Professionelle billeder sælger dine produkterLæsetid: ca. 3 min.

Lasse Baungaard Guides, Iværksætter Skriv en kommentar

Når du gerne vil sælge dine produkter over nettet, er der et aspekt der lidt vigtigere end de fleste andre. Produktbilleder. Hvordan dine produkter tager sig ud, er et af de dummeste parametre at spare på, fordi det ofte er dem der får kunden til at vælge dit produkt. Specielt hvis du sælger produkter der ikke er fuldstændig unikke.

Professionelle billeder sælger dine produkter

Det handler om at få dine billeder til at være så appellerende og attraktive som muligt når nu dine kunder ikke kan stå med produktet i hånden, før efter det er købt og leveret. Samtidig skal dine billeder også matche resten af din hjemmeside og dit brands æstetik.

Spørgsmålet er så om du skal hyre en professionel fotograf til at tage dine produktbilleder, eller du selv skal investere i professionelt kameraudstyr? Det afhænger lidt af hvad du sælger, hvor mange produkter du sælger og hvor meget teknisk snilde du har.

Hvis du har et begrænset antal af produkter, vil det næsten altid være en god investering at hyre en dygtig fotograf til opgaven. Men har du en webshop med hundredevis af produkter, kan det ende med at blive en meget dyr fornøjelse, og du vil i de fleste tilfælde nok være bedst tjent med at tage billederne selv. Og det behøver ikke være de dyreste kameramodeller for at få gode resultater. Prøv at læs nogle tests og se eksempler på billeder fra diverse kameraer, for at finde frem til det du ønsker.

Gode råd

Kaster du dig ud i selv er tage billeder, er her nogle ting der er vigtige at huske på.

  1. Lys: Lyssætningen er muligvis det allervigtigste for at dine billeder får det helt rigtige look. Invester i det lysudstyr der er nødvendigt for at tage gode billeder af dine produkter. Sælger du f.eks. smykker vil en light box, og et par lamper kunne gøre det.
  2. Kameraindstillinger: Har man ikke selv så mange erfaringer med professionelt fotoudstyr kan det tage noget tid at finde ud af præcis hvilke indstillinger kameraet skal have, for at få de ønskede resultater. Derfor er det altid en god idé at prøve sig frem, og notere hvilke indstillinger man har brugt, så det er nemt at genskabe dem en anden gang. Derudover er der helt sikkert en masse tips & tricks til lige præcis dit kamera, at finde på nettet.
  3. Billedredigering: Med få enkle klik kan du optimere de allerede gode billeder du har taget, i et billedbehandlingsprogram så som Photoshop. Der findes en masse guides  online der beskæftiger sig præcis med dette emne.
  4. Vær konsekvent: Brug billeder der har den samme stil og den samme baggrund/omgivelser. Hvis dine billeder varierer for meget i stil kan det ødelægge brugerens oplevelse, og skabe forvirring i din kommunikation.

Se flere tips & tricks:
http://www.wix.com/blog/2015/06/11-tips-for-effective-product-photography/
http://www.smashingmagazine.com/2010/08/improve-your-e-commerce-design-with-brilliant-product-photos/

https://digitypes.dk/billedkvalitet/