online marketing vs. traditionel markedsføring

Online marketing vs. traditionel markedsføringLæsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Guides, Iværksætter, Online marketing Skriv en kommentar

De fleste er nok allerede klar over at online marketing virker, men hvorfor er det lige at det er en fordel? Her giver vi svaret på nogle af de steder du bør vælge den online marketing vs. traditionel markedsføring.

Mere data på effekten med online marketing

Traditionelle reklamebureauer har altid gerne ville have kunderne til at tro det, men faktum er at det har været svært helt præcist at måle effekten – i hvert fald uden at bruge endnu flere penge. Det har online marketing gjort op med.

Om du bruger social media marketing, annoncerer på Google eller skaber indhold med content marketing, kan du få helt konkrette data på hvad der virker og hvad der ikke gør.

Du kan ret præcist se hvor mange du er nået ud til, hvor mange der har foretaget en konkret handling og i hvor mange tilfælde det fører til salg. Det er endda muligt at gå helt ind og se hvordan hver enkelt bruger bevæger sig på din hjemmeside. Det gør det også muligt at tilpasse den måde du kommunikerer og agerer på i real time, og man behøver ikke afvente at en kampagne er slut, før der optimeres. Det kan både spare penge, tid og føre til et øget salg.

En undersøgelse fra Nielsen viser at en gruppering af store virksomheder bruger 60% af deres markedsføringsbudget på tv-reklamer, men at det kun er 18% af tv-kampagnerne der genererer et positivt investeringsafkast.

Omkostningen ved online marketing vs. traditionel markedsføring

De fleste der har prøvet den traditionelle reklamevej ved at det koster mange penge hvis det skal have nogen som helst form for effekt, og stadig kan den effekt være svær at måle. Men har man råd til det, er det stadig en fantastisk måde at brande sig på.

Vil man derimod bruge pengene lidt mere effektivt bør man gå online marketing-vejen. Skal det foregå på en mindre skala, vil de fleste virksomheder selv kunne håndtere det, hvis man da ellers gør forarbejdet godt nok – og så vil behovet for at skulle have et bureau til at håndtere det forsvinde. Men bruger man et digitalt bureau, vil udgiften til selve kampagnen stadig være mindre for at nå samme målgruppestørrelse, som ved den traditionelle markedsføring.

En undersøgelse viser at virksomheder der primært bruger online marketing sparer ca. 100 kr pr. nyanskaffet kunde i forhold til virksomheder der ikke gør. (State of Inbound Marketing)

Reklamens kvalitet er vigtigere end budgettet

Når du annoncerer via et online reklamemedie som f.eks. Google AdWords, foregår det via et auktionssystem, hvor du byder ind på bestemte søgeord eller sætninger. Men det er dog ikke kun den pris du byder, der har betydning for om din annonce bliver vist i søgningerne. Selve kvaliteten af din annonce har en enorm betydning, da Google gerne vil have at reklamerne er så relevante for brugerne som muligt. Det vil sige at hvis din annonces overskrift, brødtekst o.l. er af høj nok kvalitet, lægger du foran dem du konkurrerer med søgetermerne om. Samtidig vil en god annonce også blive klikket mere på, så det er i virkeligheden win/win.

Du sparer penge i reklamebudgettet på at lave annoncer af høj kvalitet.

Nemmere at nå den ønskede målgruppe

Spørg dig selv: Hvad er bedst for din forretning: At nå 30.000 som ikke nødvendigvis har nogen interesse i det du sælger – eller 1.500 der falder præcist ind i din målgruppe? Selvfølgelig er svaret at det er mest værdiskabende at nå ud til den rigtige målgruppe.

Med den online marketing kan du angive mange parametre, der sikrer at det kun er personer i den præcise målgruppe du ønsker at ramme, der rent faktisk også ser den. Om det så er lokalt, nationalt eller globalt er op til dig og det formål du har.

Når du med online marketing så præcist kan ramme en målgruppe, er det også vigtigere end nogensinde at kende målgruppen. Så har du styr på hvem der er lige præcis din målgruppe?

Markedsføring som skaber værdi for målgruppen

Forbrugerne er mere kritiske end nogensinde før, har paraderne oppe i forhold til reklame og er generelt ikke modtagelige for noget der ikke skaber værdi for dem.

Det er også grunden til at content marketing er blevet så stort som det er. Så i og med det er blevet nemmere at nå ud til den specifikke målgruppe man går efter, kan man ligeså godt sætte trumf på og sikre sig at markedsføringen rent faktisk er noget der søges efter og skaber en værdi.

Vil du vide mere om content marketing kan du læse vores artikler om emnet her og her.

Direkte dialog med målgruppen

Hvor man tidligere skulle holde fokusgrupper o.l. for at finde ud af hvad målgruppen mente om en virksomhed eller et brand, kan du nu nemt komme i direkte dialog med dem. Det giver en uvurderlig viden, som man kan bruge til at optimere sine produkter og services.

Brugere/kunder der føler sig hørt og godt behandlet bliver mere loyale overfor dit brand.

I dag vil online marketing være relevant for langt de fleste, mens den traditionelle markedsføring giver mest når det er en overordnet branding man er ude. Har du brug for hjælp til din markedsføring, er du selvfølgelig altid meget velkommen til at kontakte os.

Er der noget vi kan hjælpe dig med?

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.

Grafik: Creativeart – Freepik.com