Hjemmeside optimering – 6 Online redskaber 5 min.
Hjemmeside optimering er vitalt for hvordan din hjemmeside klarer sig online og skaber trafik. Hvis du har en hjemmeside som du ønsker meget trafik på, er det yderst vigtigt at have indsigt i brugernes oplevelse af din hjemmeside. Derudover er det vigtigt at finde ud af hvilket indhold der har en effekt, og hvilket der ikke har.
Alt fra load hastighed, til søgeordsindsigt, og data på trafik kan være med til at give dig en bedre forståelse, samt sørge for at kvalitetssikre dit online territorium. Og ikke mindst, sikre at brugeren kan finde frem til, og får præsenteret en hurtig hjemmeside med en let forståelig struktur.
Platforme til hjemmeside optimering
Hvis du vil være en rigtig analyse- og optimeringshaj, er der også en langt række andre platforme som tilbyder indsigt, viden og forståelse for hvordan brugeren oplever din hjemmeside. Når du skal vælge og vrage mellem de mange løsninger, er det vigtigste at du vælger dem du bedst forstår. Nogle er meget tekniske og kræver noget forudgående viden omkring hjemmesider og kodesprog. Vi bruger bl.a. følgende løsninger selv:
Smartlook – Se hvad brugeren oplever
Denne platform laver optagelser af dine besøgendes oplevelse af hjemmesiden på kryds og tværs af enheder og styresystemer. Det giver dig en unik indsigt i hvad brugeren ser og oplever når de besøger din hjemmeside. Derudover får du også forskellige andre typer af data med når du bruger Smartlook.
Google Analytics – Online trafik
Google Analytics er redskab som kan give dig indsigt i aktivitet på din hjemmeside. Det er alt fra hvor mange besøgende der har været, til hvor mange sider de har navigeret til. Du kan se hvilke enheder og software de besøger din side fra, og ikke mindst hvilket geografisk område de besøger dig fra, samt meget mere. Dette redskab kan give dig demografisk indsigt i dine besøgende, kunder, klienter og er et “must have” for online virksomheder som lever af besøgende, og kunder i deres webshops o.l.
Pingdom og Google PageSpeed Insights – hastighedstest
Din hjemmesides indlæsningshastighed kan betyde meget for om de besøgende gider at vente samt din placering på Google. Sider med mange billeder og scripts som skal indlæses før sidens kan vises, trækker ned. Pingdom Speed og Google Speed test kan pege dig i retning af hvor din side kan gøres lettere for brugeren og Google, at indlæse.
Opdatering:
PageSpeed Insights, der er baseret på open source projektet Lighthouse, har den seneste tid givet markant lavere scores. F.eks. får en side som Amazon.com. der kun 36, på trods af at der konstant bruges mange penge og timer på at optimere den:
Vi anbefaler derfor at bruge Pingdom Tools i stedet, da det giver et mere retvisende og letforståeligt billede af din side hastighed.
Yoast SEO – Plugin + E-læring
WordPress platformen er det mest udbredte CMS i verden. Yoast en af de mest udbredte SEO plugins til WordPress og giver dig mulighed for at søgeordsoptimere næsten alle aspekter af din hjemmeside.
Yoast har vokset sig til at være stor platform for søgeordsoptimering, og er et fyrtårn indenfor at gøre SEO mere simpelt, og nemmere for brugeren at mestre søgeordsoptimeringen via e-læring, software, guider m.m.. De har rigtig meget nyttig viden som giver et god grundforståelse for hjemmeside optimering med fokus på søgeord.
OnPage.org – Redskab til multi optimering
Denne platform tilbyder meget innovative redskaber til kvalitetshåndtering af din hjemmeside, og sikrer dig en bedre synlighed på søgemaskinerne. OnPage kan meget specifikt hjælpe dig med at optimere din hjemmeside. Redskabet udpeger præcist hvor du kan forbedre din hjemmeside, så du kan opnå bedre synlighed på søgemaskinerne. Du kan forbinde Google Analytics og Search Console til din profil, hvilket gør dette redskab til et af de mest effektive vi er stødt på. Det er SEO guruerne bag Yoast der står bag dette fantastiske redskab til hjemmeside optimering.
Moz – Værktøjer til hjemmeside optimering
Understøttetet af den førende data, og det største SEO community. Moz udvikler værktøjer som skal gøre indgående marketing nemt. Dog med begrænsninger på brugen af redskaber, med mindre du betaler for et abonnement.
Keyword Explorer – Find de rette søgeord
Redskaberne består bl.a. Keyword Explorer som kan hjælpe dig med at finde det rette søgeord at sigte efter. Du kan slå 2 søgeord om dagen op gratis, eller prøve en 30 dages gratis prøveperiode, hvilket er gældende for alle deres redskaber.
Open Site Explorer – Links indsigt
Et andet værktøj til hjemmeside optimering, er et link analyse tool som scanner internettet for links der peger på din hjemmeside, eller hjemmesider din peger på. Dette værktøj kan via dets indsigt i links hjælpe din søgeordsoptimering. Hvilket har stor betydning for hvor relevant Google vurderer din hjemmeside generelt, men selvfølgelig også på specifikke søgeord.
Generel optimering
Ligesom OnPage tilbyder Moz også indsigt i din hjemmesides opbygning og indhold. De kan pin pointe hvor du gør det godt og hvor din hjemmeside har brug for optimering. Dette kunne være i forhold til overskrifter, struktur, manglende alt tags (alternativ tekst hvis billedet ikke findes), manglende cache og komprimering af style-sheets og scripts. Alt dette gør at du kan optimere din hjemmeside til at stå knivskarpt bag ved, og gøre Googles arbejde nemmere når de crawler din hjemmeside.
Data lyver ikke!
Der findes en masse redskaber som tilbyder indsigt og vejledning til hjemmeside optimering, nogle er mere teknisk krævende end andre. Uanset hvad er det vigtigt at du har indsigt i din hjemmesides status i forhold til søgemaskiner, indlæsningshastighed og ikke mindst den aktuelle trafik der har været. Uden data på din hjemmeside, og forståelsen heraf, kan man hurtigt komme til at famle i blinde. Data lyver ikke og kan give dig en klar idé om hvor du bør sætte ind i din optimering af hjemmesiden. Vi har også selv et lille analyse redskab her på siden som du er velkommen til at bruge.