Farvecirkel og farveteoriLæsetid: ca. 13 min.

Simon R. Design, Guides, Online tools, UX & UI Skriv en kommentar

Har du nogensinde tænkt over hvordan designere og kunstnere vælger de perfekte farvekombinationer? Det gør de fleste ved hjælp af farvecirkel og farveteori.

Vi arbejder rigtig meget med design når det kommer til online marketing. Både for vores kunder og for os selv, og når du designer er farvepaletten et materiale du altid anvender i en eller anden grad. 

Jeg vil her kigge lidt nærmere på lidt farveteori og ikke mindst farvecirklen (farvehjul) som giver en praktisk forståelse af denne teori. Jeg vil forsøge at formidle nogle simple regler og guidelines, der sikrer at du skaber et afbalanceret farveudtryk i dine designopsætninger.

Farvecirkel & farveteori: En kombination af kunst og videnskab

Der findes 2 måder at blande farver på. Den additive og substrative farveblanding:

Substrative: En subtraktiv spektralfarve er en farve, stof har, og som ikke er iblandet hvid eller sort. Farverne er farvecirkel, primærfarverne cyan, magenta og gul samt de farver, der opnås, når to af primærfarverne blandes

Additive: Additiv farveblanding er frembringelsen af en lysfarve ud fra en blanding af to andre farvers lys. Belyser man f.eks. et område med lyset fra de tre grundfarver: rød, grøn og blå, kan man opnå en hvid.

Når der kommer til digitalt design på skærm anvendes den additive farveblanding i høj grad. Når det handler om print, eller fysiske farver anvendes substraktive farveblandinger så som CMY

Designere og kunstnere anvender farveteori, der er en praktisk kombination af kunst og videnskab som er med til at bestemmer hvilke farver der passer godt sammen til vores øjne. Grundidéen om farvecirkel/farvehjul blev opfundet af den legendariske sir Isaac Newton. Han kortlagde farvespektrummet ned i en cirkel.

Det gjorde han via en glasprisme hvor han opdagede at sollys kunne deles op i delkomponenter. Forskelligt farvet lys, som har forskellige bølgelængder. Jo tættere på hinanden bølgelængden er, jo tættere er farverne på hinanden. Farvecirklen og fundamentet i farveteori og giver et rigtig godt overblik over forholdene mellem farverne.

Bølgelænger og farvecirkel

Farveharmoni

Farver der passer godt sammen, skaber farveharmoni. Dette anvender designere og kunstnere til at skabe atmosfære og stemning. Hvis det er noget du vil mestre, bør du bruge farvecirkel og anvende nogle basale regler om farvekombination. 

Vi kigger her på 2 typer af farvecirkel – RYB og RGB:

RYB (Red, yellow, blue) farvehjulet er den farvecirkel kunstnere bruger, da det hjælper med at kombinere farver i maling.

Så er der RGB (Red, Green, Blue) farvehjulet, som er designet til online og digital brug, da det refererer til miks af farver der udspringer fra en lyskilde, som f.eks. en computerskærm eller et tv. (Additivt farveblanding)

Farvekombinationer

Komplementærfarver

Farver som står overfor hinanden i en farvecirkel kalder man komplementærfarver. Modstående farver har en høj kontrast til hinanden, hvilket virkelig  skaber gennemslagskraft. Sammen fremstår disse farver klarere og mere prominente.

Komplementærfarver i farvecirkel

Monokromatisk

Disse skygger, farvetoner og toninger af en grundfarve, giver en subtil og konservativ farvekombination. Det skaber en alsidig farvekombination som er nem at tilføje til designprojekter, og kan give et harmonisk look.

monokromatisk farvecirkel

Analogt

Anologe farver består af 3 farver der befinder sig ved siden af hinanden af i farvecirklen. Denne farvekombination er meget alsidig, men skal bruges meget varsomt, da nemt kan blive ret overvældende. For at afbalancere den analoge type farvekombination, skal man vælge en dominant farve, og bruge de andre 2 farver som sekundære og underspillede farver.

analogt farvehjul

Triadiske

Triadiske farver består af 3 farver, som har lige meget afstand til hinanden i en farvecirkel. Det giver et høj kontrast farvetema, men ikke i samme grad som ved komplementær farvekombination. Det gør den mere fleksibel i dets udtryk. Denne kombination skaber en kraftig og levende farvepalette.

