Kan man få vist ikoner i søgeresultater? ✓ Google søgning & Unicode 5 min.
Vi vil allesammen gerne have brugerne til at klikke sig ind på vores hjemmesider, når de ser den i en Google søgning. Derfor handler det om at skille sig ud fra alle de andre sider. Det kan du f.eks. gøre ved at skrive de gode titler og lave meta beskrivelser der er relevante og optimerede til brugernes søgeintentioner. Men har du allerede gjort det, kan du også forsøge at få dine titler og metabeskrivelser til at blive mere synlige ved at bruge ikoner i søgeresultater.
Du har måske somme før set søgeresultater der ser sådan her ud:
Det kan lade sig gøre ved hjælp af Unicode og UTF-8 kode, som søgemaskinerne kan læse og forstå, og vise som billeder.
Men: Det virker langt fra altid. Derfor er det ikke noget vi vil anbefale dig at bruge meget tid og energi på, men det kan være en ekstra mulighed for skille dig ud fra konkurrenterne. Det kræver dog at Google vurderer det relevant at vise dine ikoner.
Hvad er Unicode?
Unicode er en digital industristandard for indkodning og håndtering til de fleste af verdens skriftssprog. Den seneste version (pr. juni 2018) indeholder 137,439 karakterer – inklusiv symboler, ikoner og emojis.
Når der bruges Unicode, er sandsynligheden for at forskellige systemer kan læse, forstå og gengive det ret stor. Herunder også en søgemaskine som Google.
Under Unicode ligger forskellige tegnsæt (charset) som f.eks. UTF-8.
Hvad er UTF-8?
UTF-8 er det mest benyttede tegnsæt på internettet, og har været det siden 2009. Over 90% af alle hjemmesider på internettet bruger UTF-8 – sandsynligvis også din.
Hvordan kan man få vist ikoner i søgeresultater i Google søgninger?
Det kræver at du bruger UTF-8 ikoner i dine SEO titler og meta beskrivelser.
Det er faktisk ret nemt, og det eneste du skal gøre, er at finde koden på det ikon du gerne vil bruge og sætte den ind, der hvor du laver dine seo titler og meta beskrivelser. Vil du f.eks. indsætte et flueben-ikon, kan du bruge denne kode i dine titler eller meta beskrivelser:
✓
Som så vil vise dette ikon:
✓
Og selvom ikoner bliver vist som billeder her, består de altså af en kode.
Vil du se se flere eksempler på UTF-8 ikoner, er der er kæmpe samling, der også kan søges i, her: https://www.utf8icons.com/
Hvis du gerne vil teste hvordan det kan se ud i dine SEO titler og metabeskrivelser, har danske Nordlys Marketing lavet en Google søgeresultats simulator der fungerer godt til det formål.
Men igen er det vigtigt at sige, at der altså ikke er nogen garanti, for at få vist dine ikoner i søgeresultater. Det kræver at Google mener det er relevant.
Hvis det vises, kan det give dig en højere CTR (klikrate)
I de tilfælde hvor det rent faktisk virker, vil du sandsynligvis opleve at det giver dig en højere CTR (click-thorugh-rate, på dansk klikrate) – altså at der vil blive klikket flere gange på dit link per gang det vises i en søgning. Det er dog også en god forudsætning at det ikon du bruger, er relevant for den tekst det indgår i
Hvordan påvirker ikoner i søgeresultater din SEO?
Men når det så virker, hjælper det så også din SEO (søgemaskineoptimering)? Nej, desværre ikke. Det hverken hjælper eller skader din SEO, bortset fra hvis det giver dig en højere CTR. Så sender det en indikation til søgemaskinerne om at brugerne finder dit indhold relevant nok til at klikke, hvilket vil give dig et boost.
Det virker langt fra altid
Desværre virker det ikke altid (øv 😢). Langt fra faktisk. Google vil nemlig i de fleste tilfælde filtrere ikoner væk fra dine tekster og metabeskrivelser.
Det handler i høj grad også om brugerens søgeintention, og om hvorvidt Google vurderer at det er relevant.
Google har dog flere gange ændret holdning, og både åbnet og lukket op for brugen af ikoner i søgeresultaterne. Derfor er det ikke usandsynligt at der igen vil blive lukket op for at du kan bruge ikoner i Googles søgeresultater, langt mere end det i dag er muligt.
Få en anden skrifttype i søgeresultaterne
Det er dog ikke kun ikoner du kan differentiere dig ved via Unicode, og teksten kan du få til at fremstå anderledes end de andre søgeresultater. Og hvor det er sjældent det virker med ikoner i søgeresultaterne når du. bruger Unicode, er det efter vores erfaring nemmere at få Google til at acceptere end anderledes tekst.
Herunder kan du se et eksempel på det.
Her kan du se hvordan det sidste søgeresultat ser ud til at bruge en anderledes skrifttype, end de to andre, og derved står lidt ud fra mængden.
Dog skal du her være opmærksom på, at selvom det er nemmere at få Unicode tekst vist i forhold til ikoner, er det ikke nødvendigvis alle enheder det vil blive vist korrekt på. Ældre computere + visse tablets og smartphones vil have problemer med at vise det.
Samtidig vil det heller ikke nødvendigt passe til alle typer indhold, vær derfor omhyggelig med at den type Unicode skrift du bruger, ikke er noget der ikke stikker helt i en anden retning i forhold til det din hjemmeside eller brand forbindes med.
Har du allerede prøvet at bruge unicode til at fremstå mere synlig i Google søgninger? Hvad er dine erfaringer så?
Grafik: Freepik