Hvor langt skal et blogindlæg være?

Hvor langt skal et blogindlæg være? 7 min.

14/06/2018
17/08/2020
Oplæsning
Læsetide: 7 min.

Det er et af de spørgsmål vi får meget ofte: Hvor langt skal et blogindlæg være. Derfor har vi her kigget nærmere på hvad længden på et blogindlæg bør være og hvorfor (Hint: Det har meget at gøre med SEO at gøre).

Kvalitetsindhold er vigtigst

Som med så meget andet gælder det også her: Kvalitet frem for kvantitet. Det er simpelthen fordi både brugerne og søgemaskinerne kan se om dine blogindlæg er kvalitetsindhold, eller om du bare skriver for at skrive.

Derfor vil et blogindlæg på 400 ord af høj kvalitet sandsynligvis give mere værdi og trafik, end et dårligt blogindlæg på 1.000 ord. I hvert fald på den lange bane.

Så det virker altså ikke bare at skrive en masse, og så tro at det virker. Heldigvis, for så ville det være meget sværere for brugerne at finde den information de søger efter.

Længden på blogindlæg & SEO

De fleste af os der blogger vil gerne have at vores indlæg bliver læst. Og for at folk skal kunne finde frem til dem, skal de så højt op i søgeresultaterne i Google som muligt. Derfor skal man selvfølgelig altid have SEO (søgemaskineoptimering) med i overvejelserne. Altså skal de blogindlæg vi laver, også skrives så de er optimeret til søgemaskinerne.

Her spiller længden naturligvis en rolle. Generelt har de længere indlæg (900+ ord) en fordel i søgeresultaterne, frem for de kortere.

De største SEO fordele ved lange blogindlæg er:

Du kan bruge dine søgeord flere gange i teksten.

Og

Du kan levere mere relevant information = større sandsynlighed for at du svarer på brugernes spørgsmål.

En undersøgelse fra SEMrush fra 2017 viste en tydelig sammenhæng mellem de højeste placerede sider i Google søgninger, og længden på indholdet.

antal ord google position

Her ser vi ret klart at det indhold der indtager de første positioner i søgeresultater, er længere end det er tilfældet med de følgende positioner, hvor antallet af ord er faldende. Samtidig kan man også se at jo højere en søgevolumen siderne rangerer på, des flere ord indeholder siden.

Udviklingen af gennemsnitslængden på et blogindlæg

Tendensen for hvor lange blogindlæg generelt er har i en årrække været stigende. Kigger vi 10 år tilbage var det ikke ualmindeligt med en overvægt af kortere blogindlæg på mellem 250 og 500 ord. Men i takt med at både brugere og søgemaskiner bedre kan lide at få mere information, har længden på blogindlæg være stigende.

Udvikling af gennemsnits længde på blogindlæg

Orbit Media har siden 2014 lavet en årlig undersøgelse hvor de bl.a. har spurgt aktive bloggere om hvor lange deres blogindlæg er. Og som du kan se herover bliver de fortsat længere.

Hvor langt skal et blogindlæg minimum være?

Anbefalingen for hvor langt et blogindlæg minimum skal være, har de seneste par år været mindst 300 ord. Kan du få dit budskab ud på under 300 ord, er det selvfølgelig okay, men: Sandsynligheden for at folk vil finde frem til det i Google, vil være forsvindende lille.

Nogle af fordelene ved kortere blogindlæg er:

  • Det er hurtigere og lettere for brugeren at læse
  • Det er nemmere for dig at skrive
  • Det kan være lettere at holde kvalitetsniveauet oppe

Men samtidig er det vigtigt at sige, at selvom minimumsanbefalingen er 300 ord, er det ikke her du bør holde gennemsnitslængden for dine indlæg. Det er fint at have en variation af længde, men begræns antallet af de korte indlæg, da det som tidligere beskrevet ikke er lige så let at få dem til at rangere højt.

Kan et blogindlæg blive for langt?

