online troværdighed - Din online profil

Del 3: Skab online troværdighed – Et brugervenligt hjemmeside designLæsetid: ca. 8 min.

Simon R. Design, Guides, Iværksætter, Online marketing Skriv en kommentar

I dette afsnit i vores serie af blogindlæg i temaet “Et brugervenligt hjemmeside design“, vil vi kigge nærmere på de elementer som skaber online troværdighed og gennemsigtighed i brugeroplevelsen af din hjemmeside. Dette kan i sidste ende være med til at anskaffe kunder uden at bruge din tid. Vi vil i dette indlæg fokusere på bruger udsagnene:

“Jeg har brug for hjælp nu!”

“Er i til at stole på?”

“Hvor meget ved I egentlig?”

“Jeg skal ikke tilmeldes noget som helst så tidligt!”

Tilbyd effektiv hjælp til dine kunder

Help me, please

Brugeren siger: “Jeg har brug for hjælp nu!”

De fleste har sikkert stået i situationen hvor at de har haft brug for assistance, i dag vil de mange nok først gå online for at søge efter hjælp, da det kan gøres hurtigt og på egen hånd. Og i nogle tilfælde er der en venlig sjæl der har haft samme problem og delt løsningen online.

Spar tid

Udbyder du en service, ydelse eller produkt der kræver vedligeholdelse og support, kan du på den lange bane spare meget menneskelig support tid ved at opbygge en support sektion/afdeling på din hjemmeside, hvor dine kunder kan finde hjælpe til de mest gængse udfordringer der kan opstå.

Typerne af support-undersider er mange, og det handler om at lære dine kunders support-behov at kende. I nogle tilfælde vil et arkiv med manualer og datablade være tilstrækkeligt – dog kan manualer også være maraton-lange og tunge at navigere i. Derfor bør du altid overveje at opbygge dit eget support arkiv, som gør det smerteløst for dine kunder at finde hurtig support på egen hånd. Et support arkiv kan f.eks. bestå af følgende:

  • Tekstlige guides i kombination med billeder
  • 30 sek. video af de respektive support trin
  • 3-5 min video med alle support trin samlet
  • Support forum og crowd sourcing
  • Support wiki

Support strategi og SEO

Vi anbefaler altid at lave originalt support-indhold da det også vil skabe en klar SEO-værdi (søgemaskineoptimering), og derfor bidrage til din markedsføringsindsats, udover at spare dine supportmedarbejderes tid. Det er ret win/win.

Vis brugeren nogle resultater

Brugeren siger: “Er i til at stole på?”

Brugeren ved at der findes en masse fup på nettet, og man skal derfor træde varsomt når det kommer til handel og services. Denne usikkerhed/mistro kan du afhjælpe med referencer og kundeudtalelser, der skaber online troværdighed. Gennemsigtighed og indsigt er noget der gør brugeren tryg.

Når det kommer til at understøtte de services du udbyder er referencer og cases et oplagt valg at inkludere på din hjemmeside. Når du viser hvad du har leveret, skaber det online troværdighed for din målgruppe. Online troværdig er ofte det der i sidste ende er med til at påvirke den besøgendes valg.

Igen kan en case/reference også hjælpe med din præstation i søgemaskinerne. Du fortæller besøgende og søgemaskinerne at du faktisk kan det du siger på din hjemmeside.

Opret en reference – Beskriv hvad du har lavet

En reference/case bør som et minimum indeholde en kort beskrivelse af hvorfor opgaven skulle udføres, hvad har du lavet, hvornår er det lavet, hvordan blev opgaven løst?

Vi anbefaler at det tekstlige indhold minimum består af ca 300 ord.

Vis resultatet

Udover at du beskriver hvad du har lavet, siger en video eller billede langt mere. Derfor bør du altid have en visuel repræsentation af det resultat du har leveret og, i de tilfælde det giver mening, et før billede så man virkelige kan se effekten af dit/Jeres arbejde.

Udtalelser

Når du har beskrevet og vist det udførte arbejde, bør du arbejde på at få en udtalelse og/eller bedømmelse fra kunden. Dette kan ske på mange måder, det vigtigste er at du får tilladelse til at referere til afsenderen af udtalelsen. Det betyder at de besøgende altid kan følge op på om udtalelsen er sand, som igen skaber online troværdighed.

Skil dig ud fra mængden og bliv online ekspert

Brugeren siger: “Hvor meget ved I egentlig?”

De traditionelle undersider er primært til at fortælle hvad du kan løse, hvem der er bag firmaet o.l. – standardsider kalder vi dem. Du kan hurtigt komme til at ligne dine konkurrenter meget i det online rum. Ligner I alle de andre online?

