Google AdWords Nøgleord 4 min.
I vores tidligere indlæg om Google AdWords har vi kort fortalt om nøgleord (eller keywords hvis du bruger den engelske version). Da det er en af de primære elementer, kommer her flere tips & tricks til Google AdWords nøgleord.
Keyword Planner / Søgeordsplanlægning
I de fleste tilfælde vil det første du gør når du skal researche på nye nøgleord til en kampagne, være at bruge Keyword Planner (Søgeordsplanlægning) værktøjet.
Der findes flere andre værktøjer til at finde nøgleord, men for de fleste nybegyndere kan det være en god idé bare at starte med et, og her er det naturligt nok det værktøj som er tilknyttet AdWords man bør bruge. Som du kan se herunder kan det også hjælpe dig til at få idéer til bestemte søgeord.
Keyword Planner vil vise dig relaterede og relevante alternative søgeordssætninger. Du får også at vide hvor meget der bliver søgt på disse termer, hvor konkurrencedygtige de er i AdWords og hvad det vil koste dig at annoncere på præcis disse søgeord.
Det kan være fristende at bruge søgeord du kan se der er stor søgning på. Dette kan dog være en faldgruppe, hvis det ikke er 100% relevant for det du sælger. For selvom det måske kan få en masse besøgende ind på din hjemmeside, er det ikke sikkert at det også resulterer i et salg, og derfor vil du bare miste de penge klikkene på annoncen har kostet. Spørg derfor altid dig selv: Er søgeordet/søgeordene relevante for det jeg vil sælge? Det kan selvfølgelig være svært at svare på, men når din kampagne kører vil du også hurtigt kunne se, om søgeordene kun skaffer trafik, eller om de også resulterer i salg. Derfor er det også vigtigt at holde skarpt øje med sin kampagne, og gerne kigge på hvordan den klarer sig hver dag, eller som minimum 3 gange om ugen. I hvert fald indtil du har fundet en formel der virker for dig. Samtidig er det også vigtigt at huske på at hvis ikke kunderne søger efter dine søgeord, er det spildt arbejde, derfor skal man heller ikke vælge søgeord som næsten ingen søger på.
Tag udgangspunkt i dine kunder
Har du ressourcerne til det, lav da en undersøgelse blandt dine nuværende og/eller potentielle kunder, omkring hvad de vil søge på, når de leder efter det du gerne vil lave en annonce om. Det kunne være i form af interview, spørgeskema, fokusgrupper eller workshops. Dette kan bidrage med særdeles værdifuld information og bidrage til de online værktøjer. Samtidig kan det være med til at du får en større indsigt i dine kunder, der kan hjælpe dig på andre områder.
Sørg for der er en sammenhæng
Sørg for at søgeord og annoncetekst er noget der går igen på din hjemmeside. Mere specifikt bør du på din landing page have søgeord i overskriften, og have både søgeord og annoncetekst til også at være en del af brødteksten. Det vil også bidrage til at SEO’en på din hjemmeside bliver mere målrettet.
Negative søgeord
Der kan være mange tilfælde hvor brugere søger efter noget som indeholder dit søgeord, men ikke er direkte relateret til det du sælger. Det kan f.eks. være du sælger en type cola, men ikke en af de store brands. Her ville det være en fordel af bruge nogle af de store brands som negative søgeord, så som Coca og Pepsi. På denne måde vil din annonce ikke blive vist hvis der søges på Coca Cola eller Pepsi Cola, men kun i søgninger uden de negative søgeord. Sådan sikrer du dig at hele annoncebudgettet ikke bruges på nogle der reelt set ikke er interesserede i dit produkt.
Som med så meget andet kan det være svært at håndtere det med at finde de rigtige nøgleord de første gange du prøver, men med lidt øvelse og monitorering af sine kampagner vil det ofte blive lettere. Har du brug for hjælp til at finde de rigtige søgeord til din næste (første?) kampagne, er du meget velkommen til at kontakte os, og så kan vi hjælpe dig videre.