google search console insights

Google Search Console InsightsLæsetid: ca. 3 min.

Lasse Baungaard Online marketing, Online tools, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Data fra både Google Analytics og Google Search Console samme sted? What is this magic? Det er Google Search Console Insights.

Google kører lige nu en lukket beta på noget rigtig mange marketingfolk har efterspurgt i mange år, nemlig et udpluk af nøgletal fra de to platforme ét sted.

Hvad er Google Search Console Insights?

Search Console Insights er en platform der samler data fra Google Search Console og Google Analytics. Det giver et godt overblik og indblik i hvordan folk finder din sides indhold, og hvordan det præsterer når de er inde på hjemmesiden.

Her kan man bl.a. se:

  • Hvilket af dit indhold præsterer bedst?
  • Hvordan klarer dit nyudgivne indhold sig?
  • Hvilket indhold trender opad?
  • Hvilke links på andre hjemmesider kommer folk til din hjemmeside fra?
  • Hvilke forskellige kanaler på tværs af nettet kommer din trafik fra?

Sådan ser det ud

Et par praktiske eksempler:

google search console insights eksempel
search console insights mest populære indhold

Er du en del af den lukkede beta, vil du også kunne se en genvej til platformen direkte i søgeresultaterne, når du søger på et søgeterm der er en del af den data du kan se i Search Console Insights:

search console insights genvej i søgeresultaterne

Hvorfor kommer Google med Search Console Insights?

Google siger selv:

“It’s a way to provide content creators with the data they need to make informed decisions and improve their content. “

Kilde

Hvilket på dansk kan oversættes til:

Det er en måde at give indholdskaberne den data de har brug for til at foretage informerede beslutninger og forbedre deres indhold.

Skal jeg komme med mit bud på hvorfor, så handler det om at det kan være svært at aflæse og bruge data fra Google Analytics og Search Console, med mindre man sætter sig rigtigt ind i det. Her kan man derimod ret hurtigt få et indblik i nogle af nøgletallene.

Så hvis du f.eks. gerne vil lave SEO på din hjemmeside, men ikke har tid til at nærstudere al dataen fra de forskellige platforme, får du her et godt overblik. Det vil måske gøre det nemmere for flere af de “almindelige” indholdskabere at følge og optimere deres indhold?

Kan man ikke allerede se data fra Google Search Console i Google Analytics?

Jo, det har man kunnet siden 2011, men det er dog meget begrænset data. Samtidig har det aldrig været muligt at se data fra Google Analytics i Search Console.

Hvordan får man adgang til Search Console Insights?

Da det er en lukket beta, har alle ikke adgang til det endnu. Google har selv meldt ud:

“Search Console Insights er en lukket betaversion, der i øjeblikket kun er tilgængelig for en gruppe brugere, som allerede har modtaget en officiel mail fra os i forbindelse med et bestemt website. Vi håber, at vi med tiden kan gøre Search Console Insights tilgængeligt for flere brugere og give gruppen af betatestere mulighed for at tilføje flere websites.”

Kilde: Google

Men hvad så hvis man ikke har fået nogen mail? Det kan faktisk godt være du har adgang til betaen alligevel. Prøv at gå til følgende adresse, og se om du kan åbne Search Console Insights: https://search.google.com/search-console/insights/about

P.t. har vi selv kun adgang til en enkelt hjemmesides konto, selvom vi administrerer mange andre sider.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *