mobilvenlig hjemmeside

7 grunde til at du skal have en mobilvenlig hjemmesideLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Guides, Iværksætter Skriv en kommentar

Har du ikke allerede en mobilvenlig hjemmeside, er det måske fordi du ikke kender alle de gode grunde til at det er nødvendigt. Vi har her samlet de 7 vi synes siger det allerbedst.

1. Flere bruger nu mobil eller tablets til internettet end almindelige computere

De fleste af os bruger mobilen til at gå på internettet, og derfor er du sikkert allerede bevist om det stigende forbrug. Men oktober 2016 var en særlig vigtig måned, da det var her at mobilbrug for første gang overhalede de almindelige computere i internetbrug.

globalt mobilbrug

Kigger man på kurverne, ser udviklingen ikke ud til at stoppe, hvilket betyder at antallet af personer der i fremtiden vil besøge din hjemmeside fra en mobilplatform kun vil stige.

Størstedelen af internetbrugen foregår nu på mobil og tablets. Virker din hjemmeside på disse enheder?

2. Google favoriserer en mobilvenlig hjemmeside

Globalt er Google med afstand den mest populære søgemaskine.

globalt søgemaskinebrug

Men i Danmark er den faktisk endnu mere dominerende.

søgemaskinebrug danmark

Og ved mobilbrug i Danmark har den endnu et par procent.

mobilt søgemaskinebrug danmark

Når man ser på disse tal, er den eneste søgemaskine man bør bekymre sig om derfor Google, men mindre man er en meget stor virksomhed. Ellers er det ikke besværet værd.

Derfor bør man gøre alt for at få en fordel på Google, og her er en mobilvenlig hjemmeside noget af det vigtigste overhovedet. Det er fordi Google favoriserer de mobiloptimerede hjemmesider i deres algoritmer, så de har en fordel når der søges.

Specielt opdateringen fra Google i april 2015, der gik under navnet “Mobilegeddon” havde en massiv betydning der gjorde det meget vigtigt at have en mobilvenlig hjemmeside.

3. Du vil kunne nå en større målgruppe

Ser man samlet på hvor stor en del af internetbruget der nu er mobilt, sammenholdt med at Google nedprioriterer hjemmesider der ikke er mobilvenlige, vil man meget nemt kunne afskære sig selv fra en kæmpe del af den mulige målgruppe.

Derfor er chancen for at blive fundet hvis man ikke har en mobilvenlig hjemmeside meget mindre, og du skal regne med at blive fundet via en anden platform en Google på mobilen.

Og hvad gør du selv når du skal finde noget via mobilen – bruger Google eller en anden platform?

Du har muligheden for at nå ud til en 50% større målgruppe med en mobilvenlig hjemmeside.

4. Du fremstår mere troværdig

Finder brugeren alligevel frem til dig uden en mobilvenlig hjemmeside, risikerer det at skade din troværdighed. De fleste brugere i dag er vant til at se hjemmesider der tilpasser sig til mobilen, og hvis din ikke gør, risikerer du at de tænker at du ikke er ligeså professionel som dine konkurrenter. Eller at de simpelthen ikke kan oveskue din side, og derfor ikke finde det de leder efter.

Din hjemmeside er dit ansigt udadtil på internettet. Men hvis ikke den tilpasser sig den enhed den besøges på og lever op til brugernes forventninger, vil du miste troværdighed og en mulig kunde. 48% der har oplevet dette føler sig frustrerede og irriterede.

Ligeledes mener 48% at hvis en hjemmeside ikke virker ordentligt på mobilen, bekymrer det pågældende firma sig ikke om deres virksomhed.

5. Brugerens oplevelse betyder alt

Lever din side ikke op til forventningerne er sandsynligheden for at brugerne kommer igen, ikke særlig stor. Derimod viser det sig at 74% af besøgende vil være mere tilbøjelige til at vende tilbage til en mobilvenlig hjemmeside.

67% af brugere siger der er større sandsynlighed for at de vil købe et produkt eller en service når det er på en mobilvenlig hjemmeside. Og 50% siger at selvom det er en virksomhed de kan lide, vil de bruge dem mindre ofte hvis det ikke er en mobilvenlig hjemmeside.

6. Brugernes adfærd er anderledes på mobilen

Selvom mange af brugerne vil bruge både mobil og computer, er deres adfærd ofte anderledes på mobilen. F.eks. deles og likes der meget mere indhold på mobil, end der gør på computer. Så ved at have en mobilvenlig hjemmeside, kan du opnå endnu større rækkevidde på de sociale medier.

Brugerne køber for mindre beløb, men oftere på en mobilplatform. Det betyder at det kan være særligt lukrativt hvis du sælger produkter der er relativt billige.

7. På mobilen loader en mobilvenlig hjemmeside hurtigere

Selvom de fleste efterhånden har en god hastighed på deres mobile internetforbindelse, oplever man ofte at den kan variere alt efter hvor man befinder sig. Derfor er det vigtigt at hjemmesiden på mobilen loader hurtigt. En mobilvenlig hjemmeside (hvis den er lavet rigtigt) vil loade hurtigere end desktop versionen af samme side.

83% af brugere forventer at en hjemmeside loader inden for 3 sekunder. Gør din mobile hjemmeside det?

Konklusion

Alle statistikker viser at udviklingen af mobilbrug til internettet kun går en vej: Opad. Samtidig kan en mobilvenlig hjemmeside give dig mulighed for at nå bredere ud, give mulighed for øget salg og ikke mindst give en øget troværdighed. Så reelt set er der ikke nogen gode undskyldninger for ikke at have en mobilvenlig hjemmeside i dag.

Har du brug for en mobilvenlig hjemmeside, står vi med mange års erfaring og ekspertise altid klar til at hjælpe dig.