Så længe det du skriver er relevant, er der som udgangspunkt ikke en øvre grænse. Når det er sagt, er der dog også ting du skal være opmærksom på ved meget lange blogindlæg. Bl.a.:

Du risikerer at miste brugerne undervejs, hvis det tager for meget af deres tid.

Og

Lange blogindlæg med indhold af høj kvalitet vil også tage meget tid at skrive – og hvor meget er din tid værd, i forhold til den værdi dit blogindlæg skaber?

For de fleste vil det derfor handle om at finde den gyldne middelvej. Find ud af hvilken længde der fungerer optimalt i forhold til både din målgruppe og søgemaskinerne.

Efter vores erfaring, betyder det i de fleste tilfælde, at det er blogindlæg på mellem 900 og 2500 ord, som præsterer bedst.

Lange blogindlæg har flest delinger på de sociale medier

I 2015 lavede BuzzSumo og Moz en undersøgelse hvor de analyserede over 1 mio. blogindlæg og artikler. Denne undersøgelse viste at 85% af indholdet var på under 1.000 ord, men størstedelen af der indhold der deles på de sociale medier er det der overstiger 1.000 ord.

Laver man derfor blogindlæg med det formål, eller håb, at det vil blive delt på de sociale medier, giver det selvfølgelig også god mening at skrive over 1.000 ord. Dermed ikke sagt at dit indhold automatisk bliver delt hvis det er langt, men du forbedrer dine chancer. Forudsat det selvfølgelig er kvalitetsindhold du laver

Hvad gør vi selv?

Da vi i Digitypes startede med at blogge, var længden på vores blogindlæg de første par år, generelt mellem 300 og 500 ord. Men da vi tog en beslutning om at prøve at ramme de ca. 1.000 ord per blogindlæg, kunne vi se en tydelig stigning i trafikken.

Herunder kan du se udviklingen i vores trafik fra 2015 til 2018.

udvikling i trafik

I 2015 var vores blogindlæg generelt mellem 400 og 500 ord, mens de i 2018 i gennemsnit lå på omkring 1.300 ord. Antallet af ord er selvfølgelig ikke den eneste årsag, men har uden tvivl spillet en afgørende rolle.

Det betyder også at nogle af vores indlæg i dag er længere end 1.000 ord, men generelt er der for os ikke den store forskel på om et blogindlæg er 1.000 ord eller 2.000 ord. Husk dog at: Selvom det er tilfældet for os, vil det ikke nødvendigvis være det for dig. Så det handler også lidt om at prøve sig lidt frem.

F.eks. er dette blogindlæg på omkring 1.100 ord. Jeg kunne sagtens have skrevet mere, men det ville have bestået af flere gentagelser, eller information jeg egentlig ikke synes er relevant nok, for dig der læser det.

Bonus: Hjælp dine brugere på vej

De rigtigt lange blogindlæg kan se intimiderende ud at gå i gang med at læse. Men ofte tager det kortere tid at læse, end man forestiller sig. Derfor har vi også på alle vores blogindlæg, lige efter overskriften, en indikation på hvor lang tid det tager at læse hvert indlæg.

estimeret læsetid

Et tal der automatisk kommer på, og som udregnes efter den gennemsnitlige læsehastighed i Danmark. Det er en lille ting, der gør det hele lidt mere brugervenligt. Og efter vi har integreret det, har vi da også kunne se en stigning i den tid der bliver brugt på at læse vores blogindlæg.

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Facebook Twitter

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Image
Lasse Baungaard
Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere. Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.
    Få de nyeste indlæg sendt til din indbakke, ingen reklamer eller spam
    Google My business logoGoogle My business ratingx

    Kunderne siger:

    • "Kompetent vejledning og rådgivning i forbindelse med SEO"
    • "Bliver designet med stor præcision og et utrolig lækkert slutresultat"
    • "En professionel, moderne og brugervenlig hjemmeside, som har øget besøgstallet"
    • "Løsningsorienteret og effektive med en professionel tilgang"
    • "Aftaler bliver holdt og prisen er gennemsigtig"