Scrum – gør dit liv med projektstyring nemmereLæsetid: ca. 3 min.

Lasse Baungaard Project management Skriv en kommentar

Enhver der har arbejdet med større projekter, ved hvor vigtig en rolle projektstyring spiller. Men når man udvikler til digitale platforme, kommer den traditionelle vandfaldsmodel til kort. Det handler ofte om at kunne være fleksibel, og rette til undervejs. Til det er den agile metode Scrum særdeles brugbar.

Fra rugby til projektstyring

Navnet Scrum stammer fra rugbysporten, og refererer til situationen når spillet skal genstartes. Her står holdet i en formation, og der er brug for alle på deres respektive pladser. I rugby såvel som agil-udvikling, er der mange ”spilstop”, og derfor brug for at sætte spillet i gang igen.

Den uklare start

I mange digitale udviklingsprojekter, har man ikke en fuldstændig klar fra a-å handlingsplan. Man har nok en idé om hvad man gerne vil opnå, men der er som regel aspekter man ikke kan forudse, og behov for ændringer undervejs.

I den lineære vandfaldsmodel, vil man oftest skulle tilbage til start når der skal fortages ændringer, mens der i Scrum, som er en iterativ model, er en større fleksibilitet.

Sprints – opdeling af forløbet

I Scrum er hele projektforløbet delt op i sprints. Et sprint varer mellem en uge og en måned, hvilket fastlægges før arbejdet går i gang ved et planlægningsmøde. Her planlægges hvilke opgaver og mål sprintet skal have. Udviklingsteamet kan i et sprint have 100% fokus på de opgaver det indeholder, og ikke skulle i gang med andre opgaver. Det sørger for en mere fokuseret indsats.

Daglige møder

For at sikre sig at kommunikationen i teamet fungerer, og alle er klar over hvad hinanden er i gang med, holdes der daglige møder, et såkaldt ”Daily Scrum meeting”. Her skal alle svare på tre spørgsmål.

  • Hvad har du lavet siden i går?
  • Hvad skal du lave i dag?
  • Er der nogen problemer/forhindringer?

Ved at holde disse møder, er alle up-to-date, og man sørger for at der maksimalt går en dag fra et problem opstår, til man kan begynde at løse det.

Roller

 Der er i Scrum 3 forskellige roller:

  • Product owner: Repræsenterer stakeholdere, og skal være kundens stemme. Han skal rangordne og prioritere de opgaver der senere skal ind i et sprint, og er den der skal sørge for at kommunikere med de forskellige interessenter.
  • Development team: Udviklingsteamet som er ansvarlig for at udføre de opgaver der ligger i et sprint. Teamet skal være selvstyrende, og består som regel af mellem 3-9 personer, med tværfaglig ekspertise (analyse, design, udvikling, test m.m.)
  • Scrum master: Sørger for at Scrum teori, praksis og regler overholdes, og er forstået af alle deltagende parter. Han skal sørge for at udviklingsteamet kører så gnidningsfrit som muligt.

Meget, meget mere

Dette er blot en lille del af hvad Scrum er, og er ment som en lille introduktion til metoden. Vil man gerne arbejde med Scrum, og vide mere, har folkene som har udviklet metoden heldigvis en god hjemmeside. Desuden har de udarbejdet en Scrum guide (også på dansk), som giver et virkelig godt overblik og indsigt.

Er der noget vi kan hjælpe dig med?