Her er det op til dig at fortælle brugeren hvad du ved, hvordan du løser dine opgaver, og hvad man bør tænke over hvis man bevæger sig inden for det område hvor du er ekspert. Her er content marketing den effektive og troværdige markedsføring, og den rette strategi til at skille dig ud fra dine konkurrenter. Det er en ofte langsigtet strategi der tager tid før du ser den fulde effekt, så det er bare om at komme igang! Det giver solide resultater på den lange bane.

Eksempler på typer af content marketing

  • Blog
  • Podcast
  • Video podcast
  • Infografikker
  • Guides/slideshows
  • Nyhedsbrev

Når du opnår rollen som online ekspert fordi du fylder meget indenfor et felt, med det indhold brugeren søger, kan du ofte ende med at kunne tilføje titlen mikro influencer til dit online CV.

Opnå den online ekspert rolle og online troværdighed

Hvis du kaster dig ud i en af nævnte content marketing discipliner, og er konsekvent og vedholdende, vil din hjemmeside ende med at få en masse organisk trafik, som du ikke behøver at bruge penge på. Jo mere du fylder på de søgertermer, som din målgruppe bruger når de skal finde noget indenfor dit felt, jo større sandsynlighed er der for at de besøger din side.

Jo flere gange man møder din hjemmeside online i forskellige forbindelser, des mere virker det til at du ved. Det er en af de mest effektive metoder til at blive anset som ekspert inden for sin branche. Hvis du kvit og frit hjælper brugerne med svar på deres søgen, og dine konkurrenter ikke gør, hvem tror du så de vælger når de har brug for professionel hjælp?

Andre er ikke dig, så del løs af det du ved!

Nogle vil sige: “Når du deler så meget, så kan andre kopier det du tilbyder”. Og det er sandt til den grad at andre ikke er dig. For det første har de ikke præcis de samme erfaringer, det er der kun en der har, og det er dig. For det andet kræver det også at man kan anvende den viden du deler. Så det er bare om at komme igang med at vise/fortælle at du ved noget, og er kompetent indenfor dit felt.

Pop-ups er internettets gadesælgere

Brugeren siger: “Jeg skal ikke tilmeldes noget som helst så tidligt!”

Dette afsnit bliver brugt til at vi kan få lidt aflastning, fra en tilbagevendende frustration på de hjemmesider vi er berøring med i vores daglige gøren. Pop-ups kommer i mange former og typer, og fælles for dem alle er at de ofte er anmassende, og forstyrrer dig i din færden og søgen online. Pop-up oplevelsen vækker minder om et møde en gadesælger eller telefonsælger. De presser sig ind i din tid, når det passer dem, og ikke når du faktisk har brug for dem. Startegien virker for en meget lille procentdel af din målgruppe, mens resterende af din målgruppe får negativ oplevelse, som så bliver associeret med dig.

Anvend brugerens tid ansvarligt!

På nogle hjemmesider får du en pop-up i hovedet indenfor 10-20 sekunder. Det kan virke meget forstyrrende . At forstyrre dine besøgende når du endelig har fået dem ind på din hjemmeside, skal gøres med mere omtanke end det gøres i dag. Mange brugere er ikke klar til at forærer sin mail væk på baggrund af 10-20 sekunders indtryk af din hjemmeside. Vent med pop-ups til når den besøgende har vendt tilbage en eller flere gange, eller du kan se de er på vej væk fra din side.

Afslutningvis – Lær af andre

Som vi nævnte i starten i denne serie af indlæg, har brugeren og internettet lært hinanden rigtig godt at kende gennem mange år. Det betyder at der er en masse andre som mestre at lave brugervenlige hjemmesider og dem kan du lære af. Dog skal det også siges at der findes endnu flere forfærdelige eksempler, som du med garanti kan genkende ved brugerfalden irriterer dig. Se gennem irritation og find frem til problemet på disse ærgerlige hjemmesider. Denne viden kan du lære af, og dermed undgå at chikanere dine besøgende.

Og her vil vi lige vende tilbage til det udsagn vi slyngede ud i det første indlæg i serien:

“Der findes ikke dumme brugere, men der findes dumme løsninger”

At kalde sine bruger/besøgende “dumme” fordi de ikke bruger en funktion/redskab korrekt, selvom du selv synes det er genialt, er enten fordi du er  forud for sin tid (usandsynligt), eller fordi løsningen bare er ulogisk for den besøgende i forhold til et brugervenligt hjemmesidedesign.

Gå til forrige indlæg