spotify marketing annoncer på spotify som virksomhed

Spotify marketing – bør du annoncere på Spotify?Læsetid: ca. 7 min.

Lasse Baungaard Online marketing, Uncategorized Skriv en kommentar

Det er en no-brainer at bruge store sociale medier som Facebook, Instagram, Youtube o.l. til annoncering – men hvad med Spotify? Det bruges af millioner hver eneste dag, men er for mange virksomheder ikke i samme grad en åbenlys marketing platform. Men det burde den nok i virkeligheden være. Hvorfor Spotify marketing er noget du bør overveje, kigger vi på her.

Hvorfor er Spotify marketing oplagt for virksomheder?

Med ca. 117 millioner aktive brugere der kan annonceres til (over halvdelen af alle brugere har ikke premium), er Spotify en kanal der er værd at kigge på for de fleste virksomheder. De er markedsledere i virkelig mange lande, og væksten ser ikke ud til at stoppe lige foreløbigt.

Muligheden for “lydannoncer” er ikke noget du har på de andre store online platforme. Det giver nogle muligheder for at være kreativ på en anden måde og nå målgruppen anderledes.

Samtidig er mulighederne for segmentering virkelig god, og gør dig i stand til at ramme målgruppen ud fra nogle nye parametre, i forhold til de andre store digitale platforme.

Muligheder for Spotify marketing

Vil du gerne i gang med markedsføre din virksomhed på Spotify, har du i dag disse muligheder:

  • Annoncering på Spotify
  • Playlister
  • Podcast

Playlister og podcast vil for mange ikke være ligeså oplagte som annoncering, men der kan dog være noget at hente:

Playlister på Spotify for brands

Der er allerede en del virksomheder der har playlister på Spotify. Nogle laver playlister ud fra temaer, andre ud fra noget der kan relateres til deres virksomhed. F.eks. vil det være oplagt for fitness kæder, at lave playlister med musik der er godt at træne til. Og det er faktisk over en tredjedel af al lytning på platformen, der sker på brugergenererede playlister.

Det gode ved playlister på Spotify, er at de er nemme og gode at dele på de sociale medier, som nok også vil være den primære kanal til at få distribueret dem. Derudover kan man selvfølgelig også lave annoncering for sine playlister på Spotify.

Nogle virksomheder linker til playlister fra deres hjemmeside, f.eks. fra footeren sammen med links og ikoner til de andre online platforme de er tilstede på. Det samme kan man gøre i sin e-mailsignatur.

Og laver du som virksomhed eller brand playlister, så husk at opdatere dem fra tid til anden, så får dine følgere automatisk en notifikation

Det skal dog også sige at der er over 2 milliarder playlister på Spotify! Så enten skal du være et brand som folk er virkelig interesserede i, eller også skal du have en virkelig skarp playliste 😉

Podcast på Spotify som virksomhed:

Spotify satser massivt på podcasts, og de regner selv med at de på sigt kommer til at udgøre over 20% af den samlede lytning på platformen. Som en del af denne satsning har de opkøbt flere eksisterende podcast virksomheder, for hurtigere at kunne gøre indhug i dette meget lukrative marked.

Samtidig begynder flere og flere virksomheder at producere deres egne podcasts. Gør du allerede det, ved du helt sikkert også, at det kun giver mening at være tilstede på så mange platforme som overhovedet muligt. Selvfølgelig også Spotify.

Annoncering på Spotify

Hvis du var tidligt med på vognen og annoncerede på Facebook inden det for alvor blev en marketing standard, husker du måske at man dengang fik meget mere for pengene. Sådan er det som regel med de nyere platforme. Det er også tilfælde med Spotify, og selvom de allerede har nogle år på bagen er det endnu ikke en ligeså stor en annonceplatform som de større drenge i klassen.

Derudover er der virkelig nogle gode analyse- og segmenteringsværktøjer til annoncører, så du kan lave virkelig målrettede kampagner. Spotify ved nemlig rigtig meget om deres brugere.

Der er forskellige annonceringstyper på Spotify:

  • Lydannoncer
  • Videoannoncer
  • Displayannoncer

Lydannoncer på Spotify

Spotify er en lydplatform, så naturligvis er lydannoncerne også oplagte at bruge. De bliver afspillet mellem sange under aktive lytninger. De bliver ledsaget af et klikbart display der kan føre brugerne til din landing page.

Videoannoncer på Spotify

Fungerer enten som brand takeover mellem sange, eller som sponsorerede sessioner, hvor brugerne efter en videoannonce belønnes med 30 minutters uafbrudt musik, hvis de ser den fulde annonce.

Displayannoncer på Spotify

Fungerer ligesom displayannoncering de fleste andre steder online, med bannere og overlays. Det kan f.eks. være i form af homepage takeover, hvor dit brand vil blive vist på målgruppens Spotify i 24 timer.

Hvordan kan man målrette og segmentere annoncer på Spotify?

Spotify har ret godt styr på deres brugere, hvilket gør det ret nemt for dig at målrette og segmentere dine annoncer.

Du kan f.eks. målrette annoncerne ud fra:

  • Hvor de er: Geografisk, ned til hvilken by de befinder sig i.
  • Hvem de er: Alder, køn og demografi.
  • Hvad de lytter til: Genrer og sub-genrer (du kan også gå efter brugere der lytter til podcasts).
  • Hvordan de lytter: Adfærd og hvilken enhed de bruger.

Der er altså rig mulighed for at nå din målgruppe, og noget af de unikke ved Spotify som annonceringsplatform, er at musik ofte kan være med til at definere en stemning, og du herved kan opnå at fange målgruppen i en stemning der passer til dit budskab.

Hvad koster det at annoncere på Spotify?

Som med de fleste andre platforme, kommer afhænger prisen for annoncering også på Spotify af den enkelte kampagne, og i bund og grund: Hvor meget du er villig til at smide i en kampagne.

Dog er der på Spotify en minimumsgrænse for at komme i gang, der lyder på $250.

Fremtidens annoncering på Spotify

En ny type annoncering Spotify allerede er begyndt at eksperimentere med, er stemmekontrollerede annoncer. Altså annoncer du som lytter kan interagere med via din egen stemme. Og hvis du nu sidder og tænker at det lyder ret forfærdeligt at skulle snakke til annoncer, er du helt sikkert ikke den eneste, men der er dog en form for logik i det.

I øjeblikket stormer enheder såsom Google Home og Amazon Echo, der er stemmestyrede, frem. Og inden for SEO er voice search (stemmesøgning) et af de største buzz words p.t.

Den måde denne type annoncer testes er ved lydannoncer for Spotifys egne playlister og podcasts, hvor de brugere det er blevet testet på, så kan sige “play now”, hvis de har været interesserede i at lytte til dem. Gør man ikke det, eller siger noget helt andet, fortsætter lydannoncen bare og går efterfølgende tilbage den almindelige lytning.

Om dette bliver “fremtidens annoncer” vil tiden vise, men under alle omstændigheder kan det i hvert fald give alle dem der hader annoncer, endnu en type at hade.

Spotifys adblocker problem

Ligesom mange andre der er afhængige af reklamekronerne fra den digitale annoncering, har de også hos Spotify et problem med adblockere der blokkerer deres annoncer.

Ofte er problemet mindre for tjenester hvor den primære aktivitet sker via en app, men selvfølgelig er der nogle der finder en vej udenom. I Spotifys tilfælde handler det primært om Android brugere, der benytter en modificeret version af app’en, som blokerer annoncerne.

Forud for deres børsnotering i 2018, var Spotify selv ude og sige at det drejer sig omkring 2% af de brugere der vises annoncering til. Og selvom det måske lyder lavt, er det jo trods alt et par millioner brugere det drejer sig om, og som man så ikke får nogen som helst indtjening på. Det er et stort problem, da gratis brugerne af Spotify i forvejen er lang tid om at give overskud.

Spotify prøver dog på flere forskellige måder at opdage og lukke ned for denne type snyd.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til at connecte med og kontakte Lasse på LinkedIn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *