SEO på webshop

SEO på webshop – sådan bliver dine produkter fundetLæsetid: ca. 9 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Online marketing, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Det handler om at skille sig ud og komme til tops i søgeresultaterne når man har en webshop. Der er jo med til at få kunderne ind i butikken, så de kan købe noget. Problemet er bare at konkurrencen i langt de fleste brancher er sindsygt høj. Men hvordan kommer man så foran de andre i Google søgningerne? Jo der skal selfølgelig laves søgemaskineoptimering. Og når det drejer sig om internethandel, er der nogle specifikke ting man skal være opmærksom på. Derfor kigger vi her på SEO på webshop, så dine produkter bliver fundet online.

SEO på produkter

Når du har en webshop, skal der fokus på og sælges nogle produkter. Derfor handler en stor del af at lave SEO på webshop, også om at optimere dine produktsider så godt som muligt. Her er der nogle helt basale tips du bør følge:

SEO titel og overskrift på produkter

Her bør du være så konkret som mulig. Du skal selvfølgelig bruge navnet på produktet, men det giver i mange tilfælde også god mening at inkludere andre informationer. Det kunne f.eks. være producentens navn, produktnummer eller andre ting som man kunne forestille sig var en del af søgningen hos målgruppen.

Alt tags på billeder

Du bør altid have minimum et billede at produktet, og gerne flere. Her bør du huske udfylde alt tag’et på billeder, med alle de informationer der er relevante. I stil med hvad du også gjorde i titlen.

Produktbeskrivelse/produkt tekst

Det er nok i virkeligheden her du kan gøre henholdsvis mest skade og skabe den største værdi. Det hænger sammen med at hvis du, som mange andre, laver den fejl at bruge de produktbeskrivelser du får fra producenter eller lignende, er det ikke unikt indhold. Det betyder at andre sandsynligvis også vil bruge samme beskrivelser, og at der er tale om duplicate content (duplikeret indhold), hvilket Google ikke bryder sig om.

Laver du derimod unikke og relevante produktbeskrivelser til hver enkelt produkt, er det noget Google anerkender og vægter højt, i forhold til chancen for at det er dine produkter der bliver fundet i søgemaskinerne. Det kan være tidskrævende, men er også et af de områder hvor du kan skabe mest kvalitet. Både i forhold til SEO, men også for at sikre at dine brugere får al den information de har brug for.

Metabeskrivelser på produkter

Glem ikke at lave metabeskrivelser på dine produkter. Det er den første tekst som brugerne ser, når de finder dig i søgeresultaterne, så sørg for at den også får dem til at klikke sig ind på din webshop. Gør dem indbydende og relevante for det der bliver søgt efter. Og så er det vigtigt at holde øje med og analysere på de sider der har en høj klikprocent (CTR). Gør du noget anderledes på metabeskrivelserne på de sider? Og er det noget du kan bruge generelt?

SEO på produktkategorier

Har du en webshop, ved du formentlig allerede hvor vigtigt det er at have de rigtige kategorier til inddeling, og ja, kategorisering af dine produkter. Det kan gøre det nemmere for dine brugere at navigere, og hurtigt finde frem til det de søger efter. Det samme gør sig gældende for underkategorier til en produktkategori.

For rigtig mange webshops vil kategorisiderne faktisk være de allervigtigste efter forsiden, eller i nogle tilfælde endnu vigtigere. Samtidig vil den interne linkværdi der er i dine produktkategorier være relativt høj, fordi de i hjemmesidens hierarki ligger højt.

Derfor er de selvfølgelig også noget af det vigtigste at få optimeret når det kommer til SEO på webshop. Og er det noget du ikke får gjort, vil din hjemmesides overordnede domæne autoritet lide skade. Eller sagt på godt dansk: Du vil ikke komme lige så højt op i søgeresultaterne, som du har potentialet til. Og det er jo det der er målet her, er det ikke?

Det handler selvfølgelig også om at følge generel god SEO-skik, men nogle af de ting det drejer sig om når det kommer til optimere produktkategorier til SEO på webshop er:

Optimer dine url’er til produktkategorier

Husk at dine url’er skal indeholde præcis den information der er vigtig. Generelt kan en god produktkategoris url, f.eks. se sådan ud:

https://dinwebshop.dk/produktkategori

Mens en underkategori kunne se sådan ud:

https://dinwebshop.dk/produktkategori/underkategori

Vi kan også tage udgangspunkt i en konkret branche, f.eks. en webshop der sælger vin. Her kunne url’en for en produktkategori være:

https://dinvinwebshop.dk/franske-vine/

Mens en underkategori kunne være:

https://dinvinwebshop.dk/franske-vine/vine-fra-bordeaux

Optimer SEO titler på dine produktkategorier

Med produktkategorier handler det selvfølgelig, som det altid gør med SEO, om at finde frem til hvad det er målgruppen søger efter, og tilpasse sine kategorier efter det. Det gør sig også gælde for SEO titler på dine produktkategorier.

Her bør du inkludere de søgetermer du har fundet frem til den enkelte produktkategori skal rangere på, og slutte af med at inkludere dit brandnavn/virksomhedsnavn.

Optimer produktkategoriens overskrift

Som det altid er tilfælde med overskrifter på din hjemmeside, skal du også på produktkategoriernes overskrifter sørge for at bruge H1 tag’et. Husk kun at bruge H1 på overskriften.

