Wearables

WearablesLæsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Tech Skriv en kommentar

Wearables er teknologi vi ”har på”. Det er startet med enkelte små enheder som digitaluret med lommeregner tilbage i firserne, til de første bluetooth headseats og nu praktisk talt alt fra top til tå. Derfor kigger vi her lidt nemmere på forskellige typer af wearables der har gjort der indtog i vores liv, eller er på vej til det.

Fitness trackere

Fitness trackerne er meget udbredte og der findes utallige forskellige løsninger. De fleste i form af et armbånd, med indbyggede sensorer der måler din aktivitet. Det kan være i form af skridttæller, kalorieforbrænding, måling af puls, søvnmonitorering og lignende. Med alle de løsninger der findes kan det være svært at vælge den rette. Der findes selvfølgelig en masse anmeldelser og lister tilgængelige, og du kan f.eks. se en god oversigt fra 2016 her.

Et universitet i Oklahoma har i den grad taget fitness trackerne til sig, og alle elever skal gå med et Fitbit armbånd. Og når man ikke minimum 10.000 skridt dagligt, går det ud over karakterne.

Smartwatches

Ligesom med fitness trackerne, er smartwatches blevet noget de fleste kender til. Fælles for de fleste af dem, er at deres funktionalitet er en blanding af en smartphone og fitness trackere. Og selvom det er ure vi har med at gøre, er selve ur-funktionen som regel en biting; og det er i stedet at se notifikationer, styre musik, tage opkald o.l. der er hovedformålet. Samtidig er en fællesnævner for de fleste smartwatches også at de får meget kritik.

Der er også her mange om buddet, priserne varierer massivt og der er ikke altid en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Og så skal man også gøre op med sig om man primært går efter funktionalitet eller udseendet. Også noget som batterilevetid er meget vigtigt. F.eks. kan det være svært at få en opladning af dit Apple Watch til at vare hele dagen, mens et Pebble Watch kan holde batteri i op til en uge.

Problemet med batterilevetid er dog også noget, som sandsynligvis ikke vil være et problem i fremtiden. Forskere fra National University of Singapore, har nemlig udviklet en fleksibel minigenerator der blot ved kontakt og friktion med huden, generer strøm.

VR Wearables

Virtual Reality, eller VR, er nok et begreb de fleste af os er bekendte med. VR fungerer ved at man tager et headset på hovedet der gør det muligt at ”være tilstede” i en 3d-verden. Som begreb har det eksisteret i rigtig mange år. Nok så mange at man kunne tvivle på om det nogensinde ville blive realiseret. Men 2016 bliver formentlig året hvor det for alvor slår igennem, når Oculus Rift kommer på gaden d. 28 marts.

Oculus Rift er dog ikke de eneste der er på vej med VR-systemer, og flere af de eksisterende tech giganter er på vej med deres egne løsninger. De fleste af disse er relativt dyre, og det vil derfor nok også tage sin tid før de bliver allemandseje.

En billigere, mere low tech VR-løsning, som allerede er på markedet, er Googles Google Cardboard. Her bruger du din smartphone, sammen med et noget billigere headset, til at få VR oplevelsen.

AR Wearables

AR står for augmented reality, eller på dansk (med lidt god vilje) suppleret virkelighed. Modsat virtual reality ser du her (via en smartbrille eller head mount) den faktiske virkelighed, men med ekstra digitale elementer tilføjet. Et eksempel på dette er den meget hypede Google Glass som aldrig rigtig kom ud, og hvorpå man har stoppet udviklingen på v1, og i stedet arbejder på en ny og forbedret model.

Microsoft har også meldt sig på banen med HoloLens. Men hvor Google Glass kan siges at være en udvidelse af din smartphone er HoloLens en mere selvstændig enhed som kan fremvise holografiske 3d-elementer. Ligesom med VR er vi stadig på et tidligt stadie med AR, og det samme er de potentielle brugsscenarier, men der skal ikke meget fantasi til for at kunne forestille sig de uanede muligheder det kan give at tilføje digitale 3d-elementer til vores virkelige verden.

Smartsmykker

Fra ansigtet til hænderne er vi nu nået til fingrene. Både briller, ure og armbånd kan betragtes som smykker, men der er også et helt nyt segment af wearables der er i endnu højere grad er tiltænkt at kombinere det flotte med det brugbare, i form af ringe. Det er stadig diskutabelt om der p.t. findes løsninger der opfylder begge de parametre, men det lader til at være tanken bag.

Som med meget andet elektronik prøver mange af disse løsninger at opfylde et behov der allerede er dækket andre steder, og mindre elegant. F.eks. er der en del der ligesom smartwatches, spiller sammen med din smartphone og giver forskellige former for notifikationer, mens andre forsøger at emulere fitness trackerne og f.eks. måler din puls.

En af de mere brugbare bud er NFC Ring. En ring der gør brug af NFC teknologien, og har to forskellige funktionsflader. Den side der vender mod håndfladen kan indeholde de mere private informationer, f.eks. at åbne din låste dør eller foretage betalinger, mens den anden side kan udveksle mere åbne informationer så som kontaktoplysninger eller links. Og så skal den til forskel fra de fleste andre wearables aldrig oplades.

Smart clothes / smart-tøj

Langt det meste ”smart-tøj” på markedet i dag er rettet mod fitness. Du kan få tøj der kan mange af de samme ting som fitness trackerne. Her holder trackingen jo åbenlyst bare op, når taget tages af, og som man modsat armbåndene ikke har på hele tiden.

Som noget lidt anderledes har nogle Samsung ansatte lavet bæltet Welt der kan fortælle dig hvis du har taget lidt for meget på, og tæller dine skridt samt hvor længe du sidder ned.

Google har med Project Jacquard i samarbejde med Levi’s udviklet berøringspaneler der væves til tøj. Det lyder langt ude, men se det i videoen herunder:

Er der noget vi kan hjælpe dig med?

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.