teamwork cocreations

Co-creation og MindMotion – Udvikling med brugerne 2 min.

12/04/2015
08/01/2020

Co-creation, eller på dansk samskabelse, er en hastigt voksende metode til at udvikle nye produkter, strategier og koncepter. Oftest vil det være en virksomhed der inddrager sine kunder i et projekt, men man ser det også i andre former. Specielt inden for softwareudvikling og andre typer af IT er co-creation populært, men ses også mere og mere i andre industrier.

Hvilken værdi kan man opnå med co-creation?

Traditionelt man som forbruger haft to valg. Vil man bruge et givent produkt, eller ej? Opfyldte produktet nogle af ens krav, ville svaret ofte være ja. Men i dag hvor man stilles overfor et konstant voksende marked, og stadigt flere muligheder, kan vi som forbrugere også tillade os at være mere kræsne, og stille større krav.

Det betyder også at producenter ikke længere kan slippe af sted med kun delvist at opfylde forbrugernes behov, som de kunne tidligere. Så for at få en indsigt i præcis hvad en målgruppe vil have, og hvad deres behov er, kan man få dem ind som en del af udviklingsprocessen.

Så kan man sammen med sin målgruppe definere, og udvikle noget der opfylder deres behov, og derved skabe et produkt der har værdi for dem der skal bruge det.

Co-creation og MindMotion

Havde MindMotion ikke været et resultat af co-creation, var vi endt ud med en helt anden app, som måske endda aldrig var blevet realiseret. Det skyldes at den oprindelige idé hurtigt blev vejet og fundet for let, af de borgere der var en del af samskabelsesprocessen. Visse elementer kunne dog bruges i forhold til at opfylde et behov, og de blev derfor byggestenene til det endelige produkt.

Helt konkret har vi benyttet os af interviews og samtaler med borgere i den indledende fase, samt workshops og gentagne brugertests i selve udviklings- og produktionsfasen.

Det har resulteret i en app som dækker et behov for mange af vores brugere.

Den fremtidige udvikling af MindMotion

Vi føler dog ikke at det slutter her, og der er stadig flere aspekter som vores brugere også gerne vil have ind i MindMotion. Derfor vil vi fortsætte udviklingen, og stadig inddrage nogle af dem der er eksperter på deres egne behov, nemlig brugerne.

 

Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"