4 typer facebook brugere

Der er 4 typer Facebook brugere – Hvilke er dine kunder?Læsetid: ca. 5 min.

Simon R. Guides, Online marketing, Tech Skriv en kommentar

I følge data fra et nyt studie findes der 4 typer Facebook brugere:”The Selfie”, “The Town Crier” “The Window Shopper” og “The Relationship Builder”. Taget i betragtning at over en fjerdedel af verden bruger Facebook i 2017, er det smart at være opmærksom på disse typer, specielt hvis du bruger Facebook til markedsføring. Hvilken type dominerer din målgruppe? Og hvilken form for interaktion kan du forvente fra de forskellige typer?

Så hvilken af de 4 typer Facebook brugere er du? Og hvem er dine kunder?

“The Selfie” – Selfietageren

4 typer facebook brugere The selfie

Har et stort behov for at portrættere et bestemt “jeg” online. Det hele handler om selvpromovering, der bliver taget tonsvis af billeder i løbet af en dag med en bred vifte af ansigtsudtryk og situationer. Efter nøje sortering udvælges de bedste som deles med verden i en lind strøm døgnet rundt. Det handler om opmærksomhed, likes, kommentarer frem for alt.

Det er vigtigt for dem at præsentere et bestemt image online, lige meget hvor tæt eller langt væk det er fra virkeligheden. Det er en form for informationskontrol, som skal sikre en atmosfære omkring dem, som omverdenen har lyst til at investere tid i. Likes kan omsætte til direkte social accept.

Hvornår er “The Selfie” dem du skal gå efter?

Når det for “The Selfie handler om likes, har du en god chance for at ramme dem hvis du laver noget der er lidt smart og trendy. Kan dit produkt få dem til at tage sig bedre ud? Ja så er de helt sikkert den type du skal gå efter. Er dit produkt eller service ikke noget der skiller sig ud, kan det blive svært, og brandingen skal i hvert fald være noget særligt.

“The Relationship Builders” – Fælleskab og forhold

4 typer facebook brugere - the relationship builders

De er ret forskellige fra “The selfie”. De bruger Facebook til at dele ting, svare på andres kommentarer, tagger andre samt indgår i debatter og dialog  med andre brugere. Grundlæggende prøver de at opbygge nye relationer, eller vedligeholde gamle og forblive forbundet med venner og bekendte. For disse mennesker er Facebook en forlængelse af deres liv; kort sagt en måde at digitalisere empati.

Hvornår er “The Relationship builders” dem du skal gå efter?

Vil du gerne have gang i en dialog og snak om dit produkt eller service, så er dette typen der er mest relevant. Delbart indhold er her nøglen. Tænk over hvordan din markedsføring opfordrer til kommentarer og delinger. En god idé kan være at se om der er nogle af dine konkurrenters indhold der engagerer “The Relationship Builders”, og hvilke fællesnævnere der er.

“Town Criers” – Opråb!

4 typer facebook brugere The Town Crieres

Har til forskel fra “The Relationship Builders” en meget stor afstand mellem der virkelige liv og deres virtuelle. Du skal ikke regne med at de deler personligt indhold, men de ser sig selv som en kanal for viden og information, de synes er relevant og noget der er vigtigt alle får kendskab til. De deler artikler, kommentere på aktuelle nyheder og annoncerer store verdensomspændende nyheder ASAP. Men du skal ikke nødvendigvis regne med at de følger op på ting, de er allerede videre til de næste vigtige informationer.

Hvornår er “Town Criers” dem du skal gå efter?

Kan du på nogen måde få din markedsføring til at snakke ind i tendenser og det sker lige nu? Hvis svaret er ja, kan du få fat i nogle “Town Criers”. Det er dog også dem der kan få dig i alvorlige problemer hvis din kommunikation eller ageren bliver opfattet uheldigt. Denne type er nemlig også dem der typisk får startet en såkaldt shitstorm, så pas på.

“Window Shoppers” – Oserne

4 typer facebook brugere - Window shopper

Føler en social pligt til at være på Facebook, lidt ligesom “Town Criers” faktisk også gør. Dog er deres formål ikke at informere omverden om nyheder og viden så snart de sker. I stedet surfer de rundt fra side til side på Facebook og observerer adfærd, indlæg og andres digitale liv. De er lidt ligesom en naturforsker i junglen, der observerer det mærkelige væsen kaldet mennesket. De deler sjældent personlige informationer, og vil heller ikke være typen der deler billeder, kommenterer eller laver statusopdateringer.

Hvornår er “Window Shoppers” dem du skal gå efter?

Hvis formålet er at få dit indhold eller markedsføring til at gå viralt, er det ikke “Window Shoppers” der får det til at ske. Vil du have nogen effekt i forhold til dem, vil det være i form af at de klikker på dit indhold direkte. Selvom det du laver er relevant for dem, skal du ikke regne med at der bliver interageret med det. Så er modtagerne af din markedsføring domineret af “Window Shoppers”, skal du måske se på hvordan du kan ramme nogle af de andre typer.

Brug dem i dine personaer

Hvis du bruger personaer i din planlægning af markedsføringen – og det bør du gøre – kan det være brugbart også at anvende disse 4 typer Facebook brugere i dem. Det kan være med til at gøre det nemmere at ramme den rette målgruppe.

Forbehold til kategoriseringen:

Som altid når man skal dele brugere op i segmenter, er det meget firkanten og groft. Personligt kan vi se vores egen Facebook adfærd i flere af grupperingerne, både når vi ser på vores professionelle og private brug. Du sider måske også at føler at din Facebook adfærd og opfattelse passer på flere af grupperne, hvilket helt sikkert er fordi dette er en ekstrem generalisering af 2 miliarder menneskers data. De 4 typer Facebook brugere er dog et udtryk for 4 adfærdsgrupper med forskelligt interaktionsniveau og ikke mindst formål, hvorfor det kan være brugbart at tænke i og anvende. Det kan gøre det nemmere for dig at finde ud af hvem du skal forsøge at ramme med din Facebook markedsføring.