Overskrifter / headings betydning for søgemaskineoptimering (SEO) 2 min.
Overskrifter er en af de små områder på en hjemmeside, der kan give lidt ekstra i søgemaskineoptimeringen, men ikke alle tænker over. I denne miniguide giver vi derfor et kort overblik over de vigtigste ting du bør vide.
H1 til h6
De fleste der har lavet hjemmesider kender nok til de tags man bruger til at definere en overskrift. De går fra <h1> til <h6>, hvor h1 er den vigtigste og h6 den mindst vigtige. Du kan tænke på det som en bog hvor h1 er bogens titel, h2 er kapiteloverskrifter og h3 og nedefter er underoverskrifter.
Inkludér nøgleord i overskrifter
Hver enkelt side, blogindlæg o.l. på din side bør have et søgeord / -sætning (keyword), som du vil findes på. Dette søgeord bør du også bruge i overskrifter, da søgemaskinerne tjekker for sammenhæng mellem ord i tekst og overskrifter. Allervigtigst er det at søgeordet er at finde i din h1 overskrift.
Ændringer med HTML5 – Kun én <h1>?
Med HTML5 standarden kom muligheden for at bruge flere h1-tags på samme side. Dette er for at imødekomme muligheden for flere indholdsemner af samme vigtighed på én side, f.eks. hvis du har to eller flere artikler/indlæg på samme underside. Der er dog stadig en del uenighed om hvorvidt dette, er smart eller ej. Vi vil da også i de fleste tilfælde stadig råde til kun at bruge én h1 per side.
Tips til overskrifter
- Hold hierakiet: Man starter med h1 og har herefter underoverskrifter fra h2 og nedefter til at opdele teksten. Søgemaskinerne forstår bedst din tekst hvis den er opdelt hierakisk.
- Sørg for din h1 er relevant er i forhold til søgeord og indhold.
- Har du ikke overskrifter og ”h-tags”, vil Google synes din side er mindre brugervenlig, end sider der har dem.
- Brug ikke mere end én h1 på hver side – med mindre du har flere lige vigtige indholdsemner på samme side.