Lokal SEO – bliv synlig for de lokale kunder 7 min.
Er du afhængig af kunder i lokalområdet? Så er det super vigtigt også at være synlig for dem i søgeresultaterne. Men hvordan bliver man det? Jo, det gør man ved lokal SEO, som vi kigger nærmere på her.
Hvad er lokal SEO?
Lokal SEO er søgemaskineoptimering rettet mod lokale kunder. Det er det arbejde der gør at du bliver mere synlig i de lokale søgninger. Det er særligt vigtigt for virksomheder der er afhængige af lokale kunder, at arbejde med lokal SEO.
Hvad er lokale søgeord?
Det siger måske sig selv, men lokale søgeord er når du laver SEO rettet mod søgesætninger, der indeholder et lokalt ord som en del af sætningen. Det vil oftest være et bynavn, men kunne også være f.eks. en landsdel.
Og hvor det f.eks. kan være svært for en revisor at rangere højt i Google på søgeordet “revisor”, vil det være nemmere, at gøre det på “revisor Sorø”. Og for virksomheder der primært er afhængig af de lokale kunder, er det både en nemmere og mere relevant strategi.
Derfor er de lokale søgeord naturligvis en uundværlig del af arbejdet med lokal SEO.
Lokale søgeresultater
En fordel, hvis din lokale SEO ellers virker, er muligheden for den helt særlige visning af lokale søgeresultater på et kort. På engelsk kaldes den oftest “local pack”, “local snack pack” eller “3-pack”, fordi der i toppen af de organiske søgeresultater vises tre lokale søgeresultater.
Her er et eksempel, hvor jeg har søgt på “marketing slagelse”:
Disse søgeresultater skiller sig lidt mere ud end de normale søgeresultater, og har den fordel at man kan se flere informationer, som f.eks.: anmeldelser, åbningstider, adresse og rute. Alle de informationer der vises her, og dermed også muligheden for det, kommer fra Google My Business.
Brug Google My Business til lokal SEO
Google My Business (GMB) er fuldstændig essentielt når man har en virksomhed. Og i forhold til lokal SEO er GMB den vigtigste faktor. Det er din officielle virksomhedsfortegnelse på Google, og her du styrer de oplysninger der skal vises.
Det er også i Google My Business, der hentes informationer til Google Maps.
Se mere om Google My Business, og hvordan du opretter din virksomhed, her: Derfor skal du bruge Google My Business
“NAP” på andre online platforme
Ud over GMB, er det vigtigt at dine vigtigste lokations-/kontaktinformationer findes andre steder online. Der tales ofte om de såkaldte “NAP” oplysninger. NAP står får: Name (navn), Address (adresse) og Phone (telefonnummer).
Men hvorfor er det vigtigt at have NAP oplysninger til at fremgå andre steder?
Ifølge Moz, der er en af autoriteterne indenfor SEO, er NAP en af de vigtigste parametre i forhold til at komme til rangere højt på de lokale søgninger.
Derudover skal man også huske på at Google ikke er det eneste sted der bliver søgt, så derfor giver det kun god mening at være synlig, så mange steder som muligt. Så sørg for at være synlig med dine NAP oplysninger, alle steder det giver mening. Det kan f.eks. være:
- Sociale medier
- Virksomhedsfortegnelser
- Anmeldelsestjenester
- Online “telefonbøger” og kortjenester (f.eks. Krak og De Gule Sider)
Skifter du adresse, telefonnummer eller virksomhedens navn, er det selvfølgelig også vigtigt at få opdateret NAP oplysningerne alle de steder du er oprettet.
Hold øje med anmeldelser
Det er super vigtigt at du overvåger alle de steder hvor man kan anmelde din virksomhed. Både fordi det afspejler hvordan andre vil opfatte din virksomhed, men også fordi det er en faktor der påvirker lokal SEO.
