil der altid være to muligheder:

  1. Kontakt den hjemmeside hvor du har fundet det negative link, og anmod dem om at fjerne det.
  2. Brug Googles disavow tool (afvis links værktøj), til at fortælle Google at de ikke skal medregne det negative link, når de rangerer din hjemmeside.

Googles disavow tool fungerer ret enkelt: Du laver et .txt-dokument hvor du medtager de hjemmesideadresser der har negativer links, og så indsender du dem. Ja det er heldigvis ikke alt SEO-arbejde der lige besværligt.

Pogo sticking – Der klikkes hurtigt væk fra din hjemmeside

Det engelske pogo stick betyder på dansk kængurustylte, men er faktisk også et udtryk man bruger inden for SEO. Det referer til tilfælde hvor der klikkes ind på din hjemmeside fra en søgning, og klikkes tilbage til søgningen igen inden for 5 sekunder. Der er aldrig godt, og er faktisk værre for din SEO end en høj bounce rate. Det er noget Google bestemt ikke kan lide, og sker det meget vil din hjemmeside blive straffet for det.

Det er ikke et fænomen der er opstået i forbindelse med negativ SEO, men noget der kan komme helt naturligt hvis en hjemmeside ikke er lavet godt nok. Men det kan også være gjort bevidst for at skade din hjemmesides rangering. Dog er det ikke noget der er nær lige så udbredt som negative links, særligt fordi at det ikke er noget der vil give mening at gøre manuelt, og i stedet skal der programmeres bots til at gøre det effektivt.

Men hvordan ved man så om det er naturlig eller ondsindet pogo sticking man oplever? Det er faktisk ret nemt at se. Hvis man fra den ene dag til den anden kan se en stor forøgelse af pogo sticking, uden at der ellers er ændret noget på hjemmesiden, er det sandsynligvis negativ SEO.

Duplicate content – kopiering af dit indhold

En tredje type af negativ off-page SEO kan være i form af duplicate content (identisk indhold). Det er når Google kan se at der er identisk tekst på din hjemmeside og på en anden hjemmeside (eller flere steder internt på din egen).

Google kan bedst lide unikt indhold, og finder den derfor indhold andre steder der er præcist magen til dit, risikerer man at blive straffet.

For det meste er Google god til at identificere original kilden, men ikke altid. Det er ikke den mest effektive form for negativ SEO, men stadig noget man bør være klar over.

Der findes flere værktøjer til at se om der er nogen der har kopieret eller stjålet dit indhold, f.eks. Copyscape.

Oplever du nogen der har kopieret dit indhold kan du bruge dette værktøj fra Google, til at få disse sider fjernet.

Negativ on-page SEO

De fleste tilfælde af negativ on-page SEO er meget mere sjældne end negativ off-page SEO (med undtagelse af kommentarer med links). Specielt i de tilfælde hvor du udsættes for hacking, hvor nogle vil argumentere for at det så ikke længere er negativ SEO. Dog vælger vi alligevel at tage dem med her, da det er bevidste handlinger der kan skade din sides rangering i søgeresultaterne.

Hackere modificerer din side

Hvis din hjemmeside bliver hacket, og resultatet er at din side bliver modificeret, eller der bliver oprettet ekstra undersider med skadeligt eller på anden måde spammende indhold, vil det tydeligt kunne ses på din SEO. Det er aldrig positivt at blive hacket, men når det samtidig skader dig i søgeresultaterne er det endnu værre.

Hvordan kan du undgå at havne i sådan en situation? Det kan være svært, for vil de dygtigste hackere ind, er der meget lidt du kan gøre, med mindre du dedikerer rigtig mange ressourcer til det. Men når det er sagt er sandsynligheden også lille, og langt de fleste tilfælde af hacking på hjemmesider, foregår ved at dit brugernavn og adgangskoden bliver gættet, eller at du ikke har opdateret plugins o.l. der indeholder sikkerhedshuller. Så sørg for at foretage de mest basale sikkerhedsforanstaltninger.

Din side bliver de-indekseret af hackere

Et andet resultat af at blive hacket, som kan være sværere at opdage, er at din robots.txt-fil bliver ændret. Robots.txt er en tekstfil der fortæller søgemaskinerne hvordan de skal indeksere din hjemmeside.

Her kan man instruere søgemaskinerne hvis der f.eks. er dele af din hjemmeside der ikke skal indekseres. Det betyder også at alle der har adgang til din robots.txt fil potentielt kan skade din SEO, hvis de fortæller Google at din hjemmeside skal de-indekseres. Derfor er det også altid vigtigt at få lukket af for adgangen til personer som det ikke er relevant for at have adgang. Det kan f.eks. være tidligere medarbejdere eller samarbejdspartnere.

Spam kommentarer med skadelige links

Dette er den måske letteste måde for andre at lave negativ SEO på dig, men også den letteste at forhindre. Nemlig spam kommentarer på din hjemmeside der indeholder skadelige links.

Så hvis det er muligt for andre at lave kommentarer på din hjemmeside, skal du være opmærksom.

Der er flere ting du kan gøre, f.eks.:

  • Opsæt et spam-filter
  • Sørg for at alle links i kommentarer bliver no-follow links
  • Moderer kommentarer (godkend selv alle kommentarer, før de offentliggøres)

Vi laver ikke negativ SEO

Hvor nogle bureauer tilbyder negativ SEO som en ydelse til deres kunder for at komme foran konkurrenterne, er det ikke en service vi tilbyder. Rent etisk er det ikke noget vi kan stå inden for, og vi vil heller ikke henvise til andre som gør det.

Er du derimod udsat for negativ SEO, og har brug for at få hjælp til at bekæmpe det, er du meget velkommen til at kontakte os.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik