Grunde til du skal annoncere på Youtube

11 Grunde til du skal annoncere på Youtube i 2019Læsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Online marketing Skriv en kommentar

Mange virksomheder har allerede fået øjnene op at det er vigtigt med video markedsføring, og har også deres egen Youtube kanal. Men langt færre bruger Youtube til at lave videoannoncering, selvom det er en ret unik kanal til lige præcis det. Derfor har vi her samlet nogle gode grunde til at du skal begynde at annoncere på Youtube med videoreklamer.

Se også: Youtube SEO

Du skal annoncere på Youtube fordi danskerne er her

51% af danskerne brugte Youtube hver uge i 2018, mod 46% i 2017 – Det er mere end TV2 Play, HBO og Viaplay tilsammen.

27% af danskerne brugte Youtube hver dag i 2018 – mod 24% i 2017

Når over halvdelen af os bruger Youtube hver uge, og hver fjerde hver dag, har vi altså at gøre med en platform hvor du når virkelig mange brugere.

Danskernes daglige forbrug af Youtube er steget fra 12 minutter 2014 til 23 minutter i 2018!

Det er næsten en fordobling, og samtidig en stigning fra 19 minutter i 2017.

Vi har altså at gøre med et medie i stor vækst, særligt i forhold til hvor lang tid vi bruger på det dagligt. Og der er ikke noget der tyder på at væksten stopper inden for de næste par år.

Youtube er i toppen i hele verden

Youtube er den 2. største søgemaskine, efter Google

Både globalt og i Danmark er Youtube den anden mest besøgte side på internettet.

Globalt har Youtube overhalet Facebook i forhold til besøg, og det samme gør sig gældende her i Danmark. Samtidig er de den 2. største søgemaskine.

Det hænger meget sammen at Youtube bruges til mange forskellige formål. F.eks. bruger mange det udelukkende til underholdning, en del lytter til musik, mens andre bruger det når de skal finde informationer eller til læring. Og så er der dem der gør det hele.

For dig som annoncør er det selvfølgelig en fordel, fordi at stort set alle målgrupper bruger Youtube, og du derfor helt sikkert også kan ramme dine.

Der bliver set mere en milliard timers Youtube om dagen – hvilket er mere tid end der bruges på både Netflix og Facebook video

Den lader vi bare stå for sig selv. En. Milliard. Timer. Om. Dagen.

Der både lyttes og ses mere på annoncer på Youtube end andre platforme

Der er lyd på 95% af Yotube videoreklamer – mod 15% på Facebook

Her er en af de allerbedste grunde til at du skal annoncere på Youtube. Næsten alle brugere ser nemlig Youtube med lyd på, hvilket bestemt ikke er tilfældet på de fleste andre online platforme du kan annoncere på.

F.eks. på Facebook og Instagram, som langt de fleste besøger fra deres smartphone, er der sjældent med lyden slået til.

Og det at have lyd på dine reklamer, giver dem altså bare et ekstra aspekt i forhold til effektivitet. Jo flere af sanserne vi kan aktivere hos brugerne jo bedre.

Samtidig er der den fordel med Youtube, at der ved de videoannoncer der vises før, under og efter en video ikke bare bliver scrollet videre, som tilfældet jo ofte er i dit Facebook og Instagram feed.

Youtube reklamevideoer på mobil ses 83% af gangene de vises – i modsætning til tv-reklamer hvor andelen kun er omkring 45%

Eyetracking brugertest foretaget af Ipsos, viser at reklamevideoer på Youtube rent faktisk ses i langt højere grad end tv-reklamer. Det hænger sandsynligvis sammen med at mange, når de ser tv, ofte også bruger en “second screen” i form af smartphone eller tablet.

Youtube bruges ikke kun til video

Youtube er med 66% af brugerne, den mest brugte platform i Danmark til at streame musik

Altså er det ikke kun dem der ser videoer, men også dem der lytter til musik du kan fange her. Dog vil effekten ikke være lige så stor, hos brugere der kun hører lyden fra din reklame. Men sørger du for at der er styr på lyddesignet er muligheden der, for at effekten også kan mærkes.

Data der er til at stole på

Du kan stole mere på Youtubes data end visse andre platforme

Andre platforme, særligt Facebook, har tidligere “overvuderet” hvor lang tid deres videoer ses. Nogle har endda vist ukorrekte tal på antal visninger af videoer. De problemer har der aldrig været rapporteret om i forhold til Youtube. Og det er også noget du bør tage stilling til som annoncør online.

De professionelle foretrækker at annoncere på Youtube når det kommer til video markedsføring

78,8% af folk der arbejder med markedsføring, ser Youtube som den mest effektive platform til video marketing

Selvom nogle måske synes vi lever i en tid hvor alle kalder sig eksperter, er der altså en værdi i at lytte til dem der rent faktisk arbejder med det. Emarketers undersøgelse kom lidt bag på nogen – særligt dem der endnu ikke var kommet med på Youtube annonce-vognen.

Konklusion på: Grunde til du skal annoncere på Youtube i 2019

Som beskrevet er fordelene mange ved at bruge Youtube til at annoncere på. Der findes ikke en mere oplagt platform til videoannoncering, og det bør du udnytte.

Brugerne er der, den måde platformen bruges på er idéel til annoncering og du har nogle fordele bl.a. ved at du her ikke skal være bange for at lyden ikke høres – i modsætning til de fleste andre platforme.

Så det er bare med at komme i gang!

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *