UX Myte #2 – White Space er spild af plads 3 min.
01/11/2018
08/01/2020
“White space” eller “negative space” refererer til den tomme plads rundt om designelementer, og bliver ofte overset eller negligeret. Nogle vil påstå at det er spild af værdifuld plads i skærmbilledet. Vi mener at “white space” er et essentielt element i godt UX webdesign. En er årsagerne er bl.a. at det tvinger dig til at være mere præcis og skarp i de elementer og funktioner du ønsker brugeren skal præsenteres for i brugeroplevelsen. Negative space ses af de dygtige designere som et aktivt element i en designidentitet . Jan Tschichold skrev i 1930 “Ikke alene er “negative space” vigtig for læsbarheden, men ikke mindst også prioritering af indholdet, den spiller også en vigtig rolle det visuelle layout og brandpositionering”.
Hvorfor er “White space” vigtigt i webdesign?
-
Det forbedrer læsbarheden og gør indholdet skimmevenligt.
- Web design Tut’s tutorial omhandlende: “Using white space effectively” påpeger at “White space” grundlæggende rolle er at mindske mængden tekst, som brugeren ser. Og så gør det bare tekst nemmere at læse. En side som er tungt læsset med tekst, er utiltalende og giver ikke brugeren lyst til at læse noget af indholdet, især hvis der ikke er noget visuelt tekstuelt hierarki. En undersøgelse udført af Wichita State University, viste at “White Space” faktisk øgede læseforståelsen, selv om det kan sænke læsehastigheden.
-
Prioriter brugerfladeelementer
- Luke Wroblewski påstår i udgivelsen Developing the Invisible “At for designere, er negative space lige så vigtigt som indholdet selv”, da sådanne usynlige designelementer hjælper brugerfladen med at kommunikere. “Det der er vigtigst, hvad der hænger sammen og hvad der skal have opmærksomhed”. Da vi elsker design har vi skrevet lidt om gestaltteori og hvordan vores hjerner forstår design og elementerne der udgør designidentiten.
-
Det vejleder brugeren på en side
- Som nævnt kan white space giver et bedre fokus på indhold. Det kan faktisk også guide øjet siger Carla Rose. En vigtig rolle for white space er at lede “seeren rundt på siden som opfylder designeres intention”. Dette omtaler Jason Santa Marie i sin artikel omkring white space.
-
Kan skabe en sofistikeret og elegant oplevelse
- En generøs brug af “negative Space” kan bidrage til den ønskede brandpositionering. A List Apart har skrevet en udførlig artikel om brugen“Negative space” og hvordan det kan skabe en sofistikeret og elegant oplevelse for et brands der skal opskalere. En branche som er et godt eksempel for brugen af “negative space”, er kosmetik branchen. De anvender i vid udstrækning “negative space” i deres marketing materiale, for at positionere dem selv og deres produkter, som værende eksklusive, og et produkter af høj kvalitet.
-
White space er essentielt for et afbalanceret og harmonisk layout
- Den plads der ikke er udfyldt af nogle andre designelementer, er lige så vigtig som dem der indeholder billeder, tekst eller lignende. Den tomme plads i designet hjælper den visuelle integritet i layoutet, ifølge Jason Santa Maria.
Elementer der bidrager til “White Space”
- Tom plads rundt om grafikker og billeder
- Marginer, paddings og render
- Linjeafstand og bogstavafstand i tekstindholdet
- Afstand mellem kolonner
Gode white space eksempler:
- https://ia.net/
- https://medium.com/
- http://madebysofa.com/
- https://www.apple.com/uk/shop/buy-mac/macbook?afid=p231%7Ccamref%3A1101lrpW&cid=AOS-US-AFF-PHG
- https://builtbybuffalo.com/
- https://www.dropbox.com
- https://www.fellswoop.com/
- http://somethingsplendid.com/
- https://www.chanel.com/en_GB/
- https://durimel.io/nel
- https://www.google.dk/
Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam