Du kan nu få fremhævet dine populære retter i Google Maps 3 min.
Google lancerede i slutningen af maj 2019 en ny funktion i deres Maps app. Den handler om at restauranter, hoteller og lignende virksomheder, kan få vist populære retter i Google Maps app’en direkte.
Hvordan vises populære retter i Google Maps?
I Google Maps app’en (indtil videre kun Android, men iOS er på vej), kan man på stedet der serverer mad, klikke på et punkt der hedder menu. Det ser sådan ud:
Herover er der tale om et eksempel på populære retter i Google Maps for et hotel, men princippet er præcis det samme for restauranter.
Hvordan udvælger Google de populære retter i Google Maps?
Som med så meget andet, bruger Google også her machine learning til at anbefale spisestedernes mest populære retter. De bruger en algoritme der matcher dine retters navne med relevante fotos og anmeldelser de finder online.
Hvorfor er det blevet en funktion?
For Google handler det helt sikkert om at hjælpe brugerne før de besøger en restaurant, til at se hvad andre synes har været godt. Så finder du forhåbentlig den “rette” ret ( 😉 ), før du overhovedet er nået frem til restauranten.
I sidste ende, er denne funktion gjort mulig på grund af bidrag fra personer rundt omkring i Verden, der gerne vil hjælpe andre når de bruger Google Maps. Så hvis du gerne vil “pay it forward” (hjælpe andre) før deres næste middag, skal du blot tage et billede af dit måltid (før du spiser det!) og tilføje rettens navn, så andre kan se hvad der er godt på menuen.
Det falder også godt i tråd med, at Google i 2018 lancerede personligt match til restauranter de vurderer du vil synes om, i Google Maps.
Hvad betyder det for dig der har et spisested?
Det giver dig der driver et spisested, hvad end det er en restaurant, hotel, kro eller lignende, endnu en mulighed for at optimere din synlighed i Google Maps. Og Google Maps er bare noget der bruges rigtig meget af brugerne til at undersøge spisesteder. Både turister og lokale kunder bruger det i stor stil.
Du bør derfor nu fokusere endnu mere på, at opfordre kunderne til at tage og lægge billeder op, af de måltider du serverer for dem. For det er nemlig sådan Google vurderer hvilke retter der er mest populære.
En god måde at få kunderne til at tage billeder af deres måltid og dele dem online, kunne være at lave månedlige konkurrencer hvor det bedste billede vinder et gavekort.
Bonus: Brug Google Lens til at se billeder og anmeldelser af retter på menukortet
D. 7. maj 2019 offentliggjorde Google på deres konference Google I/O, at man fremover kan bruge Google Lens app’en når man er på restaurant, ved at holde telefonen over en restaurants menu, og automatisk komme til at se billeder og anmeldelser af retterne. Selvfølgelig forudsat at der er nogle brugere der har lagt billeder og anmeldelser online.
Nogle steder er funktionen allerede rullet ud, men der vil sandsynligvis gå lidt tid før det er allestedsnærværende.
Se også: Lokal SEO