myter om online markedsføring

5 myter om online markedsføringLæsetid: ca. 4 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Online marketing Skriv en kommentar

Alle er enige om at online markedsføring kan have en fantastisk effekt. Vi oplever dog ofte at der er nogle fælles misforståelser og myter om online markedsføring, i forhold til hvad det er der virker. Dem har vi samlet her, så du ikke ryger i disse faldgruber.

1. Mange likes = succes

Myte: Har jeg mange likes og/eller følgere vil det sikre at jeg får succes.

Virkeligheden: Det er selvfølgelig kun en fordel at have mange likes og følgere. Det giver en indikation på en gruppe der gerne vil se indhold fra dig. Der er dog flere elementer der afgør om du kan bruge disse tal til noget.

  • Hvordan har du fået dine likes/følgere?
  • Er de kommet organisk ved selv at have fundet frem til dig?
  • Eller er de kommet i forbindelse med en konkurrence o.l. hvor formålet var at skaffe likes?

Er det ikke organisk er de nemlig ikke ligeså meget værd, da personerne ikke nødvendigvis er interesseret i at se mere fra dig.

Samtidig er det allervigtigste hvordan brugerne interagerer med dit indhold. F.eks. vil det være mere værdifuldt at have 300 følgere der i gennemsnit kommenterer 10 gange på dine indlæg, end at have 3.000 der kun giver 2 kommentarer i gennemsnit. Hvis der ikke er nogen interaktion med dit indhold, vil det stille og roligt blive mindre relevant at blive vist for brugerne.

Og husk altid at det du kommunikerer skal være relevant for brugerne. Så hvis 90% af dem der følger dig ikke er interesseret i det indhold du kommer med, kan du alligevel ikke bruge dem til noget.

Så sørg for at dem du går efter at få likes fra, rent faktisk også er nogen der ”synes godt om” dig og dit brand.

2. Du skal være tilstede på alle de sociale medier

Myte: Er jeg tilstede på alle sociale medier, vil jeg kunne nå ud til alle.

Virkeligheden: Du skal ikke bruge tid på platforme der alligevel ikke virker for dig. Derfor skal du altid kende din målgruppe. Hvilke platforme bruger de? Og hvor lang tid bruger de der? Det er spørgsmål du skal kende svaret på, før du lancerer en storstilet strategi.

Er man tilstede på alle platforme betyder det også at der skal bruges betydeligt større mængder af tid på at vedligeholde dem. En inaktiv social medie profil får dig til at se skidt ud – og så er det bedre slet ikke at være tilstede på den pågældende platform

Du skal også se på hvilken form for indhold der virker på den enkelte platform. Du kan derfor ikke nødvendigvis bruge det samme indhold på Facebook, som du laver til Snapchat.

Skyder du for bredt med kommunikationen, risikerer du slet ikke at ramme nogen.

3. Meget indhold = mange følgere

Myte: Hvis bare jeg laver en masse indhold, vil det også give en masse succes.

Virkeligheden: Kvaliteten af dit indhold er det vigtigste parameter for at dem der ser det vil interagere med det, og sørge for det når bredere ud. Samtidig skal du ikke drukne din målgruppe i indhold, men sørge for et afmålt men hyppigt interval med forskellige typer af indhold.

Vil du lære mere om hvordan du bruger indhold som markedsføring, kan du se mere i vores blogindlæg her og her.

4. Betalte annoncer sørger for salget kommer

Myte: Laver jeg en online annoncekampagne vil det også resultere i salg.

Virkeligheden: Der er mange om buddet, og derfor handler det også om i den betalte annoncering at skille sig ud. Udformningen af annonceteksten betyder alt, og er i online annoncering endnu vigtigere end ved traditionel markedsføring. Samtidig er det vigtigt at gå efter mindre dele af din målgruppe, hvorfor det altid giver mening med flere samtidige kampagner der går efter disse, frem for en enkeltstående bredere kampagne.

Online annoncering virker, men kun hvis du griber det rigtigt an.

5. Det er for dyrt at lave videoer til online markedsføring

Myte: Jeg har ikke råd til at bruge videoer til online markedsføring.

Virkeligheden: Videoer bliver stadigt vigtigere, og algoritmer på søgemaskiner og sociale medier opprioriterer dem i forhold til andet indhold. Derfor er det noget alle bør bruge. Tidligere var det rigtigt nok en dyr fornøjelse at få lavet en video, men udviklingen af både forbrug og teknologi har ændret sig.

Man forventer i dag ikke længere at alle videoer ser top professionelle ud, men i stedet er det indholdet der betyder noget. Samtidig kan de fleste nyere telefoner og tablets også lave videoer der ser okay ud.

Med online video når du helt sikkert betydeligt bredere ud, end med andre typer for organisk online markedsføring.

Har du brug for hjælp til den online markedsføring, skal du være meget velkommen til at kontakte os.

Er der noget vi kan hjælpe dig med?

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik