5 gode værktøjer til sociale medier 11 min.
Er de sociale medier også nogen gange din dårlige samvittighed? Man kan have så mange gode intentioner, men alligevel bliver man ofte ved med at skubbe planlægningen, fordi ja, de sociale medier løber jo ingen steder… Og pludselig er der gået flere uger uden at der er blevet postet noget på din profil, og så ærgrer man sig alligevel lidt. Måske vidste du ikke hvilke værktøjer til sociale medier der kan hjælpe dig?
For heldigvis er internettet spækket med gode værktøjer til sociale medier, der både gør SoMe forberedelserne sjovere, og ikke mindst planlægningen nemmere. Jeg har derfor her lavet en lille liste over eksempler på SoMe tools. Nogle som kan hjælpe dig til at holde styr på alle dine sociale profiler på én gang, og et par stykker som måske gør dine posts mere interessante, både for dig at lave og for dine følgere at se.
Jeg vil komme ind på disse SoMe værktøjer:
- SocialBee
- Later
- SocialPilot
- Canva
- Unfold
SocialBee
SocialBee blev lanceret for en lille håndfuld år siden, mere præcist juni 2016, og er en platform hvorfra du kan administrere dine indlæg og posts på de sociale medier fra ét sted. Du kan via SocialBee planlægge og dele dine posts på både Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, LinkedIn samt Google My Business. Så hvis du har mange forskellige sociale profiler at holde styr på, er SocialBee et rigtig godt sted at starte.
SocialBee bliver hovedsageligt rost for fire forskellige funktioner:
- Kategori funktion
- Visuel redigering
- E-mail notifikationer
- Analyse funktion
SocialBee er et godt etableret værktøj, der også har sin egen mobil app. Men derudover er der især en feature som SocialBee bliver omtalt for. Nemlig at det er muligt for brugeren at tildele hvert post en selvvalgt kategori.
Ved at tildele hvert post en kategori, sparer du massere af tid, fordi du ikke skal indstille hvert enkelt post til at blive udgivet på en bestemt dag, tidspunkt osv; man indstiller nemlig den overordnede kategori, så alle de tildelte posts tilpasser sig disse indstillinger.
Derudover har SocialBee også en fordel i, at det post du sidder og redigerer i bliver forhåndsvist imens du redigerer det. Dette er uden tvivl en bonus, fordi man på den måde hele tiden har et øje på, at ens post tager sig visuelt bedst ud.
Som nævnt i listen ovenfor, bliver SocialBee også rost for at have e-mail notifikationer, som man kan slå til og fra som man vil. Her sender SocialBee dig en e-mail reminder, hvis du er løbet tør for planlagte post.
På det lidt mere tekniske plan brander SocialBee sig også på, at man kan analysere og rette sine posts. SocialBee indsamler data fra alle brugere, data som man kan bruge som en form for intern support. Disse data giver for eksempel oplysninger om, hvornår det kan være godt at poste, hvilke dage og i hvilke tidsrum.
Dette kan være en god retningslinje, hvis man gerne vil spionere lidt i, om andre brugere har succes med deres valgte tidspunkter for udgivelser.
Funktionaliteten og brugervenligheden i SocialBee gør det helt sikkert til en af de bedste værktøjer til sociale medier
Pris:
SocialBee har en gratis prøveperiode på 14 dage, og derefter koster det mellem $19 og $79 om måned afhængig af nogle forskellige kriterier du selv kan vælge mellem.
Later
Later kom først til verden i 2014 som en marketing platform beregnet til Instagram. Sidenhen har de udviklet sig til også at fungere til Facebook, Twitter og Pinterest – dog er det stadig Instagram de brander de sig selv mest på, hvilket også bliver tydeliggjort når man læser deres egen beskrivelse af Later app’en i App Store.
OBS Later app’en findes indtil videre kun til iPhone og iPad.
Later har selvfølgelig en række forskellige tools, men hvordan du vil interagerer med Later, afhænger af, om du logger ind via deres hjemmeside eller om du logger ind via mobil appen.
Når du logger ind på din Later konto via deres hjemmeside, kan du faktisk alt det, som man også kan, hvis man logger direkte ind via Instagram appen, og dog lidt mere til.
Du kan via hjemmesiden:
- Visuelt planlægge posts på alle fire sociale medier
- Planlægge Instagram stories
- Få et overblik over alle dine planlagte posts via et kalender-view for en uge eller måned ad gangen
- Sætte dine post til at blive udgivet automatisk
- Tilføje billeder direkte fra en URL
- Tagge andre profiler, lokationer samt styre kommentare på hvert enkelt post
- Tilføje link i bio og tagge produkter direkte på dine post
– Hertil kan du få et overblik over trafikken og data fra diverse links/tags.
Du kan via app’en:
- Visuelt planlægge posts på alle fire sociale medier
- Visuelt planlægge hvordan dit Instagram feed skal se ud med en “drag and drop” funktion
- Sætte dine post til at blive udgivet automatisk (dog først efter dette er blevet sat op via hjemmesiden)
- Tagge andre profiler, lokationer samt styre kommentare på hvert enkelt post
- Tilføje link i bio
Pris
Later har fire forskellige niveauer du kan abonnere på. Der er en gratis version tilgængelig, og ellers kan du vælge abonnementer der variere i prisen, men op til $33 om måneden. Prisen varierer afhængig af, hvor mange post du vil have mulighed for at lave pr. social profil, antal brugere der skal kunne være logget på m.m.