Her vil man ofte kunne genbruge SEO titlen, selvfølgelig uden at inkludere virksomhedens navn. Det vigtigste er at den indeholder de søgetermer du gerne vil have kategorien skal rangere på i søgeresultaterne.

Optimer tekst til hver produktkategori

Der er mange generelle ting man kan gøre for at optimere sine tekster, som også gør sig gældende i forhold til SEO på webshop. Men på webshop produktkategorier, er der nogle specifikke ting der kan være helt afgørende.

Du skal selvfølgelig sørge for at den tekst du skriver, er relevant og indeholder de søgeord du gerne vil findes på, men det er også særligt vigtigt hvor og hvornår du bruger teksten. For hvad er brugeren interesseret i når de kommer ind på en produktkategori? At læse en masse tekst? Eller at se produkterne? Ja undskyld de lidt dumme retoriske spørgsmål, for her er det naturligvis vigtigst at det er produkterne der er i fokus.

Hav derfor ganske lidt tekst i toppen af siden, hvis noget, og levér teksten efter du har vist de mest relevante produkter for den enkelte kategori. Brug gerne også noget af teksten til at lave tekstlinks til underkategorier til den pågældende produktkategori.

Struktureret data / rich snippets

Få en fordel i søgeresultaterne, ved at få vist ekstra information der får flere til at klikke sig ind på din webshop. Det kan du ved at bruge struktureret data, og mere specifikt rich snippets. Google bruger nemlig struktureret data, til at vise ekstra informationer direkte i søgeresultaterne, som f.eks. her hvor jeg har søgt på “oneplus 6 pris”:

eksempel på rich snippets

Her kan man f.eks. se ekstra information i søgeresultatet i form af stjerner fra anmeldelser og et prisinterval. Denne type ekstra informationer, giver ofte også flere kliks til din webshop.

Læs mere om: Struktureret data

Anmeldelser ☆☆☆☆☆

Når man handler på en webshop er troværdighed et nøgleord. Specielt hvis du ikke allerede er blevet etableret som et brand målgruppen kender og har tillid til, er det vigtigt med elementer der skaber troværdighed.

En af de bedste måder du kan gøre det på, er ved at bruge anmeldelser. Både når det kommer til de enkelte produkter du sælger, men også i forhold til webshoppen generelt.

Derfor bør det være muligt for dine brugere at anmelde dine produkter, og vise det frem på hver enkelt produkt. Det kan gøre en kæmpe forskel på om kunderne vælger at klikke på køb-knappen, eller ej.

Ligeledes er det altid en god idé at vise hvordan kunder generelt har anmeldt din webshop. Om det så er via Facebook, TrustPilot, Google eller andre tjenester de har gjort det, så tydeliggør det på din hjemmeside. Det gør altså en forskel.

SSL 🔒  Sørg for at din webshop er sikker

Det er super vigtigt at din webshop er sikker at handle på. Det første skridt til det er at sørge for at have tilknyttet et SSL script på din hjemmeside.

Du har sikkert set hjemmesider hvis url (adresse) begynder med enten http eller https. Når du bruger SSL vil du have https som en del af din adresse – “s’et” står for secure, der betyder sikker. Samtidig vil en browser som Chrome, vise at din hjemmeside enten er sikker eller usikker oppe i adressebaren, som f.eks. her:

sikker hjemmeside i Chrome SSL

Derudover vil Google straffe din hjemmeside, så den ikke kommer ligeså højt op i søgeresultaterne, som lignende sider der er sikre vil. Altså er det noget der direkte påvirker SEO på din webshop.

Mobilvenlig hjemmeside

I dag er der ingen undskyldning for ikke at have en mobilvenlig hjemmeside. Smartphones bliver i stigende grad den primære internetkilde, og med mobile-first index er Google også begyndt at rangere din hjemmeside i søgeresultaterne, alt efter hvordan din hjemmeside fungerer på en mobil.

Derfor er det også vigtigt at din hjemmeside er mobilvenlig når det kommer til SEO på webshop, fordi vores smartphones i stigende grad bruges til at researche før vi køber, og også til selve købet.

Se blot denne grafik fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel):

søgning og køb fra mobil online

Her kan du se hvordan smartphones vinder ind på andre enheder når det drejer sig om internethandel. Og i 2017 blev 3 ud af 10 produkter online altså købt enten via en smartphone eller en tablet.

Og i Danmark er vi endda bagud i forhold til visse andre lande, så tallene vil sandsynligvis blive ved at stige i en del år endnu.

Hastighed

Din hjemmesides hastighed er vigtigere end man måske lige skulle tro, og når der skal laves SEO på webshop, er det faktisk en af de vigtigste punkter. Google vægter det nemlig rigtig højt i deres søgeresultater. Og ville det ikke være ret ærgerligt at alt andet er optimeret, og det så er hastigheden der afgør, om du dukker op på side 1 i en søgning?

Er du i tvivl om hvor godt din webshop er hastighedsoptimeret? Så kan du med fordel køre den igennem Googles PageSpeed Insights, hvor du kan se hvordan din side klarer sig både på smartphones og dekstop, samt hvordan du kan optimere din side til at præstere bedre.

Har du brug for hjælp til SEO på webshop? Så er du altid meget velkommen til at kontakte os.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik