bedste projektstyringsværktøjer

De bedste projektstyringsværktøjer – betalte/premiumLæsetid: ca. 9 min.

Lasse Baungaard Project management Skriv en kommentar

Leder du efter de bedste projektstyringsværktøjer? Vi har tidligere skrevet om de bedste gratis værktøjer til projektstyring. Her har vi samlet en række af de betalte løsninger der er bedst. For når du bruger penge på projektstyring og projektledelse, skal det også være noget der retfærdiggør udgifterne.

De 4 bedste projektstyringsværktøjer – Premium i 2017

Når du skal finde det rette værktøj til projektstyring er der hundredvis af løsninger. Nogle bedre end andre, og der er få som er virkelig fantastiske. For at du ikke selv behøver prøve dem alle sammen, har vi gjort det for dig. Og herunder har vi samlet vores favoritter.

Podio

Podio Logo

Podio kan måske ved første øjekast virke lidt uoverskueligt at gå i gang med. Det skyldes i høj grad at det er et stort projektstyringsværktøj, med mange funktioner og tilpasningsmuligheder. Og netop alsidigheden er en af Podios helt store styrker, der gør at det er værd at lære at kende.

Podios design er meget tidsvarende, og flere har sammenlignet det med layoutmæssigt at ligge meget tæt på de sociale medier, og har også taget sociale funktioner så som likes med i værktøjet.

Podio er bygget op af pre-definerede apps som man kan tage og bruge alt efter hvilke behov man har. Eller man kan lave sig egen app, hvis der er ikke er en eksisterende der passer. Indtil videre har Podios brugere skabt over 1 mio. apps!

Uanset hvilken branche du befinder dig i, eller hvilken projektstyringsmetode du bruger, kan Podio håndtere det. Det betyder også at hvis I internt i virksomheden arbejder forskelligt, afhængigt af det givne projekt, kan det her lade sig gøre.

Det kan tage lidt længere tid før du har sat det op præcis som du har brug for, men når du så har det, står du også med et godt projektstyringsværktøj, der passer præcis til dit behov.

Mange kalder Podio for et ”socialt samarbejdsværktøj”, hvilket er meget rammende. Der er gode muligheder for intern kommunikation, og det indbyggede messenger system, fungerer rigtig godt.

Ud over de almindelige projektstyringsfunktioner du også finder andre steder, kan Podio desuden fungere som intranet og CRM-system. Særligt dets CRM-funktioner er et godt selling point, og vil for mange alene gøre at Podio også vil være det bedste projektstyringsværktøj for deres virksomhed.

Det er svært at komme i tanke om en funktion du vil skulle bruge, som ikke allerede eksisterer eller er mulig at bygge i Podio.

Bonusinfo: Podio er et delvist dansk start-up, og du kan også bruge det i en dansk version.

Pris
$9-24 om måneden (der er også mulighed for specialaftaler hvis du har større teams/er en stor virksomhed)
Premium niveauer
4
Platforme
Browsere, iOS og Android
Hvad får du for pengene?
Funktionssammenligning

Monday.com (tidligere dapulse)

monday.com logo

Hvis du leder efter en enkel og visuel løsning til team-samarbejde og projektstyring er monday.com en oplagt løsning. Det fungerer lidt ligesom et regneark på steroider, der er rent fokuseret på samarbejde, planlægning og generel projektstyring.

Det gør alle team-medlemmer i stand til at se status på de forskellige opgaver, og man får generelt et godt overblik over hvor man er henne i processen, særligt for de små og mellemstore virksomheder.

Du kan dele filer, billeder o.l., og så har Monday.com integrationsmuligheder med andre værktøjer som f.eks. Dropbox, Google Drev, Google Kalender, Mailchimp, visse mailprogrammer m.m. Det vil gøre det nemt for mange at bruge, når det kan forbindes med de værktøjer man allerede benytter.

Ud over interne team-medlemmer, kan du også invitere gæster, så som kunder eller samarbejdspartnere ind på platformen, hvilket giver et ekstra samarbejdsniveau. Det kan være med til at gøre dine projekter ekstra effektive, specielt når det drejer sig om samskabelsesprocesser.

Det er let at lære at bruge monday.com, og der findes en del forskellige skabeloner, der passer til forskellige typer projekter og opgaver. Vælger man at bruge dem, tager det ikke mange sekunder at komme i gang. Har man brug for at lave sine egne mere tilpassede boards, er det også nemt at sætte op.

Monday.com har også en API, der gør at udviklere kan få monday.com tilpasset til din virksomheds behov. Et aspekt der ikke bør undervurderes.

Er du en stor virksomhed kan monday.com dog godt ende med at blive en dyr løsning, da du betaler for antallet af brugere der er koblet på.

