Din første Google AdWords kampagne 5 min.
Vi har tidligere skrevet en introduktion til Google AdWords. Her kommer derfor en lille praktisk guide i ord og billeder til hvordan du starter din første Google AdWords kampagne.
Har du ikke allerede en Google AdWords konto, skal du starte med at gå til: http://www.google.dk/adwords
Trin 1 – Opret bruger
Når du har trykket på tilmeldingsknappen, skal du nu igennem 4 trin. I det første skal du skrive den e-mailkonto du vil have tilknyttet Google AdWords, samt din hjemmesideadresse. Her kan du også vælge om du vil modtage tips og anbefalinger til din annonceeffektivitet. Sig endelig ja til det.
Trin 2 – Opret kampagne
I trin to skal du faktisk allerede oprette din første kampagne. Det første du skal gøre er at beslutte hvad dit daglige budget skal udgøre i kr. Og bare rolig du kan altid ændre dette budget, og du kommer ikke til at betale noget før du er klar til at sætte din kampagne i gang.
Herefter skal du vælge hvem der skal kunne se din annonce i ”Geografiske områder”. Hvad du vælger her afhænger meget af hvad du sælger og hvilken branche du befinder dig i. F.eks. vil det nok være overkill for en blomsterhandler i Ikast at annoncere i hele Danmark, men bør nok i stedet vælge at annoncere mere lokalt. Hvorimod en webshop med fordel godt kan lave en landsdækkende annoncering. Vil man annoncere ud over Danmarks grænser, bør man have et ekstraordinært produkt, eller have nået en størrelse hvor det giver mening gå ud over landegrænser.
Under ”Netværk” vælger du om din kampagne kun skal vises i søgninger på Googles søgemaskine, eller om den også skal kunne vises på hjemmesider der viser Googles annoncer. Vil du det skal du lade fluebenet være ud for ”Displaynetværk”.
Efter valg af netværk kommer du til noget af det allervigtigste, søgeordene. Det er disse der udgør hvornår din annonce bliver vist. Det vil sige at kun hvis nogen i din målgruppe søger efter disse termer, kommer din annonce frem. Som du kan se herunder kommer der automatisk nogle forslag frem, men vi vil altid anbefale at du indtaster dine egne. Her vil du også med det samme kunne se hvor populært de enkelte søgeord er.
Trin 3 – Angiv dit bud
Næste skridt er nu at angive hvor meget du vil betale for et klik på din annonce. Der er ingen tvivl om at for den erfarne Google AdWords annoncør er det bedst at angive sine bud manuelt, men til at starte med kan det være en god idé at vælge den indstilling der hedder: ” Indstil mine bud automatisk, så de opnår flest mulige klik inden for mit budget”. Du kan altid ændre din strategi, og bør også gøre det når du føler dig mere tryg ved at bruge systemet, og kan se de første resultater af din kampagne.
Trin 4 – Annonceindhold
Det sidste skridt i oprettelsen af din første kampagne er annonceteksten. Her skal du angive:
- Landingsside: Det er her dine besøgende bliver ledt til når de trykker på annoncen. Så er annoncen f.eks. for et produkt, bør det være adressen på selve produktet du angiver og ikke forsiden.
- Overskrift: Her bør du som hovedregel altid have en af dine søgetermer med. Det vil bidrage til at gøre din annonce mere relevant.
- Adresse: Her kan du godt have adressen til din hjemmesides forside til at stå. Det er den adresse brugerne ser i annoncen, men ikke den de bliver ledt hen til.
- Annoncetekst: En af de absolut sværeste ting at få helt perfekt, men også den vigtigste. Det vil ofte være på baggrund af denne tekst, at brugere vælger at klikke på din annonce. Vær derfor kort og konkret i din kommunikation. Inkluder gerne USP (unique selling point) for det du prøver at sælge/formidle via annoncen, eller hvis du har et konkret tilbud, skriv da pris og rabat. Det er vigtigt at du har et call-to-action der får de besøgende ind på din side.
Efter du har oprettet alle dine kampagneinformationer skal du indtaste kontakt og betalingsoplysninger. Husk igen at du ikke skal betale noget før din kampagne er sat i gang.
Sidste trin du skal igennem før du er oprettet på Google AdWords og kan begynde at reklamere, er en gennemgang af alle de oplysninger du tidligere har indtastet. Husk at acceptere vilkår og betingelser.
Når det er gjort kan du gå til din konto. Som bør se ud som herunder:
Er din kampagne aktiv er det indikeret med et rundt grønt ikon. Er du ikke klar til at sætte den i gang, kan du som på billedet herunder trykke på det grønne ikon, og vælge ”Sat på pause”.
Se også: Google AdWords NøgleordVil du gerne starte din egen Google AdWords kampagne, men føler du har brug for mere viden, skal du være meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale.