Online aktivitet kan være en jungle

Digitypes Iværksætter, Online marketing Leave a Comment

Læsetid ca.: 4 minutter

At være en del af det online liv på de sociale medier kan være hektisk til tider, og noget af en jungle at finde ud af med en masse uskrevne “jungle-regler” der kan være svære at mestre. Vi har kort prøvet at ridse det framework op, som vi bruger for vores online kommunikation. Dette fungerer som et fundament for kommunikationen online. I dette opslag vil vi beskrive infografikken ovenfor i grove træk.

Den sociale kommunikation

I disse digitale tider foregår kommunikation konstant og hele tiden, og ikke kun når vi mødes. Det betyder at internettet som det er nu, er et kæmpe leksikon af kommunikation, viden og meninger af forskellig art. Vi deler og udveksler idéer, viden og underholdning med hver vores “stamme” eller private netværk, hvor indholdet eller budskabet vi deler afspejler hvem vi er, eller gerne vil være.

Indhold

Det helt store spørgsmål er hvilket indhold er det brugeren deler og hvorfor? Dette er meget svært at give en klar opskrift på da konteksten, tiden og opfattelsen af budskabet alle er faktorer som spiller ind i den virale effekt. Disse kan være svære at definere og kontrollere men der er dog nogle guidelines som man kan følge når man skal dele indholdet privat eller professionelt. Dit indhold bør være et af følgende:

  • Interessant
  • Sørgeligt
  • Smukt
  • Sjovt
  • Inspirrende
  • Relevant
  • Underholdende
  • Brugbart

Disse kategorier kan tage være form i et eller flere objekter vist herunder:

sociale medier

Online  aktivitet

Online aktivitet har mange afskygning og kan kombineres på mange måde når man deltager i det online liv, og den socialisering der sker på rigtig mange sociale medier. Vi har dog prøvet at kategorisere aktivitet kontra type af indhold, eller ” sociale objekter” som vi kalder dem.

– Like

En hurtig måde at interagere med andre brugere og sociale objekter er via likes, en valuta som både er noget private søger, men ikke mindst alle firmaerne, der jagter likes for at i sidste ende at skaffe kunder. Likes er en positiv måde at tilkendegive sin mening,  og det kan man vælge at gøre på mange typer af indhold.

– #Hashtags

Hashtags som de hedder, er et utroligt smart redskab som gør det muligt at kategorisere det indhold som bliver slået op på Facebook, Twitter og lignende sociale medier; især nyhedsmedier anvender disse. Så hvis du eksempelvis søger på #americanfootball vil du få en nyhedsstrøm over det indhold som er slået op på nettet med lige præcis det hashtag i. På Facebook kan du lave spørgeundersøgelser via hashtagget #polls. Det kan give dig et hurtigt indblik i dit researchområde.

– Del

Alle de sociale medier er baseret på tanken om at indhold kan blive delt mellem brugerne, og det bliver i den grad brugt. Hvis man skal deltage i gamet og ønsker at andre skal dele sit indhold, bliver man nødt til at dele andres indhold, det kan være fra andre sider, eller private og professionelle kontakter. Husk hvis du har en officiel side, så brug din private profil og dens netværk til at dele indholdet på de social medier.

– Re-aktivitet

Når du har slået indhold op på et af de sociale medier bliver det måske været grundlag for aktivitet, denne aktivitet kan man genoplive ved at skabe re-aktivitet om dette social objekt. Det kunne være ved et genopslag, kommentarer, likes på kommentarer, tagging af brugere på opslaget o.l.

– Referencer

I din aktivitet eller indhold online på de sociale medier, er det altid godt at referere til de personer som det vedrører ved at tagge deres navn i aktiviteten. Det kan også være i forbindelse med citater, forfattere og lignende. Referencer til ens eget website kan også bruges, dog med forsigtighed. Det handler om at forbinde trådende med de relevante aktører.

Tag kontrollen!

Hvis du skal har planer om at være professionel mht. online kommunikation i form af blogging eller nyhedsdeling, er det yderst vigtigt du tager 100% kontrol over det medie som du bruger til din primære kanal. Og nej en Facebook side eller lignende på andre sociale medier med samme brugermodel, giver dig ikke fuld kontrol. Det er set utallige gange at Facebook sider er blevet lukket uden motivation, eller at der sker ændringer i måden Facebook fungerer på. Det ville være knap så heldigt at miste alt pga. en kontrollerende serviceudbyder. Alt dette er noget som du absolut ikke har nogen kontrol over, og derfor er det ikke den optimale løsning, hvis den står alene.

Det drejer sig om at du skal have en kommunikationsplatform som giver dig mulighed for at bestemme alle henseender af din kommunikation, og ikke begrænser dig. Vi bruger f.eks. eksempel wordpress platformen som motoren bag vores blog.

Se også: Hvilken stamme tilhører du?

Er der noget vi kan hjælpe dig med?