Få en lavere bounce rate

Hvordan du kan få en lavere bounce rate / afvisningsprocent på din hjemmesideLæsetid: ca. 9 min.

Lasse Baungaard Guides, Optimering & SEO Skriv en kommentar

Forsvinder brugerne fra din hjemmeside med det samme? Vil du gerne have de besøger flere af dine undersider, når du nu har fået dem ind? Så handler det om at reducere din bounce rate – det man også kalder afvisningsprocent. Det giver vi dig nogle helt konkrete tips til her. Først kommer vi lidt ind på hvad en bounce rate er, og bagefter får du nogle konkrete tips til at få en lavere bounce rate.

Gå direkte til tips for at få en lavere bounce rate

Hvad er bounce rate på en hjemmeside?

Bounce rate, eller det mere danske afvisningsprocent, refererer til det antal besøgende der forlader din hjemmeside efter kun en enkelt sidevisning. Altså når de ikke klikker sig videre til andre undersider på din hjemmeside.

Hvor kan man se sin bounce rate?

Det sted hvor de fleste af os holder øje med vores afvisningsprocent er i Google Analytics, som er et værktøj til at måle trafik og andre relevante parametre på din hjemmeside. Hvis ikke du allerede bruger Google Analytics vil jeg kraftigt anbefale at få det sat op allerede i dag.

Her kan du et eksempel på hvordan det ser ud fra en af de sider vi administrerer:

Eksempel på bounce rate i Google Analytics

Bounce rate er markeret med grøn

Hvad er en god bounce rate?

Det er et spørgsmål der ikke er noget fuldstændig konkret svar på. Desværre, eller måske heldigvis, alt afhængigt af hvordan du ser på det. Det kommer nemlig meget an på hvilken type hjemmeside du har, hvilken branche du er i, og hvem din målgruppe er. Har du en webshop vil en bounce rate på 70% være skidt, mens det for en blog kan være et ret godt tal.

En god bounce rate er ikke nødvendigvis lav, det kan faktisk også være et tegn på at brugeren ikke med det samme kan finde det de søger efter. Derfor skal du ikke automatisk måle dig selv efter hvordan det ser ud for alle andre, men i stedet hvordan din trafik konverterer i forhold til salg, eller hvad dit formål ellers måtte være.

Sæt derfor dine egne mål, og arbejd ud fra situationen som den er i dag. Er du i tvivl om hvilke mål der vil være relevante og realistiske for dig, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os.

Samtidig er det værd at nævne, at du ikke “bare” ud fra bounce rate kan afgøre om din hjemmeside fungerer optimalt. Men det er en god faktor at have med i det overordnede billede.

Er en høj bounce rate altid dårligt?

Det korte svar er: Nej. F.eks. vil det måske være en succes hvis brugerne i gennemsnit er 6 minutter på en bestemt underside. Men hvis de efter de 6 minutter forlader side, vil det faktisk tælle som et bounce. Så hvad er succeskriteriet for din side? At der bruges meget tid, eller at der besøges flere undersider? Hvis brugerne finder det de søger med det samme, kan det jo sagtens være en succes. Det kommer meget an på hvad du gerne vil opnå, og hvilken type konvertering du er ude efter.

På nogle type sider vil det være forventeligt med en høj bounce rate, mens der på andre ikke burde være det (hvis din side er optimeret). F.eks. er det okay med en høj bounce rate på et blogindlæg som det du læser nu. Her forventer vi at størstedelen af brugerne kun kommer for at få svar på et problem, som blogindlægget forhåbentlig kan løse. Er det derimod en forside, hvor målet formentlig er at få brugerne ind på andre sider, skal bounce raten helst være så lav som mulig.

Derfor kommer vi nu til hvordan du kan få en lavere bounce rate.

Tips til at få en lavere bounce rate / afvisningsprocent

Her har vi samlet de elementer vi ser som de mest relevante i forhold til at du kan få en lavere bounce rate på din hjemmeside.

Læsbarhed

Et vigtigt element mange stadig forsømmer er læsbarhed. Det handler både om den måde du skriver på, men også om hvordan det ser ud. Prøv derfor at:

  • Sørg for at man hurtigt kan danne sig et overblik
  • Undgå lange afsnit
  • Undgå mange lange sætninger
  • Lav underoverskrifter
  • Brug gerne lister/punktopstilling
  • Sørg for at skrifttypen er stor nok til at læse, uanset hvilken enhed din hjemmeside besøges fra
  • Brug gerne billeder når du kan

Kører din hjemmeside på WordPress, som er den klart mest populære platform, kan vi anbefale at bruge Yoast SEO, hvor du bl.a. får hjælp til at optimere din sides læsbarhed på alle undersider, blogindlæg o.l. Samtidig er det også det klart bedste SEO-plugin der findes.

Tiltræk den rigtige målgruppe

Hvad er meget trafik værd, hvis du ikke får noget ud af den? Meget lidt.

