Sådan fjerner man spam i Google Analytics

Sådan fjerner man spam i Google Analytics 6 min.

07/09/2018
17/08/2020

Du bruger formentlig allerede Google Analytics til at overvåge og analysere trafikken til din hjemmeside. Men er den data du ser også korrekt? Eller har du som de fleste andre hjemmesider spam i din Google Analytics? Måske er du slet ikke klar over det? Derfor kigger vi her på hvordan man fjerner spam i Google Analytics, så den data du indsamler bliver mere præcis og brugbar. Den gode nyhed er at det heldigvis ikke er så svært.

Først vil jeg gennemgå hvad spam i Google Analytics er, men er du kun interesseret i hvordan du fjerner det, kan du bare klikker her: Fjern spam i Google Analytics

Hvad er spam i Google Analytics

Spam i Google Analytics er når det ser ud som om du får trafik til din hjemmeside, der rent faktisk ikke eksisterer og derfor giver dig et forkert billede af din hjemmeside.

Hvor kan man finde spam i Google Analytics?

Det sted man oftest finder spam i Google Analytics er i henvisninger (referrals) til din hjemmeside. Det kalder man også for referral spam (henvisningsspam). Som f.eks. herunder fra en side hvor alle henvisninger på listen er spam:

eksempel på referral spam i Google Analytics

Hvis du er i tvivl om hvorvidt der er tale om spam eller ej, kan du prøve at lave en Google søgning med det du tror er spam. F.eks. hvis det du ser er spamresultat.com, så lav en søgning med: “spamresultat.com”. Hvis der er tale om spam, er der stor chance for at du ikke er den første der er angrebet, og andre vil sandsynligvis have omtalt det enten på en hjemmeside, eller i et forum.

Hvorfor er spam i Google Analytics et problem?

Spam i Google Analytics er et problem fordi det simpelthen giver dig et misvisende billede af hvordan din hjemmeside klarer sig på flere parametre. F.eks. i forhold til:

  • Antallet af besøgende: Selvom man selvfølgelig ofte gerne vil have så meget trafik som muligt, bør det ikke være for enhver pris. Trafik der ikke er reel, kan du ikke bruge til noget alligevel.
  • Afvisningsprocent: Spam kan give en forkert afvisningsprocent, og dermed ikke give dig det korrekte billede af hvor mange der forlader din hjemmeside efter blot at have set en enkelt side.
  • Gennemsnitlig sessionsvarighed: Spam kan også give et forkert billede af hvor lang tid brugerne gennemsnitligt bruger på din hjemmeside.

Det at du får et upræcist billede af hvordan din hjemmeside præsterer, vil også gøre eventuelle analyser og tiltag mindre korrekte.

Beskyt din data før du fjerner spam i Google Analytics

Før du går i gang med at fjerne spam’en, bør du først sørge for at du har oprettet flere visninger i Google Analytics, for beskytte din data.

Når du selv laver tilpassede visninger og filtre i Google Analytics, kan man komme til at lave fejl. Derfor er det altid en god idé at have flere forskellige visninger tilknyttet din Analytics ejendom (din hjemmeside). Hvordan du præcist gør det og hvor mange du bør have, har vi beskrevet her: Opret flere visninger i Google Analytics og beskyt din data

Fjern spam i Google Analytics

Når det kommer til at fjerne spam i Google Analytics er der tre trin. Først skal du:

1. Identificer din hjemmesides hostname/hostnames

Herefter skal du foretage de to handlinger der reelt set fjerner spam’en:

2. Fjern og forebyg fremtidig spam i Google Analytics

Og

3. Fjern eksisterende spam i Google Analytics

Identificer din hjemmesides hostname/hostnames

For at filtrere spam væk fra din Analytics konto, skal du bruge dit hostname, eller hostnames hvis du bruger flere i forbindelse med din hjemmeside. For de fleste drejer det sig kun om et enkelt, som vil være “ditdomæne.dk”. For os er det derfor simonp7.sg-host.com.

