Sådan fjerner man spam i Google Analytics 6 min.
Du bruger formentlig allerede Google Analytics til at overvåge og analysere trafikken til din hjemmeside. Men er den data du ser også korrekt? Eller har du som de fleste andre hjemmesider spam i din Google Analytics? Måske er du slet ikke klar over det? Derfor kigger vi her på hvordan man fjerner spam i Google Analytics, så den data du indsamler bliver mere præcis og brugbar. Den gode nyhed er at det heldigvis ikke er så svært.
Først vil jeg gennemgå hvad spam i Google Analytics er, men er du kun interesseret i hvordan du fjerner det, kan du bare klikker her: Fjern spam i Google Analytics
Hvad er spam i Google Analytics
Spam i Google Analytics er når det ser ud som om du får trafik til din hjemmeside, der rent faktisk ikke eksisterer og derfor giver dig et forkert billede af din hjemmeside.
Hvor kan man finde spam i Google Analytics?
Det sted man oftest finder spam i Google Analytics er i henvisninger (referrals) til din hjemmeside. Det kalder man også for referral spam (henvisningsspam). Som f.eks. herunder fra en side hvor alle henvisninger på listen er spam:
Hvis du er i tvivl om hvorvidt der er tale om spam eller ej, kan du prøve at lave en Google søgning med det du tror er spam. F.eks. hvis det du ser er spamresultat.com, så lav en søgning med: “spamresultat.com”. Hvis der er tale om spam, er der stor chance for at du ikke er den første der er angrebet, og andre vil sandsynligvis have omtalt det enten på en hjemmeside, eller i et forum.
Hvorfor er spam i Google Analytics et problem?
Spam i Google Analytics er et problem fordi det simpelthen giver dig et misvisende billede af hvordan din hjemmeside klarer sig på flere parametre. F.eks. i forhold til:
- Antallet af besøgende: Selvom man selvfølgelig ofte gerne vil have så meget trafik som muligt, bør det ikke være for enhver pris. Trafik der ikke er reel, kan du ikke bruge til noget alligevel.
- Afvisningsprocent: Spam kan give en forkert afvisningsprocent, og dermed ikke give dig det korrekte billede af hvor mange der forlader din hjemmeside efter blot at have set en enkelt side.
- Gennemsnitlig sessionsvarighed: Spam kan også give et forkert billede af hvor lang tid brugerne gennemsnitligt bruger på din hjemmeside.
Det at du får et upræcist billede af hvordan din hjemmeside præsterer, vil også gøre eventuelle analyser og tiltag mindre korrekte.
Beskyt din data før du fjerner spam i Google Analytics
Før du går i gang med at fjerne spam’en, bør du først sørge for at du har oprettet flere visninger i Google Analytics, for beskytte din data.
Når du selv laver tilpassede visninger og filtre i Google Analytics, kan man komme til at lave fejl. Derfor er det altid en god idé at have flere forskellige visninger tilknyttet din Analytics ejendom (din hjemmeside). Hvordan du præcist gør det og hvor mange du bør have, har vi beskrevet her: Opret flere visninger i Google Analytics og beskyt din data
Fjern spam i Google Analytics
Når det kommer til at fjerne spam i Google Analytics er der tre trin. Først skal du:
1. Identificer din hjemmesides hostname/hostnames
Herefter skal du foretage de to handlinger der reelt set fjerner spam’en:
2. Fjern og forebyg fremtidig spam i Google Analytics
Og
3. Fjern eksisterende spam i Google Analytics
Identificer din hjemmesides hostname/hostnames
For at filtrere spam væk fra din Analytics konto, skal du bruge dit hostname, eller hostnames hvis du bruger flere i forbindelse med din hjemmeside. For de fleste drejer det sig kun om et enkelt, som vil være “ditdomæne.dk”. For os er det derfor simonp7.sg-host.com.
I Google Analytics kan du se dit hostname ved at gå til:
Målgruppe > Teknologi > Netværk
Her skal du under “Primær dimension” vælge “Hostname”.
Her vil du formentlig kunne se flere forskellige domæner, hvoraf dit vil være et af dem. Når et af de de navne du kan ser er “(not set)”, er det helt sikkert spam. Som f.eks. her:
Her skal du lave en liste med de domæner du ved ikke er spam. Har du kun et hostname er det selvfølgelig en kort liste, men har du flere skal opliste dem sådan her:
ditdomæne.dk|ditandetdomæne.dk|dittredjedomæne.dk
Denne liste skal du bruge til at fjerne spam’en.
Fjern og forebyg fremtidig spam i Google Analytics
For at fjerne og forebygge fremtidig spam, skal du oprette et filter i Google Analytics. Det gør du ved først at gå til “Administrator” nederst i venstre hjørne af din Analytics:
Herefter går du under “Visning” til “Filtre”:
Her skal du klikke på “+TILFØJ FILTER”.
Så vil du komme til en skærm der sådan ud:
Her skal du:
4. Ved “Filterfelt” skal du vælge “Hostname” (her er det hurtigst at søge).
5. Under filtreringsmønster skal du indsætte den liste med hostnames du lavede tidligere (er det kun et domæne, er det selvfølgelig kun det du skriver her).
6. Du kan vælge at bekræfte filteret under “Bekræft dette filter”, her vil du måske kunne se hvordan det påvirker din data, men det er ikke altid det fungerer lige godt. Du kan dog være helt sikker på at det virker, så længe du har fulgt de andre trin.
Og så er du beskyttet mod referral spam i Google Analytics fremadrettet. Det er dog også vigtigt at sige at hvis du vælger at bruge din Google Analytics tracking kode på nye domæner eller services i fremtiden, skal du huske at opdatere din liste med hostnames i filteret, ellers vil du ikke kunne se denne data.
Fjern eksisterende spam i Google Analytics
Filteret der fjerner fremtidig spam i Google Analytics virker desværre ikke på den data du allerede har indsamlet. Her skal du i stedet (under dine rapporter):
4. Under “Filter” skal der stå “Sessioner” og “Inkluder” (det gør der som standard).
7. I tekstfeltet skal du indsætte den liste med hostnames du lavede tidligere.
8. Nu vil du til højre under “Oversigt” med det samme kunne se effekten på din data.
9. Til sidst skal du give dit segment et navn, det kunne f.eks. være “Spamfilter”, og trykke gem.
Og nu bør din trafik både historisk og fremover være mere korrekt og præcis. Det gør det noget nemmere at arbejde med.
Har du brug for hjælp til administration af Google Analytics, SEO og hvordan du kan optimere din hjemmeside ud fra den data du indsamler, er du meget velkommen til at kontakte os.
Grafik: GraphiqaStock