Pris
$25-$4798 (den høje makspris er fordi du betaler for antallet af brugere)
Premium niveauer
4
Platforme
Browsere, iOS og Android
Hvad får du for pengene?
Prissammenligning

Basecamp

basecamp logo

Basecamp er efterhånden projektstyringsværktøjernes grand-old-man. Den første version blev lanceret i 2004, og at den stadig er markedsleder i dag, betyder at det er et relevant værktøj.

Det tager ikke mange minutter at komme i gang med Basecamp, hvilket helt klart er en af dets styrker. Du får en god on-screen guide til værktøjets forskellige funktioner.

Det er et værktøj der leverer mange af de traditionelle projektstyringsfunktioner, mange vil have brug for. Håndtering og styring af opgaver, fildeling, kommunikationssystem o.l.

Der er både mulighed for at kommunikere i sine teams med chat rooms, og også en messenger tjeneste hvor du også kan kommunikere på tværs af teams. De er fint med flere muligheder, men der er flere andre projektstyringsværktøjer der klarer dette bedre.

En fed feature ved Basecamp, specielt for projektlederen, er ”Check-ins”, hvor du kan tjekke ind med specifikke medarbejdere/kollegaer i forhold til hvor de er med en opgave, eller stille spørgsmål. Har man behov for regelmæssige rapporteringer, er det også muligt at lave dem tilbagevendende. En god måde at få klaret en rutine, som måske ellers ville køre via mail, og derved kan drukne i de organisationer der har en dårlig mailkultur. Og det er der mange steder.

Layoutmæssigt er Basecamp ikke blandt de bedste. Her bærer det nok lidt præg af, at det er et af de ældre systemer, og brugervenligheden er her ikke nær så god, som f.eks. Monday.com eller Podio. Selvom det egentlig er forholdsvis nemt at navigere i, kan man nemt sidde med fornemmelsen af at man bruger flere klik, og ser flere skærmbilleder end der er nødvendigt.

For større virksomheder har Basecamp også den fordel, i forhold til mange andre, at der kun er én pris pr. måned uanset hvor mange medarbejdere og projekter du har.

Pris
$100 om måneden (uanset antallet af projekter og medarbejdere)
Premium niveauer
1
Platforme
Basecamp er tilgængelig som program og app til de fleste platforme (Windows, Mac, iOS, Android), men fungerer også fint direkte i din browser.
Hvad får du for pengene?
Funktionsoversigt

Zoho Projects

zoho logo

Det er ret nemt at komme i gang med at oprette projekter i Zoho Projects, og selv relativt komplicerede projekter vil du opleve er nemme at få sat op. Mange af deres værktøjer findes intuitivt uden du skal bruge energi på at søge efter dem.

En virkelighed fed feature er at du selv kan sammensætte dit kontrolpanel (dashboard), så det første du ser er de oplysninger du har mest behov for at se.

Har I et stor behov for at kommunikere med team-medlemmerne? Og hvem har ikke det? Ja så fungerer Zoho Projects indbyggede chat-funktion ret godt. Den er hele tiden tilgængelig i dit arbejdsrum, og man kan hurtigt komme i kontakt med de andre i teamet, når man har et spørgsmål eller en kommentar. Så bruger I ikke allerede en intern chat eller messenger værktøj, er her et der er indbygget, og som er blandt de bedste.

Er der behov for tids-tracking, er det også en del af premium funktionerne i Zoho Projects. Man kan logge sin tid manuelt, men endnu smartere kan man også trykke start og stop ud for de fleste opgaver. Så bliver det ikke meget nemmere at holde styr på hvor meget tid der bruges på en opgave.

Zoho Projects har en gratisversion som du kan prøve, men realistisk set er den ikke brugbar, da man kun får 10 mb til rådighed. Langt de fleste vil have filer, billeder o.l. der langt overstiger dette. Samtidig er der flere af de bedste funktioner der ikke er med. Derfor bør man kun kigge på deres betalingsniveauer. Så leder du efter gode gratis projektstyringsværktøjer, bør du i stedet kigge her.

Du kan integrere Zoho Projects med mange andre værktøjer du muligvis allerede bruger. Så som: Dropbox, OneDrive, Microsoft Office, Slack, Zapier samt Google apps som f.eks. Google Drev, Google Sheets og Google Kalender.

Pris
$25-$100 om måneden
Premium niveauer
3
Platforme
Browsere (særlig Google Chrome integration), iOS og Android
Hvad får du for pengene?
Funktionssammenligning

Hvad er dine erfaringer?

Men hvad synes du? Har du erfaringer med andre betalte værktøjer, som du synes er et af de bedste projektstyringsværktøjer? Ja så hører vi meget gerne fra dig om dine erfaringer, prøver det af og opdaterer listen her

Se også: 7 gode gratis værktøjer til projektstyring og organisering

 

Grafik: Freepik

Om Skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.