fjerner en underside

Undgå at blive straffet af Google når du fjerner en undersideLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Optimering & SEO Skriv en kommentar

Der kan være flere grunde til at man sletter eller fjerner en underside. Det kan være at indholdet er uddateret, af ringe kvalitet eller at du fletter det ind på en anden underside. Men ligegyldigt hvad risikerer du at blive straffet af Google når du fjerner en underside, hvis ikke du sender det rigtige signal til søgemaskinerne om hvordan de skal forholde sig. Så her får du et par tips til hvad du skal gøre.

Hvorfor er undersiden fjernet?

Først er det ret vigtigt at sige: Du bør kun slette eller fjerne en underside fuldstændig hvis den ikke bidrager med nogen form for værdi. Er det grunden til at du fjerner siden, er det helt fint.

Sletter du derimod en side fordi du ikke synes indholdet er af høj nok kvalitet eller ikke er fyldestgørende, men kunne være relevant, burde du måske i stedet:

Opdatere siden med indhold der fungerer bedre, og dermed styrker både din hjemmesides samlede indtryk, men også kan give dig et ekstra boost i søgemaskinerne.

Eller

Flette indholdet sammen på en anden underside, der indeholder relateret indhold, og dermed kunne fremstå endnu bedre og mere relevant.

Hvad skal man gøre når man har fjernet en underside?

Lige så snart du har fjernet en underside fra din hjemmeside, er det meget vigtigt at du fortæller Google det er sket, og hvordan søgemaskinen skal forholde sig til det. Ellers risikerer du at miste synlighed. Både i forhold til den side du har slettet, men også den overordnede SEO-værdi den måske har givet til din hjemmeside.

Der er en del forskellige metoder til at gøre det på, men vi anbefaler næsten altid udelukkende disse to:

En viderestilling (301 redirect)

Eller

En 410 HTTP header

Opret en viderestilling (301 redirect)

En 301 redirect (viderestilling) er en såkaldt permanent viderestilling. Det betyder at du viderestiller den slettede side til anden url, og gør søgemaskinerne klar over det. Samtidig vil Google også videresende den linkværdi som den slettede underside havde til den side du har viderestillet til.

Det er denne type vi anbefaler at bruge i de fleste tilfælde når du fjerner en underside. Er der en anden underside der bare har en snert af relevant indhold i forhold til det du har slettet, bør du lave denne type viderestilling. Både fordi det vil brugervenligt for dem der har klikket på et link til undersiden, og du undgår at miste linkværdi fra den slettede side.

410 HTTP header – indholdet er fuldkommen slettet

Er du ude i at det slet ikke er relevant at viderestille den underside du har fjernet fra din hjemmeside, skal du ud i at bruge en 410 HTTP header.

En 410 header fortæller Google at indholdet er slettet, og at de derfor skal fjerne URL’en fra deres indeks, meget hurtigere end det ellers ville have været tilfældet.

Bruger du 410 undgår du at folk vil følge et link fra søgemaskinerne og komme ind på en side der ikke længere eksisterer. Gør de det vil de blive mødt af en 404 side, der betyder at siden ikke er fundet.

Undgå 404 resultater

Du har helt sikkert selv stødt på 404 sider mange gange, og det er altid lidt frustrerende når man som bruger oplever det.

eksempel på 404 side - digitypes.dk

Eksempel på 404 side – digitypes.dk

Så undgå 404 sider de steder hvor det er muligt, så hjælper du dine brugere på vej, og undgår at de forbinder din hjemmeside med den uheldige oplevelse.

Fjern aldrig undersider der rangerer højt i søgeresultaterne

Vi har allerede været lidt inde på det:

  1. Hvis du kan undgå at slette en side, og i stedet forbedre den, er det næsten altid den bedste løsning.

  2. Næstbedste løsning er at viderestille den til en relateret side.

  3. Og først som sidste udvej fjerne undersiden.

Der er dog tilfælde hvor vi næsten altid insisterer på at du skal vælge mulighed nummer 1. Det er hvis der er tale om en side der allerede rangerer højt i søgeresultaterne på bestemte søgeord og sætninger. Her vil vores råd altid være at forbedre den eksisterende side, gerne med udgangspunkt i at gøre den endnu mere relevant på de søgetermer den bliver fundet i Google på.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: dashu83