sponsoreret indhold regler for influencer marketing

Regler når man arbejder med influencer marketing & sponsoreret indholdLæsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Online marketing Skriv en kommentar

Der er ret stramme regler der skal overholdes for sponsoreret indhold når man arbejder med influencere, hvis man gerne vil undgå bøder. Regel nummer ét når man bruger influencere er at der ikke må være tale om skjult reklame. Og det gælder både for dig som virksomhed, og de influencere du bruger. Men hvordan skal man så markere denne type indhold for at det lever op til lovgivningen? Det kigger vi på her.

Sådan skal du markere influencer marketing

Hvordan man skal markere influencer marketing indhold varierer lidt, alt afhængigt af hvilken type indhold det drejer sig om, og hvilken platform der anvendes. Her har vi samlet de mest benyttede platforme. Fællesnævneren er at det med det samme skal være tydeligt, at der her er tale om betalt indhold, uanset hvilken platform eller medie der benyttes.

Man må ikke snige markeringen af sponsoreret indhold ind til sidst som en fodnote – DET SKAL VÆRE TYDELIGT!

Influencer marketing på Facebook

Ligegyldigt hvilken type influencer marketing der benyttes på Facebook skal det markeres med “Reklame”. Gør det altid i starten af teksten på dit indlæg, så det er tydeligt for alle. Er det sponsorerede indhold på Facebook en video, er det god skik at sige det i begyndelsen af videoen, eller også markere det med tekst eller grafik.

Influencer marketing på Instagram

På instagram er det ret enkelt. Enten skriver du “Reklame” i starten af teksten eller, hvis du er mere til det, #reklame – også i starten af teksten. Instagram har faktisk en funktion hvor du kan markere at det er sponsoreret indhold, men dette er dog ikke dækkende i den danske lovgivning, ifølge Forbrugerombudsmanden.

Influencer marketing på Snapchat

Snapchat er lidt anderledes. Er det en sponsoreret indhold i form af en Snapchat story, skal der på det første billede/video stå “Reklame”. Men bliv ikke overrasket hvis reglerne bliver ændret, så det skal være tydeligt på alle videoer og billeder i en story.

Influencer marketing på Youtube

På Youtube skal du markere flere steder at der er tale om sponsoreret indhold. Det skal nævnes i begyndelsen af videoen og så skal det stå både i beskrivelsen til videoen, men også i overskriften/titlen. Om du på Youtube skriver “Reklame”, “Annonce” eller “Videoen er betalt af” (eller en lignende ordlyd) er lidt op til dig selv, og hvad du synes er mest naturligt. Så længe det er tydeligt at indholdet er en betalt/en reklame. Er det dig der har betalt influenceren, vil du måske foretrække at der står “Denne video er betalt af…”, for maksimal synlighed.

Det er dog ikke nok at skrive/sige “sponsoreret indhold”.

Influencer marketing på Blogs

Når det kommer til blogs er det vigtigste at det tydeligt fremgår øverst i indlægget, at der er tale om sponsoreret indhold. Her kan du bruge “Reklame”, “Betalt indlæg”, “Indlæg betalt af…”, “Annonce” eller lignende.

Bruges der derudover links i et blogindlæg, som en virksomhed har betalt for, skal det tydeligt markeres som enten “Reklamelink” eller “Annoncelink”.

Se også: Mikro-influencer marketing giver mest interaktion

Man er som virksomhed ansvarlig for at influenceren overholder lovgivningen

Ikke alle influencers har lige godt styr på lovgivningen. Bruger du mikro-influencers er der måske endda en god chance for at du er den første der bruger dem. Derfor skal man altid som virksomhed huske at informere de influencere man bruger, om hvad de skal gøre for at overholde reglerne.

Lav altid en konkrakt med de influencere du bruger

Det er altid en god idé at få lavet en kontrakt med de influencere du bruger. Så sikrer man at rammerne for aftalen er på plads, og du kan inkludere reglerne for hvordan indholdet skal markeres. Sørger du får det er på plads, er du allerede det meste af vejen, for at sikre at der ikke opstår problemer

Gem al korrespondance mellem dig og influenceren

Overtræder den influencer du arbejder sammen med alligevel reglerne, på trods af jeres aftale, skal du med det samme du opdager det, gøre ham opmærksom på det. Det er nemlig vigtigt at kunne dokumentere at du som virksomhed har gjort hvad du kunne, for at indholdet er inden for lovens rammer.

Derfor er det også vigtigt at gemme al kommunikation der er foregået mellem dig og influenceren, så det er nemt at dokumentere at der fra din side har været en indsats for at reglerne er overholdt.

Sponsoreret indhold gælder ikke kun ved betaling af influencers

Selvom du ikke direkte betaler en influencer for at omtale dit produkt, men i stedet sender dem et eller flere eksemplarer gratis, er det faktisk stadig sponsoreret indhold hvis de vælger at omtale det. Du har jo en kommercielt hensigt når du sender “gaver” til en influencer, og derfor gælder de samme regler som hvis der direkte betaling involveret.

Den eneste undtagelse er ved kulturanmeldelser. Det vil sige i tilfælde af det er film, bøger, musik, kunst o.l. Her er der i Danmark tradition for at anmeldere gratis får eksemplerer og stadig kan lave kritiske anmeldelser.

Må medarbejdere reklamere for virksomheden på de sociale medier?

Selvom man er ansat i en virksomhed, må man faktisk ikke lave opslag på de sociale medier med “sponsoreret indhold”, uden ligesom influencerne, at gøre opmærksom på det, med den korrekte markering. Så deler man indhold der har kommerciel interesse på de sociale medier som medarbejder, skal det enten markeres som reklame, eller det skal være tydeligt at man er ansat i virksomheden.

Men når alle disse regler skal overholdes, kan det så overhovedet betale sig at arbejde med influencer marketing? Ja det kan det i allerhøjeste grad. Vi har samlet nogle af de bedste grunde til at content marketing er effektivt. Dem kan du finde her: Derfor virker content marketing

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.

Grafik: Freepik