Særligt når der kommer negative anmeldelser er det vigtigt at tage hånd om dem. Vær hurtigt til at svare, og forsøg at løs problemet. Kan du ikke få vendt den negative anmeldelse, er det vigtigt for andre at kunne se du har svaret på en saglig og konstruktiv måde. En anden måde at få vendt det negative indtryk, er at opfordre de forhåbentlig mange tilfredse kunder du har, til at anmelde dig på de pågældende platforme.
Og huske at det ikke nødvendigvis kun er steder hvor du selv har oprettet dig, det er muligt at anmelde din virksomhed. F.eks. kan man på en tjeneste som Trustpilot anmelde virksomheder der ikke selv har oprettet sig på tjenesten. Og kender man ikke din virksomhed, kan de negative anmeldelser skræmme potentielle kunder væk, selvom det måske ikke er udtryk for hvordan størstedelen af dine kunder har det.
Optimer din hjemmeside til lokal SEO
Er du afhængig af de lokale kunder, er der også områder på din hjemmeside hvor det er ekstra vigtigt at sætte ind i forhold til lokal SEO. Her skal du bruge de lokale søgeord, og indarbejde dem der hvor du også normalt skal fokusere onpage SEO-arbejdet. Det er f.eks. ved at:
- Inkludere det lokale søgeord i overskrifter (særligt H1 da det er den vigtigste)
- Inkludere det lokale søgeord i hjemmesidetekster
- Inkludere det lokale søgeord i URL
- Inkludere det lokale søgeord i title tag
- Inkludere det lokale søgeord i alt tags på billeder
- Inkludere det lokale søgeord i meta beskrivelse
- Dedikere én underside per lokale søgeord
Er du tilstede med lokationer i flere byer, skal du selvfølgelig gentage processen for alle de steder din virksomhed befinder sig. Gør det dog kun hvis du rent faktisk er fysisk tilstede i de pågældende byer, med mindre du på en eller anden måde har specialiseret dig i at servicere andre lokalområder.
Derudover skal du altid huske også at have dine NAP oplysninger på din hjemmeside. Som minimum på en kontaktside, med vi anbefaler gerne også at have dem som en del af footeren på din hjemmeside.
Linkbuilding understøtter lokal SEO
Har du arbejdet bare lidt med SEO, så ved du også hvor vigtigt linkbuilding er. Det gælder også for lokal SEO, både i forhold til at blive vist den lokale “3-pack”, men også generelt bare i de lokale søgninger.
Indgående links til din hjemmeside fra andre hjemmesider er bare super vigtigt, fordi det sender et signal til Google om at din hjemmeside er relevant og troværdig. Og når det kommer til de lokale søgninger, også vil være det her.
Husk dog at holde dit primære fokus på naturlig organisk linkbuilding. Gør du ikke det, kan du risikere at overtræde Googles retningslinjer, som kan medføre en straf i søgeresultaterne. Det er ikke en situation du ønsker at havne i.
Din hjemmeside skal være mobilvenlig
For at din lokale SEO virker er det helt essentielt at din hjemmeside er mobilvenlig eller responsiv. Det handler både om at Google i dag indekserer mobilversionen af din hjemmeside først, men også om at der er meget større sandsynlighed for at brugere der søger via deres telefon vil besøge en side hvis den er mobilvenlig.
Er du i tvivl om hvorvidt din hjemmeside er mobilvenlig eller ej, kan du teste det her: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Hvornår er lokal SEO ikke relevant for en virksomhed?
For virksomheder der har et mere nationalt eller internationalt fokus, er lokal SEO ikke nær så vigtigt at fokusere på. Her giver det mere mening at koncentrere sig om og bruge ressourcer på, det overordnede SEO-arbejde.
Dog bør man altid som minimum altid oprette sig på Google My Business, selvom man ikke er afhængig af de lokale kunder.
Har du brug for hjælp til arbejdet med lokal SEO eller lignende, er du altid meget velkommen til at kontakte os.