SocialPilot
Et andet godt værktøj til sociale medier er SocialPilot. SocialPilot er en overskuelig og omfattende platform til planlægning af indhold på sociale medier. Her har du mulighed for at tilknytte en lang række forskellige sociale profiler lige fra medier som Facebook og Instagram, til LinkedIn og Google My Business.
SocialPilot var egentlig et medie beregnet til mindre teams, men kan sagtens bruges af større virksomheder også. Dette værktøj byder på en række af muligheder, som gør platformen værd at overveje:
- Til diverse sociale medier kan du tilknytte både profiler, sider og grupper.
- Du kan dele flere hundrede post om dagen.
- Du kan planlægge dine posts; du bestemmer selv hvilken dato og tidspunkt dine post skal offentliggøres på, og dertil kan du stille flere tusinde posts i kø til at blive udgivet automatisk.
- Man kan skabe “Team Collaboration”, så alle medlemmer af teamet har mulighed for at planlægge, godkende og dele diverse indlæg.
- Du kan få analyserapporter af dine posts så du kan tilrette dine strategier.
- Og meget mere.
Pris
Du kan prøve SocialPilot med en 14 dages gratis prøveperiode, hvor du derefter kan abonnere på tre forskellige niveauer:
- “Professional” $30/pr. måned
- “Small Team” $50/pr. måned
- “Agency” $100/pr. måned
Disse tre forskellige niveauer adskiller sig blandt andet fra hinanden ved, hvor mange profiler du kan tilknytte, mængden af posts du kan dele om dagen, antallet af team members du kan have på osv.. På deres hjemmeside kan du nemt få et overblik over, hvad de forskellige priser dækker over.
De tre ovennævnte SoMe tools er som beskrevet værktøjer til at planlægge dine post på diverse profiler på de sociale medier. Men som lovet får du også her et par eksempler på tools til at forberede dine posts inden de skal planlægges.
Canva
Mange vil måske ikke automatisk tænke på Canva som værende et SoMe tool, men det er det i høj grad.
Canva er en grafisk design platform, hvor du ikke blot kan skabe content til sociale medier, men faktisk også til en lang række andre ting, heriblandt plakater, præsentationer, diverse forskellige dokumenter og meget mere.
Hvis du vil bruge Canva til at skabe grafisk content til SoMe er der designs til både Facebook, Instagram, Youtube, Twitter og Pinterest.
Når du har besluttet dig for, hvilken platform du vil skabe content til, er der mange designmuligheder at gå på opdagelse i.
Hvis du vil gøre det nemmere for dig selv, er der massere af templates du kan redigere for at få det ønskede udtryk, men vil du være endnu mere kreativ, kan du også vælge at designe helt fra bunden selv. Her kan du både uploade billeder og videoer, indsætte grafiske elementer og indsætte tekst, hvor du selvfølgelig selv kan style teksten som du vil. Dertil kan du vælge en baggrund til dit post og du kan endda indsætte musik.
Mulighederne er mange, og Canva kan så meget, at det næsten kun kan betale sig at tage et kig selv; hvis du har en designer gemt i dig, er det uden tvivl et klik værd.
Pris
Du kan bruge Canva på tre forskellige niveauer; gratis, pro og enterprise.
Gratis-versionen er ganske udmærket, og har mange muligheder så du hverken bliver begrænset på skabeloner eller designtyper (opslag på sociale medier, dokumenter osv.)
Pro og enterprise kan selvsagt mere end gratisversionen – en af disse features er faktisk, at du kan planlægge dit indhold på syv forskellige sociale platforme.
Unfold
Unfold er en app, hvor du kan skabe visuelt lækre stories ud fra diverse templates. Du kan selvfølgelig bruge dine kreationer til hvad du vil, men Unfold er lavet specielt til skabe stories til for eksempel Instagram eller Facebook.
Unfold er en meget simpel app, og har faktisk kun fire enkle steps/funktioner du skal tage stilling til undervejs:
- Vælg det template/design du bedst kan lide
- Indsæt dine billeder, og tilføj eventuelt et filter og/eller en baggrund til din story
- Hvis du vil have tekst, kan du tilføje dette og redigere med diverse tekst-tools (skrifttyper, styling af disse osv.)
- Eksporter til din mobil eller del din story direkte fra appen
Pris
Du kan bruge Unfold på tre forskellige niveauer; gratis version, Unfold+ og til virksomheder.
Den eneste forskel fra gratis versionen til den betalte Unfold+ version er, at ved Unfold+ får du adgang til alle templates og skrifttyper, og du får adgang til eksklusive udgivelser og templates/designs. Men hvis du sagtens kan nøjes med et begrænset – dog godt udvalg – er gratis versionen klart anbefalingsværdig.
Derimod får du lidt flere funktioner at lege med, hvis du bruger app’en til din virksomhed.
Her får du blandt andet mulighed for at uploade brugerdefinerede skrifttyper, og du kan tilføje din virksomheds brand-farver så du kan skabe et mere “personligt”/professionelt udtryk.
OBS Unfold kan bruges til iOS og Android.
Vi håber du der et eller flere af disse SoMe Tool du kan bruge. Synes du der er gode værktøjer til sociale medier som mangler på listen? Så er du meget velkommen til at kontakte os.