triadisk farvecirkel

Tetradisk

Fire farver der har lige stor afstand imellem sig i en farvecirkel kaldes tetradiske farver. Dette farvetema er kraftfuldt og virker bedst hvis én farve får lov til at være dominant, og du bruger de andre farve mere underliggende. Jo flere farver du anvender i din farvepaletter, jo sværere er det at afbalancere dem.

tetradisk farvecirkel

Primær-, sekundær- & tertiærfarver

Der findes 12 grundfarver i en farvecirkel. I RGB farvehjulet er nuancerne: Rød, orange, gul, neon grøn, grøn, forårsgrøn, cyan, azurblå, blå, violet, magenta, og rose. Farvecirklen kan inddeles i 3 farveområder. primær-, sekundær-, og tertiærfarver.

  • Primærefarver i en RGB farvecirkel, er farverne rød, grøn, og blå. Der laves hvid ved at blande de 3 primærfarver.

    I en RYB farvecirkel, er det farverne rød, gul og blå.

  • Sekundærfarver er farver der opstår ved at blande 2 primærfarver. Der er tre sekundærfarver. I RGB farvecirklen er det cyan, magenta og gul. Når du mikser lys, bliver rød og grøn til gul; grøn og blå giver cyan; og blå og rød giver magenta.

    I RYB farvecirklen er de sekundære farver lilla, orange og grøn.

  • Tertiærfarver opstår når du kombinerer en sekundærfarve med en primærfarve. Der findes 6 forskellige tertiærfarver. I en RGB farvecirkel er de tertiære farver orange, neon grøn, forårsgrøn, azurblå, violet og rose.

    I en RYB farvecirkel, de tertiære farver rød orange, gul orange, gul grøn, blå grøn, blå violet, og rød violet. 
primærfarver, sekundærfarver og tertiære farver

Kolde & varme farver

Farvecirklen kan opdeles i varme og kolde farver. En farves varme eller kulde er også kendt som en farves temperatur. Farvekombinationer i farvecirklen har ofte en balance mellem varme og kolde farver. Ifølge farvepsykologi frembringer forskellige farvetemperaturer forskellige følelser. Varme farver siges at bringe afslappethed og energi, hvorimod kolde farver oftest forbindes med sindsro og isolation.

kolde og varme farver i farvecirklen

Varme farver spreder sig fra rød og hele vejen igennem de gule nuancer. Disse siges at skabe oplevelsen af varme, lidt ligesom solen.

De kolde farver holder til i de blå, grønne og lilla dele af farvespektret. Disse siges at skabe kølende oplevelse, som vand.

Mørke nuancer, lyse nuancer og farvetoner

Du kan skabe skygge, nuance, og farvetone af en farve ved at tilsætte sort, grå eller hvid til grundfarven.

mørk nuance, lys nuance og farvetone

Mørk nuance

En mørk nuance skaber du ved at tilsætte sort til din grundfarve, og derved gøre farven mørkere. Mørke nuancer kan være ret dramatiske og overvældende.

Lys nuance

En lys nuance kan du lave ved at tilsætte hvid, til din grundfarve, hvilket vil gøre farven lysere. Det kan være med til at gøre farven mindre intens, og meget brugbar når man skal afbalancere mere levende farvekombinationer.

Farvetone

En farvetone kan skabes når du kombinerer sort og hvid – eller grå – med din grundnuance. Ligesom med de lyse nuancer, skaber tone en mere subtil version af originalfarven. Farvetoner ligner ofte pastelfarver, og kan afsløre en kompleksitet, der ikke er ligeså udtrykt i den valgte grundfarve. 

Nuance, mætning og luminans

En nuance kan være hvilken som helst farve i farvecirklen. Når du anvender en farvecirkel, eller en farvevælger, kan du justere mætningen og luminansen af en farvenuance.

farvenuance, mætning og luminans

Mætning påvirker intensiteten eller klarheden af farven.
Luminans er mængden af lys i farven. 

Print- og skærmfarver: 

Når man er designer er det vigtigt at kende og forstå forskellen på farver der skal anvendes til print (tryksager), og farver der skal vises på skærme. Disse 2 “farvemedier” opfatter farve ud fra forskellige farvecirkler.

CMYK – Print-/trykformat

CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow og Key (som er kulsort). Denne farvecirkel har altså 4 farveområder den genererer farve fra. CMYK er et subtraktivt farveblandingssystem, som angives procentuelt på hver af de 4 grundfarver i CMYK . 