I Google Analytics kan du se dit hostname ved at gå til:

Målgruppe > Teknologi > Netværk

Her skal du under “Primær dimension” vælge “Hostname”.

Hostname i Google Analytics

Her vil du formentlig kunne se flere forskellige domæner, hvoraf dit vil være et af dem. Når et af de de navne du kan ser er “(not set)”, er det helt sikkert spam. Som f.eks. her:

Spam under hostname i Google Analytics

Her skal du lave en liste med de domæner du ved ikke er spam. Har du kun et hostname er det selvfølgelig en kort liste, men har du flere skal opliste dem sådan her:

ditdomæne.dk|ditandetdomæne.dk|dittredjedomæne.dk

Denne liste skal du bruge til at fjerne spam’en.

Fjern og forebyg fremtidig spam i Google Analytics

For at fjerne og forebygge fremtidig spam, skal du oprette et filter i Google Analytics. Det gør du ved først at gå til “Administrator” nederst i venstre hjørne af din Analytics:

administrator i Google Analytics

Herefter går du under “Visning” til “Filtre”:

visning og filte i Google Analytics

Her skal du klikke på “+TILFØJ FILTER”.

Tilføj filter i Google Analytics

Så vil du komme til en skærm der sådan ud:

filtervisning i Google Analytics

Her skal du:

1. Vælge et “Filternavn”.
Filternavn i Google Analytics

2. Ved “Filtertype” vælge “Tilpasset”.
Tilpasset filter i Google Analytics

3. Vælg “Inkluder”.
inkluder filter

4. Ved “Filterfelt” skal du vælge “Hostname” (her er det hurtigst at søge).
filterfelt i Google Analytics

5. Under filtreringsmønster skal du indsætte den liste med hostnames du lavede tidligere (er det kun et domæne, er det selvfølgelig kun det du skriver her).
filtreringsmønster i Google Analytics

6. Du kan vælge at bekræfte filteret under “Bekræft dette filter”, her vil du måske kunne se hvordan det påvirker din data, men det er ikke altid det fungerer lige godt. Du kan dog være helt sikker på at det virker, så længe du har fulgt de andre trin.
bekræft filter i Google Analytics

7. Tryk på “Gem”.
gem filter i Google Analytics

Og så er du beskyttet mod referral spam i Google Analytics fremadrettet. Det er dog også vigtigt at sige at hvis du vælger at bruge din Google Analytics tracking kode på nye domæner eller services i fremtiden, skal du huske at opdatere din liste med hostnames i filteret, ellers vil du ikke kunne se denne data.

Fjern eksisterende spam i Google Analytics

Filteret der fjerner fremtidig spam i Google Analytics virker desværre ikke på den data du allerede har indsamlet. Her skal du i stedet (under dine rapporter):

1. Vælg “+ Tilføj segment”.
tilføj filter i Google Analytics

2. Vælg “+ NYT SEGMENT”.
nyt segment i Google Analytics

3. Under “Avanceret” vælge “Betingelser”.
betingelser i Google Analytics

4. Under “Filter” skal der stå “Sessioner” og “Inkluder” (det gør der som standard).
filter sessioner inkluder

5. I første dropdown skal du vælge “Hostname”.
dropdown hostname

6. I anden dropdown skal du vælge “matcher regex”.
dropdown matcher regex

7. I tekstfeltet skal du indsætte den liste med hostnames du lavede tidligere.
tekstfelt hostname

8. Nu vil du til højre under “Oversigt” med det samme kunne se effekten på din data.
oversigt effekten på data filter

9. Til sidst skal du give dit segment et navn, det kunne f.eks. være “Spamfilter”, og trykke gem.
gem segment i Google Analytics

Og nu bør din trafik både historisk og fremover være mere korrekt og præcis. Det gør det noget nemmere at arbejde med.

Har du brug for hjælp til administration af Google Analytics, SEO og hvordan du kan optimere din hjemmeside ud fra den data du indsamler, er du meget velkommen til at kontakte os.

Grafik: GraphiqaStock

Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"