Opret flere visninger i Google Analytics og beskyt din dataLæsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Guides, Online marketing, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Hvad enten du driver din egen hjemmeside, eller gør det for kunder, er en ting sikker: Du skal bruge Google Analytics til analysere og optimere trafikken til hjemmesiden. Det er en af de mest værdifulde datakilder, og for nogle den eneste datakilde. Men for at have størst kontrol over og beskyttelse af din data, bør du til enhver hjemmeside (ejendom) oprette flere visninger i Google Analytics. Men hvad er det? Og hvorfor er så vigtigt? Det kigger vi på her.

Hvad er visninger i Google Analytics?

Visninger i Google Analytics er der hvor du kan tilgå, tilpasse og analysere din data. Google Analytics opretter automatisk en ufiltreret visning for hver ejendom der tilhører din konto, og du kan selv oprette flere.

Der er her hvor du får adgang til de forskellige rapporter og analyseværktøjer. Altså er visninger her hvor du reelt set arbejder i Google Analytics.

Hierakisk set hører visninger til tredje led Analytics hvor det ser sådan ud:

Analytics-konti -> Ejendomme og Apps -> Visninger
visninger i google analytics hieraki

Hvorfor skal man lave flere visninger i Google Analytics?

Sidder du og læser indlægget her, har du sandsynligvis kun den ene standardvisning som automatisk oprettes når har en Google Analytics konto. Men hvorfor skal man så have flere visninger, når det ikke er standard? Jo det skal man for at kunne udnytte Analytics fuldt ud, samtidig med at man bevarer kontrollen med sin data.

Det handler f.eks. om tilfælde hvor man vil lave:

  • Filtreringer
  • Segmenteringer
  • Mål
  • Generelt lave forskellige former for tests

Her er det vigtigt med flere visninger for at kunne bevare din kernedata intakt, uanset hvad du foretager dig.

Men hvad hvis jeg kun er interesseret i trafikken til min hjemmeside, spørger du måske? Ja så er der stadig ting du skal gøre for at sikre dig at den trafik du ser, rent faktisk også er den reelle trafik. Der vil nemlig på langt de fleste sider være tilfælde af spam i deres Analytics data, og her bør du derfor lave filtre der kan sortere den fra.

Derfor bør du lave flere visninger, så du altid kan finde tilbage til de rå data og se forskellen mellem dine forskellige visninger. Det handler altså om at beskytte din data, samtidig med at du kan få den størst mulige og reelle indsigt i din hjemmeside.

Hvordan laver man flere visninger i Google Analytics?

Her kommer den bedste nyhed for dig der ikke allerede har oprettet flere visninger i Google Analytics: Det er nemlig meget nemt. Og du har to forskellige muligheder for at gøre det.

Opret ny visning i Google Analytics

Når du er logget ind i Analytics skal vælge “Administrator” i bunden af din menu.

administrator i google analytics

Herefter skal du under visning vælge “+ Opret visning”.

opret visning i google analytics

Og til sidst skal du indtaste navnet på din nye visning under “Navn på rapporteringsvisning” samt vælge tidszone og til sidst klikke på “Opret visning”.

konfiguration af ny visning i google analytics

Ret nemt ikke?

Kopier eksisterende visning i Google Analytics

Den anden mulighed er hvis du gerne vil kopiere en af dine eksisterende visninger. Her skal du først have valgt den visning du vil kopiere og igen vælge “Administrator” i bunden af din menu.

administrator i google analytics

Herefter skal du under visning vælge “Indstilling for visning”.

indstilling for visning i google analytics

Nu skal du i højre side af toppen vælge “Kopiér visning”.

kopier visning i google analytics

Til sidst skal du under “Nyt navn på visning” skrive navnet på din nye visning og derefter vælge “Kopiér visning”.

nyt navn på visning i google analytics

Hvor mange visninger i Google Analytics bør man have?

Det afhænger meget af typen og størrelsen på din virksomhed, men som udgangspunkt anbefaler vi altid at lave minimum 3 forskellige visninger (du kan selv bestemme navnene på dine visninger):

  1. Alle websitedata – Ufiltreret: Den standardvisning du starter ud med er meget vigtig at bevare. Her sikrer du at du altid har den rå data, og ikke risikerer at noget går tabt.

  2. Alle websitedata – Master/primær: Det er denne visning du reelt set bruger det meste af tiden. Her har du sat filtre op der giver dig den reelle data. Her bruger du de filtre og andre indstillinger som du har testet af.

  3. Testvisning: Denne visning kan du bruge til at teste filtre, segmenteringer og andre relevante indstillinger. Når du tester af på denne visning først sikrer du dig at den data du får bliver så pålidelig som muligt.

Laver man disse 3 visninger, vil det som beskrevet være nr. 2 man bruger i dagligdagen, når der ikke skal testes.

For langt de fleste virksomheder vil disse 3 visninger i Google Analytics være tilstrækkeligt, men for større virksomheder vil yderligere visninger kunne være relevante. Det kan f.eks. være hvis du er til stede på flere forskellige markeder/lande, og har brug for nemt og hurtigt at kunne skifte mellem data fra de forskellige markeder.

OBS: Du kan maksimalt lave 25 visninger pr. Google Analytics ejendom, men det er også svært at se et scenarie hvor du har brug for så mange, eller endnu flere.

Konklusion

Har du ikke allerede oprettet flere visninger i Google Analytics, er det bare at komme i gang. Det er nemt, sikrer din data, gør dig i stand til at få det maksimale ud af din data og ikke mindst få den mest korrekte og reelle data.

Du kan også læse hvad Google selv skriver om visninger i Google Analytics.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik