god SEO tekst

God SEO tekst for begyndere – SøgemaskineoptimeringLæsetid: ca. 6 min.

Lasse Baungaard Guides, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Når du laver tekst til din hjemmeside er formålet som regel at du gerne vil have folk til at finde og læse det. Men for at det kan blive fundet, skal din tekst være god i forhold til søgemaskinerne. Det hører ind under emnet søgemaskineoptimering, som i daglig tale kaldes SEO. Men hvordan laver man en god SEO tekst? Og er det noget man kan gøre uden den store tekniske viden? Svaret er heldigvis ja, og vi kigger her på nogle af de mest grundlæggende trin.

God SEO tekst og brugervenlighed hænger sammen

Tidligere var det meget sværere at lave både en god tekst til SEO og en god tekst til brugerne. Der var mange der brugte tekniske ninjatricks, der snød søgemaskinerne og derved møvede sig foran i søgeresultaterne. Men heldigvis er søgemaskinerne og brugerne begyndt at tale det samme sprog. Helt overordnet er Googles algoritmer nu i højere grad end nogensinde fokuseret på hvad der er brugervenligt og relevant. Dog er der stadig nogle helt grundlæggende standarder du skal være klar over. Hav derfor altid i tankerne at dine tekster skal være nemme at gå til og overskuelige.

Hvilket ord eller sætning vil du findes på?

Tænk på at formålet skal være at løse et problem for brugerne. Hvad er de interesserede i? Det bør altid være det første trin når man skal lave god SEO tekst. Hav derfor det i tankerne når du skal finde søgeord og -sætninger.

Research af søgeord

Vi har tidligere skrevet mere detaljeret om søgeord og research af søgeord. Men helt grundlæggende handler det om at finde ud af hvilke søgeord/-sætninger der vil fungere bedst for dig.

Det mest populære ord eller sætning, er ikke nødvendigvis det bedste valg, fordi der vil være større konkurrence om dem. Derudover giver det i mange tilfælde god mening af gøre brug af long tail søgeord, så bliver du mere konkret, og chancen for at du hurtigt kommer højt op i søgninger bliver større.

Der findes mange forskellige værktøjer du kan bruge til research af søgeord, nogle er gratis, mens andre koster penge. Nogle gode gratis SEO værktøjer er f.eks. KeywordTool og Google Trends.

Brug søgeordet tidligt

Når Google læser din side, er det en fordel hvis dit søgeord eller sætning bruges så tidligt som muligt. Gerne i første eller anden sætning hvis det kan lade sig gøre, eller i hvert fald det første afsnit. Søgemaskinerne opfatter nemlig den første del af en side som ekstra vigtig, da de formoder at du her lægger vægt på hvad den handler om.

Hvor meget skal et søgeord gå igen?

Tidligere kunne man snyde søgemaskinerne ved at bruge sit søgeord så mange gange som muligt, og derved virke relevant, selvom man ikke nødvendigvis var det. Det kalder man “Søgeords-stuffing“,  og virker ikke længere. Faktisk kan det skade din sides chance for at blive fundet, hvis f.eks. Googles søgerobotter vurderer at du ”søgeords-stuffer” dine sider.

Samtidig skal du dog bruge dit søgeord så mange gange, at det vurderes som relevant. Der er ikke nogen 100% enighed om præcis hvor meget det skal gå igen, men hvis du sørger for at det udgør ca. 0,5% og 2,5% af den samlede tekst, burde du være godt dækket ind.

Skriv så meget som muligt?

Længere tekster, betyder ikke automatisk højere indeksering i søgeresultaterne. Mere tekst kan betyde at du kan få mere information med, men skal vejes op mod om brugerne gider læse hvad du skriver og kan overskue siden. For hvis størstedelen af de besøgende forlader din side med det samme, vil den blive rangeret lavere i søgningerne.

Husk derfor også at dele din tekst op i overskuelige afsnit og underoverskrifter der er dækkende for indholdet. Så er chancen for at brugerne bliver og læser dit indhold markant højere.

Og selvom du ikke behøver skrive tusindvis af ord for at blive betragtet som relevant, skal du heller ikke skrive for få. Indeholder en side under 300 ord, er chancen for at den bliver betragtet som mindre relevant af søgemaskinerne høj.

En god og relevant overskrift, underoverskrifter og adresse (url)

Det er vigtigt at dit søgeord/-sætning går igen i dine overskrifter, underoverskrifter og adressen (url) på dine sider. Gør de det, sender du et signal til søgemaskinerne om, at siden omhandler det emne.

Den gode overskrift vil samtidig også hjælpe til at brugerne vil klikke på dit link når det kommer frem i deres søgninger, og derved også sende et signal til Google om at den er relevant.

Indhold der kan deles – links fra andre sider

Links fra andre sider, er noget af det der hjælper din side allermest til at virke troværdig, og derved komme til at rangere højere. Det virker også godt når din side deles, f.eks. via de sociale medier, da det giver et signal om at den indeholder værdi for andre.

Tænk derfor over om det du skriver er noget andre vil have gavn af, og derfor vil anbefale. Det handler ikke kun om at sælge, men i ligeså høj grad om at levere indhold som andre kan drage nytte af. Så kommer salgene også lettere.

Meta beskrivelse

Meta beskrivelsen er den tekst der skal sælge din side, så brugerne vælger at klikke sig ind på den fra søgeresultaterne. Meta beskrivelsen er nemlig den tekst der vises i søgningerne under linket til din side. Du har ikke specielt mange tegn til rådighed (160 tegn), så sørg for at udnyt dem med en relevant og interessant beskrivelse. Det kan være svært, men du lærer hurtigt hvad der virker. Og husk altid at have dit søgeord med som en del af meta beskrivelsen.

Nogle gode tips til meta beskrivelsen:

  • Husk dit søgeord
  • Brug gerne spørgeord (hv-ord som: Hvem, hvad, hvor, hvornår)
  • Inkluder gerne en call-to-action
  • Din meta beskrivelse skulle gerne indikere at der er svar på deres søgeformål inde på din side
  • Hold det kort – Google begrænser meta beskrivelsen til 160 tegn (lav dem gerne mellem 135 og 160 tegn)

Har du brug for vejledning til at lave en god SEO tekst, eller bare til søgemaskineoptimering generelt, er du meget velkommen til at kontakte os.

Se også: 10 SEO tips til dit blogindlæg – Søgeordsoptimering

 

Grafik: Freepik

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.