Hvad er en CDN?Læsetid: ca. 4 min.

Simon R. Online marketing, Online tools, Optimering & SEO, Sikkerhed Skriv en kommentar

CDN er en forkortelse af content delivery network som på dansk, ret løst, kan oversættes til indholdsleveringsnetværk. Altså et netværk til at levere/vise indhold. Indhold vil her oftest være i form af billeder, videoer, tekst og kode – det der skal til for at vise en hjemmeside.

En CDN, er et netværk af servere der samarbejder, for at gøre det pågældende netværk det er sat op på, hurtigere. CDN bruges i stor stil på internettet til at sikre en mere flydende og hurtigere oplevelse for brugerne, uanset hvor de befinder sig rent geografisk. En CDN bruges oftest af hjemmesider med meget trafik og/eller har en global målgruppe.

Hvad er en CDN Grafik - Et netværk af servere

Hvordan virker en CDN på internettet?

Når du opsætter en CDN skal du først indtaste hvilken hjemmeside CDN’en skal håndtere. CDN udbyderen finder frem til dit indhold og din server/host opsætning. Herefter spejler CDN udbyderens system hjemmesiden ind i deres globale servernetværk. Denne spejling er forbundet med din oprindelige server, og når du foretager ændringer vil CDN systemet ajourføre versionen, som ligger på deres servernetværk. Dvs. frem for at din hjemmeside kun ligger på 1 server, ligger den nu på utallige servere spredt ud over hele kloden.

Hvordan virker en CDN? Spejling af indhold

Hvorfor bruge en CDN?

  • Større rækkevidde globalt: I og med din hjemmeside med en CDN ligger på et globalt netværk af server, vil den også kunne indlæses hurtigere og bedre når den besøgende står med 3G netværk midt i en ørken, som normalt ville være langt væk fra din server.
  • Hurtigere indlæsning for besøgende: Da din hjemmeside med en CDN bliver spejlet på hurtige servere, kan du med den rette hastighed og cachingindstillinger, øge indlæsningshastigheden betydeligt. Og det med et stort servernetværk i ryggen, klar til at levere din hjemmeside for de besøgende.
  • Altid online: Hvis uheldet er ude og din egen server/host er nede, af den ene eller anden årsag, så står CDN systemet klar med spejl-versionen af din hjemmeside som vil blive vist til de besøgende, alt imens du kan fokusere på at få din server/host live igen. På den måde har du ingen nedetid, i forhold til hvad brugerne ser på frontend-delen af din hjemmeside.
  • Højere sikkerhed: DDoS angreb er en gammel og udbredt angrebsmetode når det kommer til netværk, og i denne sammenhæng hjemmesider. Angrebsmetoden DDoS består groft sagt i at overbelaste serveren med forespørgsler på indhold den skal finde i arkivet. Det er svært at gøre når CDN’en spreder trafikken (forespørgslerne) ud på dens mange servere. Derudover lukker den midlertidigt ned for forbindelsen til domænet, hvis der rent faktisk er tale om et reelt angreb. Niveauet af sikkerhed afhænger af hvor meget du investerer økonomisk i den CDN du vælger. Uanset hvad, er din hjemmeside dog markant stærkere med en CDN som en beskyttende mur, og vil stå stærkere online.
  • Gode backup muligheder: I og med at CDN udbyderen allerede har taget en kopi af din side som de anvender i deres servernetværk, ligger det meget lige for at opbevare en backup af din hjemmeside. De fleste CDN udbydere tilbyder, på den ene eller anden måde, at opsætte backup med den frekvens du har brug for. At have en backup sat op, kan være meget afgørende for hvordan du klarer de tekniske udfordringer, som helt sikkert opstår hen ad vejen.
  • Du er med til at optimere internettet: Når du anvender en CDN er du med til at lette trykket, der dagligt er på vores alle sammens internet. Ved at sprede trafikken og ressourceforbruget ud til der hvor der er brug for det, giver du dine besøgende en mere flydende oplevelse. Det er der også en stor værdi i.

Hvem skal bruge en CDN?

Det er nok snarere et spørgsmål om hvem bør ikke anvende CDN. I vores verden bør alle der har en hjemmeside og tager den seriøst, have opsat en CDN til at levere en optimal hjemmesideoplevelse. Alle virksomheder der har et stærkt brand, eller driver meget trafik på deres hjemmeside bør anvende en CDN service. Webshops som er afhængige omsætningen og konverteringsraten i deres webshop, bør som minimum anvende en gratis CDN service.

Hos Digitypes bruger vi Cloudflare til at sikre den flydende brugeroplevelse når du besøger digitypes.dk. Er du i tvivl om hvorvidt din hjemmeside bruger en CDN udbyder, kan man hurtigt få en indikation ved at anvende DNSchecker.org, og her vælge servertypen NS som vist på billedet nedenfor:

DNSchecker.org screenshot

Har du brug for en endnu hurtigere hjemmeside?

Står du og har brug for endnu mere effekt på din hjemmesides performance, udover det en CDN service kan levere, står vi altid klar til at lytte til dine tekniske udfordringer, og ikke mindst prøve at rydde dem af vejen. Vi er specialister i hastighedsoptimering af hjemmesideløsninger, og kender til synderne bag den langsomme indlæsningshastigheder. Er det raketfart på din hjemmeside du søger? Så kontakt os her.

Om skribenten

Simon R.

Er partner og når det kommer til tekst forfatning på vores blog, tager Simon sig som regel af de tekniske og kreative indlæg og gør sit ypperste for at sørge for alle kan følge med og kan få noget ud hans indlæg. Du er altid velkommen til connecte og kontakte Simon på LinkedIn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *