Brugerrejse - customer journey mapping
Hvorfor er det vigtigt at kende målgruppens brugerrejse?
Hvis du kender din målgruppes brugerrejse, er det meget nemmere at sørge for at man rent faktisk også når dem det rigtige sted, og kan opfylde det behov de har lige præcis dér. Er I som de fleste virksomheder, er der også flere forskellige segmenter/undermålgrupper der skal tages højde for. De repræsenterer måske forskellige behov, og vil sandsynligvis også have forskellige brugerrejser. Men hvis ikke de er kortlagt, kan det være svært at ramme dem med det rigtige budskab, på den rigtige kanal.
Customer Journey Mapping
Når du kender din målgruppes brugerrejse, kan det ses på bundlinjen
Når vi får kortlagt jeres målgruppes brugerrejse, bliver det meget nemmere at se hvor og hvordan man imødekommer deres behov, i hver enkelt del af kunderejsen. Det gør det meget nemmere at øge antallet af konverteringer. For når du kender brugerrejsen, vil det også blive tydeligt hvor vi skal være til stede i alle dele af salgstragten. Vi tager højde for før, under og efter der er foretaget et køb. Det gør også at opmærksomheden på at få optimeret andelen af tilbagevendende kunder helt automatisk bliver større.
Lasse Baungaard
Kommunikation & SEOHer bruger vi f.eks. brugerrejsen:
Sådan kortlægger vi brugerrejsen
Customer journey mapping
Indsamling af data
Vi indsamler den kundedata I allerede har. Det kan være i form af undersøgelser, købsdata, data fra online platforme osv. Det kan også være i form af markedsundersøgelser eller større brancheanalyser.
Kundeprofil og personaer
På baggrund af dataindsamlingen, vil vi udarbejde kundeprofiler og personaer der repræsenterer de forskellige segmenter i målgruppen.
Customer journey mapping workshop
Her kortlægger vi den nuværende brugerrejse sammen med jer og, hvis det er muligt, repræsentanter fra målgruppen. Det gør vi via customer journey mapping.
Behovet & brugerejsen
Det gør os i stand til at se hvor målgruppens behov ikke imødekommes i tilstrækkelig grad, og hvor vi skal optimere.
Det gør os i stand til at lave en brugerrejse der er idéel for målgruppen, og giver indsigt i hvad vi skal gøre hvor online.
Evaluering og optimering
Vi anbefaler altid at der periodisk evalueres på brugerrejsen. Det kan f.eks. være en gang om året, eller hver 6. måned. Det gør nemlig jer i stand til løbende at optimere og tage højde for ændringer i behov, adfærd eller nye teknologiske udviklinger.