Kommer størstedelen af din trafik f.eks. fra Rusland, men dine kunder og dit fokus er på det danske marked, så vil du ikke kunne bruge den trafik til noget. Så er der formentlig et problem med den måde du tiltrækker trafik på, indholdet på din hjemmeside og eventuelle annoncekampagner du kører.

Det er derfor også vigtigt at du er ret klar på hvem din målgruppe er, og specifikt målretter det indhold du har på din hjemmeside til dem.

Det er bedre at få 50 besøgende der er interesserede i det du sælger, end at få 5.000 der overhovedet ikke har nogen interesse i det.

Call-to-action

Det her er en af de mest effektive tips til at få en lavere bounce rate.

Måske er grunden til at dine brugere “bouncer”, fordi du simpelthen ikke hjælper dem videre? En af de bedste metoder til at guide dine brugere hen til hvor du er interesseret i de skal ende, er call-to-action (forkortet CTA), som på dansk kan oversættes til “opfordring til handling”.

Et call-to-action kan f.eks. være i form at en knap, et tekstlink eller et billede hvor du tydeligt giver et incitament til hvorfor man skal klikke sig videre.

Går du fra et udgangspunkt hvor du ikke har nogen call-to-actions, vil du med stor sandsynlighed hurtigt kunne se en forskel, når du begynder at bruge dem.

Er du i tvivl om hvordan du bedst selv bruger call-to-action på din hjemmeside, er du meget velkommen til at kontakte os og få noget hjælp.

Så du hvad jeg gjorde der?

Giv svar på brugernes spørgsmål

Tænker du på at der altid er en intention bag en brugers besøg på din hjemmeside? Den intention er ofte i form at et spørgsmål de skal svares, et problem der skal løses eller lignende.

Prøv derfor altid at optimere dit indhold til at svare på de spørgsmål din målgruppe måtte have. Og det gælder lige meget om det er i form af viden, en service eller produkter.

Det kræver selvfølgelig at du ved noget om din målgruppe, og går ind og undersøger hvordan de finder frem til din hjemmeside.

Sørg for at have gode meta-beskrivelser

En god meta-beskrivelse får brugerne til at klikke på dit link, når du dukker op i søgemaskinen. Men er det stadig en god meta-beskrivelse hvis den ikke er dækkende for hvordan indholdet reelt set er? Nej. For i de tilfælde er det næsten garanteret at brugerne igen lynhurtigt vil forsvinde fra din side, og så er trafikken intet værd.

Sørg derfor for at dine meta-beskrivelser er gode, samtidig med at de er dækkende for indholdet på siden.

Indlæsningshastigheden på din hjemmeside

Din hjemmesides load time, eller det mere danske indlæsningshastighed, er noget der kan have ret stor betydning for om brugerne klikker sig videre, eller måske i det hele taget bruger tid på den side de oprindeligt klikkede på.

Generelt siger man at jo længere tid det tager at indlæse din hjemmeside, des højere vil bounce raten være. Det er selvfølgelig ret forenklet, men der er noget sandhed i det. Samtidig er det selvfølgelig også afhængigt af hvordan du har optimeret på andre parametre.

Opdater forældet indhold

Kommer dine brugere ind på en side hvor det tydeligvis er gammelt eller forældet indhold, vil mange automatisk forlade siden igen. Holder du derimod dine sider opdateret med den nyeste viden eller information, vil du kunne vinde rigtig meget.

Gør det særligt på nogle af de sider du kan se trækker meget trafik. Her er det både vigtigt at fastholde den position du har i søgemaskinerne, og potentielt også hæve den.

Samtidig kan det også hjælpe undersider der ikke er lige så effektive, for at gøre dem mere relevante. Alternativt vil det i nogle tilfælde også give mening at slette sider der ikke længere indeholder tidsvarende information.

Åbn eksterne links i en ny fane

Det er en ret lille ting der kan have stor betydning, men når du linker til andre hjemmesider end din egen, bør de altid åbnes i en ny fane. For det første risikerer du at være helt ude af brugernes bevidsthed hvis de i samme fane forsvinder væk fra din side. Så vil de skulle klikke på “tilbage-knappen” i browseren, men har måske allerede glemt at de kom fra din side.

Samtidig vil det automatisk tælle som et bounce hvis de forlader siden. Men hvis de stadig har fanen med din side åben, er de teknisk set stadig på din side, og vender de tilbage til fanen og klikker sig videre, bliver dine statistikker dermed også mere korrekte. Win/win.

Konklusion

Og hvad har vi så lært? Der er mange forskellige ting man kan gøre for at få lavere bounce rate. Skal du overholde dem alle sammen? Ja det ville da være fedt, men du behøver måske heller ikke gøre det hele af en omgang. Tag det lidt i etaper, og se på din data i Google Analytics hvad der virker på din hjemmeside. Implementerer du disse tips ville det være meget overraskende hvis ikke du kan se en effekt.

Er det noget du gerne vil have vore professionelle hjælp til, er du naturligvis også meget velkommen til at kontakte os.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Grafik: Freepik