overskrifter

Overskrifter / headings betydning for søgemaskineoptimering (SEO) 2 min.

31/01/2017
08/01/2020

Overskrifter er en af de små områder på en hjemmeside, der kan give lidt ekstra i søgemaskineoptimeringen, men ikke alle tænker over. I denne miniguide giver vi derfor et kort overblik over de vigtigste ting du bør vide.

H1 til h6

De fleste der har lavet hjemmesider kender nok til de tags man bruger til at definere en overskrift. De går fra <h1> til <h6>, hvor h1 er den vigtigste og h6 den mindst vigtige. Du kan tænke på det som en bog hvor h1 er bogens titel, h2 er kapiteloverskrifter og h3 og nedefter er underoverskrifter.

Inkludér nøgleord i overskrifter

Hver enkelt side, blogindlæg o.l. på din side bør have et søgeord / -sætning (keyword), som du vil findes på. Dette søgeord bør du også bruge i overskrifter, da søgemaskinerne tjekker for sammenhæng mellem ord i tekst og overskrifter. Allervigtigst er det at søgeordet er at finde i din h1 overskrift.

Ændringer med HTML5 – Kun én <h1>?

Med HTML5 standarden kom muligheden for at bruge flere h1-tags på samme side. Dette er for at imødekomme muligheden for flere indholdsemner af samme vigtighed på én side, f.eks. hvis du har to eller flere artikler/indlæg på samme underside. Der er dog stadig en del uenighed om hvorvidt dette, er smart eller ej. Vi vil da også i de fleste tilfælde stadig råde til kun at bruge én h1 per side.

Tips til overskrifter

  • Hold hierakiet: Man starter med h1 og har herefter underoverskrifter fra h2 og nedefter til at opdele teksten. Søgemaskinerne forstår bedst din tekst hvis den er opdelt hierakisk.
  • Sørg for din h1 er relevant er i forhold til søgeord og indhold.
  • Har du ikke overskrifter og ”h-tags”, vil Google synes din side er mindre brugervenlig, end sider der har dem.
  • Brug ikke mere end én h1 på hver side – med mindre du har flere lige vigtige indholdsemner på samme side.
Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"