RGB – Digitalt skærmformat

RGB står for Red (Rød), Green (Grøn), Blue (blå), og er et additivt farveblandingssystem, som er baseret på lys der bliver sendt ud af din skærm. 

Farvekontekst

Hvordan farver opfører sig i relation til hinanden i forskellige former, er et ret komplekst område af farveteori. Et praktisk eksempel er at gengive den samme farve på forskellige baggrundsfarver for at sammenligne og se hvordan farven opfører sig.

farvekontekst

Rød fremstår mere “strålende” på en sort baggrund, og en anelse mere kedelig på hvid baggrund. Når rød sættes i kontrast til orange fremstår den mere livløs og anonym, hvorimod den blågrønne baggrundsfarve gør den røde mere “strålende”. Dog er det stadig på den sorte baggrund at den røde stråler mere og fremstår næsten større end på de andre baggrunde, selv om de er lige store.

Farverelativitet

farverelativitet eksempel 1

Hvis din computer har tilstrækkelig farvestabilitet og gammakorrektion, vil du se at den lille lilla rektangulære pille til venstre, fremstår en smule rød/lilla sammenlignet med den samme lille pille til højre. De er nøjagtig samme farve som vist herunder. Det viser hvordan 3 farver kan opfattes som 4.

farverelativitet eksempel 2

Udgangspunktet for at forstå farverelativitet, er at observere hvilken effekt farver har på hinanden. Relationerne mellem værdier, mætning af farven, samt varmen eller køligheden i farven i forskellige nuancer, kan skabe bemærkelsesværdige forskelle i vores opfattelse af farver.

5 gratis farvepalette værktøjer

Afslutningsvis kan du her selv kaste dig ud i farvernes vidunderlige verden og prøve at skabe dine egne farvetemaer, og mestre afbalanceringen og udvælgelsen af de rette farvekombinationer til dine designs.

  1. Adobe Capture CC

Adobe Capture CC er en mobil app, til både Android og iOS som genererer farvepaletter baseret på et billede. Det kan være ret værdifuldt hvis dit brand har et eksisterende farvetema, med farvekoder eller paletter. Når farvekoder og paletter er genereret, kan du justere dem til, alt efter dine ønsker eller præferencer .

  1. Coolors

Coolors er en af de mest brugervenlige gratis farvepalette generatorer. Brugeren kan helt tilfældig skabe farvepaletter bare ved at klikke på mellemrumstasten. Du kan indtaste egne farvekoder, eller bare finjustere farvevalget ved at klikke og trække for at tilpasse nuancen, mætning og styrken.

  1. Colorhunt

Et andet godt værktøj til at skabe skønne farvepaletter, er Colorhunt. Her kan brugeren indtaste farvekoder, eller bare klikke og trække musen hen over farvecirklen for at vælge en farvepalette bestående af 4 farver. Hvis du har brug for designinspiration, så kan man også gennemse Colorhunts galleri af hotte og populære, eller helt tilfældige brugergenererede paletter.

  1. Colordrop.io

Farvefanatikere og designere kan få meget inspiration til deres næste brand temaer via Colordrops samlinger og feed med farvepaletter. Brugeren kan skræddersy sine egne farvetemaer, tilføje andre farver til paletten og udskille andre.

  1. MudCube

MudCube er for alle der sigter at skabe et sammenhængende farvetema. Værktøjet understøtter “træk-og-vælg” farve, og 10 forskellige regler for komplementær farvevalg, hvorefter disse kan finjusteres efter behov.

Se også: Gode designprincipper

Afslutningsvis om farvecirkel og farveteori

Jeg håber dette indlæg har givet dig en lidt bedre forståelse af farver og deres fundament, samt nogle redskaber og guidelines du kan tage med dig.

Der findes masser af meget mere dybdeborende viden ude på  det store internet, som kigger på farvers betydning, farver i forskellige kulturer og den lange historie omkring hvordan mennesket har brugt farver gennem mange tusinde år, og som nok også mange år ud i fremtiden vil spille en enorm rolle i vores verden. God fornøjelse med at vælge de rette farver til dit projekt.

Kilde og mere viden: https://www.colormatters.com/

Om skribenten

Simon R.

Facebook

Er partner og når det kommer til tekst forfatning på vores blog, tager Simon sig som regel af de tekniske og kreative indlæg og gør sit ypperste for at sørge for alle kan følge med og kan få noget ud hans indlæg. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Simon på LinkedIn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *