datadrevet markedsføring

Datadrevet markedsføring – optimer effekten af din marketing i 2018Læsetid: ca. 7 min.

Lasse Baungaard Iværksætter, Online marketing Skriv en kommentar

Laver du datadrevet markedsføring? Hvis svaret er nej, er den gode nyhed at du helt sikkert vil kunne blive langt mere effektiv i din marketing end du er i dag. Det gælder både når du laver traditionel og online markedsføring. Men hvorfor skal du lave datadrevet markedsføring? Det kigger vi på her.

Hvad er datadrevet markedsføring?

Datadrevet markedsføring, er marketing der tager udgangspunkt i indsigt i kunde-/brugerdata, der analyseres og bruges til at optimere markedsføringsindsatsen.

Denne data kan være indsamlet på forskellige måder, f.eks.:

  • Brugerdata fra hjemmesider
  • Brugerdata fra sociale medier
  • Brugerdata fra søgninger
  • Kundeundersøgelse

Datadrevet markedsføring er ikke mavefornemmelse, men konkret viden.

Fordele ved datadrevet markedsføring

Men hvorfor giver det mening for mig at bruge datadrevet markedsføring, spørger du måske?

Du lærer mere om dine kunder med datadrevet markedsføring

Hvor godt kender du dine kunder? Og hvad baserer du det på? Afhængigt af hvem man spørger, vil der helt sikkert komme mange forskellige svar, men er en del af den viden ikke baseret på konkret data, er du sandsynligvis langtfra så effektiv som du kunne være i din markedsføring.

Kom derfor tættere på kunderne ved at udnytte den data du indsamler. Lær hvem de er, hvor de er, hvor gamle de er og hvad de søger efter. Har du svaret på de spørgsmål, er du allerede et godt stykke af vejen mod at få effektiviseret din markedsføring. Hvis du altså også bruger det.

Det bliver nemmere at målrette med datadrevet markedsføring

Jo mere du ved om din målgruppe, des nemmere bliver det at segmentere og målrette dine marketing kampagner. I stedet for en stor kampagne, vil det i mange tilfælde give bedre resultater med flere segmenterede kampagner, hvor du udnytter data til mere præcist at ramme dine målgrupper.

Platforme som Google og Facebook har gjort det nemmere at udnytte hvad du ved om dine målgrupper, til mere præcist at nå ud til dem.

Nå personer der allerede har besøgt dig

Når en person allerede har fundet frem til dig, er der stor sandsynlighed for at det er en der også er interesseret i dine produkter eller services. Tidligere kunne du ikke automatisk nå ud til præcis disse personer igen efterfølgende. Det kan du i dag.

Det er helt sikkert noget du selv har oplevet, efter et besøg på en hjemmeside, hvorefter du ser annoncer fra den hjemmeside alle mulige steder. Det er ikke tilfældigt, men et helt konkret tilfælde at datadrevet markedsføring.

Du kan levere mere relevant indhold med datadrevet markedsføring

En ting er at bruge data til så præcist som muligt at nå den mest relevante målgruppe. Men leverer du så også det indhold der er relevant for dem? En af de mest værdifulde type informationer du kan lære er, hvad din målgruppe rent faktisk er interesseret i. Det kan du nemlig helt konkret bruge til at tiltrække potentielle leads, fastholde dem og forhåbentlig ende ud med at konvertere dem til et salg.

Et helt lavpraktisk eksempel er den måde Netflix laver anbefalinger til hver enkelt bruger med serier eller film de vurderer du er interesseret i at se, baseret på din historik.

Vi bruger f.eks. også data til at se præcis hvilket af det indhold vi laver, der fungerer for vores brugere og hvad der ikke gør. Det er med til at udvikle den måde vi håndterer indholdsproduktionen. Og så er det noget der gør os skarpere både når vi laver indhold til os selv, og vores kunder.

Det der virker i dag, virker ikke nødvendigvis i morgen

Når du bruger datadrevet markedsføring opdager du hurtigere når en strategi eller kampagnetype mister effekt.

Det er noget af det mest ærgerlige når noget der har virket og givet store resultater ikke gør det mere. Det er ikke nødvendigvis fordi man gør noget forkert. F.eks. kan det være når et socialt medie laver store ændringer i deres algoritme, med en negativ effekt for dig. Tidligere ville man måske bare lade en kampagne køre, for den plejer jo at virke, ikke? Men når du løbende indsamler og analyserer data, vil du hurtigt opdage det og hurtigt tage handling.

Det kan også være bestemte landing pages der præsterer bedre end andre, her bliver det med data meget nemmere at finde ud af hvad der fungerer, og derved kunne optimere de steder hvor du ikke har samme succes.

Brug datadrevet markedsføring til at indtage flere platforme

Kører du den samme kampagne på alle de platforme du bruger? Så er det nu der skal justeres.

Det der virker på en platform, gør det ikke nødvendigvis på en anden. F.eks. vil den content marketing du laver til Facebook, måske ikke være effektiv på Instagram eller LinkedIn.

Kig derfor altid på hvordan din målgruppe bruger forskellige platforme, og lad deres adfærd afgøre hvordan du skal skrue dit indhold sammen. Så vil du opnå langt bedre resultater, end hvis du kører samme kampagne på tværs af alle platforme.

Det er nemmere præcist at måle din ROI

Datadrevet markedsføring kan give dig ret præcise tal når det kommer til ROI (return-of-investment), altså det du får ud af din investering. Du kan se præcis hvad der virker, og hvad der ikke gør – hvilket du så efterfølgende kan handle ud efter.

Optimer brugeroplevelsen med datadrevet markedsføring

Er der et bestemt sted i købsprocessen på din hjemmeside hvor mange af dine kunder falder fra? Så er det ikke nødvendigvis fordi de ikke er interesseret i at købe dit produkt, men derimod fordi brugeroplevelsen ikke er så god som den kunne være. Her kan du bruge data til præcis at se hvor det går galt, og efterfølgende optimere dette trin.

Beslutninger bliver taget på baggrund af konkret data

Selvom mavefornemmelser kan være gode nok at følge, er det altså ikke altid de giver det bedste resultat. Også selvom man synes man har erfaringen til at bakke det op. Brug derfor data til at tage informerede beslutninger, der har udgangspunkt i noget konkret og dokumenteret.

Implementering af datadrevet markedsføring

Men hvordan implementerer man så datadrevet markedsføring?

Den gode nyhed er at meget at arbejdet med datadrevet markedsføring kan klares via automatisering. Du skal altså ikke selv sidde og holde øje med hver enkelt person der besøger din hjemmeside, interagerer med dit indhold på sociale medier eller klikker på dine annoncer. Heldigvis.

Til at indsamle data findes der i dag et utal af forskellige platforme og værktøjer. Nogle af dem bruger du måske allerede, bare uden at du gør det struktureret.

Her vil jeg ikke komme med en liste over alle de mange værktøjer der findes, for det kommer også lidt an på hvilke behov du har. Stil i stedet disse spørgsmål, og arbejd ud fra det med at finde den rette platform:

  • Hvad vil jeg gerne vide om mine kunder/brugere?
  • Hvilke værktøjer og platforme kan gøre mig i stand til det?
  • Hvordan bruger jeg den data der bliver indsamlet?

Det kan måske virke lidt uoverskueligt hvis du aldrig har arbejdet med data før, og synes du det virker som en alt for stor opgave selv at kaste dig ud, skulle du måske i stedet finde en samarbejdspartner der kan klare det for dig (det er der mange andre der også gør).

Men et god sted at starte kunne være i forhold til din hjemmeside. Har du Google Analytics koblet sammen med din hjemmeside? Er svaret nej, så få det gjort nu. For det er nemlig et af de steder det er nemmest at starte, og hvis ikke du har indsigt i hvem og hvor mange der besøger din hjemmeside, kan det være lidt lige meget.

Husk at overholde lovgivningen når du indsamler data

Det er lige nu mere vigtigt end nogensinde at du overholder den gældende lovgivning, når det kommer til at indsamle data. Specielt set i forhold til EU’s persondataforordning GDPR. Bliver du taget i at bryde reglerne, kan det nemlig blive rigtig dyrt for din virksomhed.

Vil du vide mere om det emne, har vi skrevet dette indlæg: Persondataforordningen GDPR og markedsføring

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.

Grafik: Freepik