Søgeord keywords

Søgeord – Derfor er de vigtige på din hjemmesideLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Online marketing, Online tools, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Mange ved nok allerede hvor vigtigt søgemaskineoptimering (SEO) er for at din hjemmeside bliver fundet på Google. Her er en af de mest essentielle aspekter søgeord – der måske også kendes under det engelske term keywords. Faktisk kan man sige at søgeord er hjørnestenen i søgemaskineoptimering. At bruge søgeord rigtigt, kan ofte være det element der er altafgørende for om du bliver fundet via søgemaskinerne. Men hvordan finder du frem til hvilke søgeord der fungerer for din hjemmeside? Det kigger vi på her.

Søgeord tæthed

Tidligere var mange af den opfattelse at det blot handlede om at nævne sit søgeord, så mange gange som muligt på en den pågældende side. Dette er dog ikke længere tilfældet. Med Google Panda opdateringen blev der nemlig sat en stopper for de sider, der prøvede fange trafik uden at have relevant indhold.

Der er ingen officielle regler for hvordan procentdelen af dit søgeord, i forhold til din tekst skal være, men Yoast, som har udviklet et af de bedste SEO-værktøjer, anbefaler at keywordet i alt udgør 0,5% til 2,5% af teksten. Det vil sige at jo længere teksten er, des flere gange skal søgeordet forekomme, men altså ikke over 2,5%.

Overskrifter, underoverskrifter, url og metabeskrivelser

Ud over at et søgeord skal gå igen en hvis procentdel af den samlede tekst, er der også andre områder det er ligeså vigtigt det fremgår. I forhold til søgemaskinerne vægtes dit søgeord højere når du bruger det i overskrifter og underoverskrifter, så som <H1>, <H2>, <H3> osv. Det skyldes at når søgemaskinerne ser dem i overskrifter, ja så betragter de dem som værende mere vigtige, end hvis de ikke er der.

Det samme gør sig gældende i adressen (url’en) på den side søgeordet skal rangere på, samt i metabeskrivelsen, der er den tekst der vises når din side dukker op i søgeresultaterne på f.eks. Google.

Et enkelt ord eller en sætning?

Alt afhængigt af hvad det er du gerne vil findes på, skal du afgøre om det er et enkelt søgeord eller en søgesætning (long tail) der udgør en sides keywords. Vælger du et enkelt ord, vil der helt sikkert være flere om buddet end hvis du vælger en sætning. Samtidig er det også nemmere at sørge for dem der søger, også er interesserede i dit indhold/produkter når du bruger en sætning. På den anden side skal det også være en sætning der rent faktisk bliver søgt på, hvilket selvfølgelig kan være sværere at ramme, end når man bruger et enkelt ord.

Husk: Hvis du bruger en sætning, skal du stadig sørge for at den pågældende sætning udgør mellem 0,5% og 2,5% af den samlede tekst.

Reasearch af søgeord

Når du udvælger søgeord, bør du altid lave noget research før du lægger dig fast på hvilke du vil bruge. Til det findes der mange forskellige online værktøjer. 2 af de bedste gratis værktøjer som vi foretrækker er:

Keyword Tool

keyword tool

Med Keywoord Tool kan du indtaste søgeord og vælge hvilken søgemaskine du går efter, og på hvilket sprog. Når du har indtastet et søgeord vil du få vist de mest brugte søgetermer hvori ordet indgår, og derved få en idé om hvad der søges efter. Vil du have mere uddybet data på ord og sætninger, skal du betale for pro-versionen af Keywoord Tool.

keyword tool søgning

Google Trends

google trends

Her kan du indtaste et ord eller sætning, og se dets popularitet over tid. Husk altid at indstille landet til Danmark, med mindre du går efter international trafik. Du kan også sammenligne et ord eller sætning med andre, og derved se forskellige termers popularitet sat op imod hinanden. Det kan gøre det nemmere at udvælge de rigtige.

Husk også gerne med jævne mellemrum at lave opfølgende research på de keywords du bruger, så du sikrer dig at de stadig er relevante.

google trends sammenligning

Her kan du se sammenligning mellem keywordsne “søgeord” og “nøgleord” gennem de seneste fem år.

Brug keywords til at undersøge konkurrenterne

En anden ting du bør have med i overvejelserne er at se hvilke søgeord dine konkurrenter rangerer på. Og hvis du vælger de samme, er du så sikker på at du har optimeret bedre på søgeordene end dem? Eller giver det mere mening at vælge andre keywords, hvor du skiller dig ud fra dem?

Har du brug for hjælp til at lave den rigtige keyword / søgeordsstrategi, er du velkommen til at kontakte os.

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.