TikTok marketing – Kan man bruge TikTok som virksomhed? 7 min.
Er din virksomhed på TikTok? Er svaret alt andet end nej, vil det være overraskende. Men bør man egentlig bruge TikTok til marketing? Det er et socialt medie der stormer frem, men hvad er det egentlig? Og hvordan er mulighederne for at bruge det som virksomhed? Det ser vi nærmere på her.
Hvad er TikTok?
TikTok er en video app, hvor brugerne laver korte videoer (op til 15 sekunder), og deler dem via app’en. Man kan også sætte flere videoer sammen, så de udgør en story på op til 60 sekunder.
En stor del af videoerne er tilsat musik hvor der laves karaokevideoer, men ligesom med andre sociale medier, er der mange former for forskelligt indhold. Man kan også samarbejde med andre om at lave videoer, hvilket giver nogle gode muligheder for kreativiteten.
Skal man sammenligne TikTok med en anden platform, minder den nok mest om Vine (rest in peace), hvor man lavede 7 sekunders videoer, mens andre sammenligner den lidt med Snapchat.
Ligesom med både Vine og Snapchat, er størstedelen af de tidlige brugere også ret unge, hvorfor man i dag nok ikke rammer ret mange hvis ens kernemålgruppe er over 30 år.
Virksomheden bag, Bytedance, er p.t. vurderet som verdens mest værdifulde startup, med en estimeret værdi på $75 milliarder.
Hvordan virker TikTok?
Ved første øjekast kan det måske godt se ud som om TikTok fungerer meget ligesom de andre sociale medier, i stil med Instagram, Facebook, Snapchat o.l. Men hvor meget af de du oplever på de fleste sociale medier er koblet sammen med dine forbindelser på platformene, er det ikke tilfældet med TikTok.
TikToks algoritme fungerer i endnu højere grad end de andre platforme, ved at analsyere det du ser. Når du ser videoer analyserer algoritmen ansigter, stemmer, musik og objekter i de videoer du bruger mest tid på at se. Og efter en dags brug, kender app’en dig rigtig godt.
Og det lader egentlig til at være standard procedure for virksomheden bag, kinesiske Bytedance. De har specialiseret sig i apps der leverer indhold som er skræddersyet til den enkelte bruger. Med stor succes. Blandt andet står de bag en nyhedsapp, der hurtigt blev den mest populære i Kina.
TikTok i enorm vækst
TikTok app’en er siden opstarten i 2016 blevet downloadet over 1.1 milliard gange, og alene i 1. kvartal af 2019 blev den downloadet 188 millioner gange.
TikTok ligger allerede i toppen globalt – og i Danmark
Selvom TikTok endnu ikke er helt mainstream i Danmark, er den globalt allerede i toppen. I 1. kvartal af 2019, var app’en den 3. mest downloadede På tværs af platforme. Kun WhatsApp og Messenger lå højere, og på AppStore var den nr. 1.
TikTok nåede i 2018 op på 500 millioner aktive månedlige brugere. Det antal var Instagram 6 år om at nå.
Og ser man netop på aktive brugere globalt, ligger app’en nr. 9, foran mastodonter som f.eks. Twitter, Reddit, LinkedIn og Pinterest.
Men på trods af det endnu ikke er alle i Danmark der kender TikTok, er der mange der hopper med på vognen. Hvis vi tager AppStore som eksempel, ligger app’en også i toppen over downloadede apps i Danmark, både på iPad og iPhone.
Derfor kan det altså allerede nu, betale sig at kigge lidt på hvordan man som virksomhed kan bruge TikTok til marketing.
Hvordan tjener TikTok penge?
Ligesom de fleste andre sociale medier, er det hos TikTok også via annoncerne, de fleste penge kommer ind. Pr. juni 2019 er man tæt på at nå de $100 mio. i indtægter. Så endnu er det altså ikke en særlig god forretning, hvis man kigger på at der er brugt rigtig mange penge på markedsføring. Men det samme har været gældende for de andre sociale medier, så det er sandsynligvis helt efter planen.
Sådan fungerer annoncering på TikTok
Der er 4 typer annoncer på TikTok: In-feed native content, brand takeovers, hashtag challenges og branded lenses.
Det er ikke alle markeder annoncering er tilgængeligt p.t., derfor er det heller ikke sikkert at det er muligt for alle at annoncere, afhængigt af hvor du geografisk vil ud. Og da der stadig testes er det ikke usandsynligt at nogle af disse annoncetyper vil blive faset ud, og andre kommer til.
In-feed native content
Denne annoncetype minder om Snapchat og Instagram Story annoncer. Ligesom almindelige TikTok videoer skal de være mellem 9 og 15 sekunder lange. De afspilles i fuld skærm og kan skippes af brugerne der ser dem.
Brand takeovers
Fungerer ved at man via en statisk, animeret eller video annonce dukker op i de forskellige kategorier i TikTok. Annonceformen begrænser antallet af annoncører til én per kategori, per dag.
Hashtag challenges
Man kan skabe sponsorerede hashtag challenges, som kommer til udtryk i unikke bannere i app’en. De opfordrer brugerne til at deltage i udfordringer lig dem som i dag er meget udbredte på de fleste sociale medier. Bannerne fører brugerne til en udfordringsside der indeholder instruktioner for udfordringen samt eksisterende videoer med udfordringens hashtag. Det er klart en annoncefunktion hvor man kan udnytte den kreativitet som er alfa og omega i TikTok som platform, og den afgørende faktor for succesen.
Branded lenses
Denne annoncetype er fungerer ved at man kan skabe filtre/AR effekter, som brugerne så kan benytte i deres videoer, i en begrænset periode.
Influencer marketing på TikTok
Ligesom der er influencere på de andre sociale medier, er der det også allerede influencere på TikTok. Derfor er influencer marketing selvfølgelig også en oplagt mulighed for virksomheder og brands.
I udlandet er det selvfølgelig allerede begyndt, og f.eks. Adidas, Guess og McDonalds har kørt influencer marketing kampagner med TikTok influencere.
En god måde at kombinere annoncering og influencer marketing på TikTok, kan være at lave en hashtag challenge annoncering og indgå samarbejde med influencere om at deltage i den pågældende udfordring. Noget flere store brands allerede har gjort, heriblandt Google.
Se også: Hvad er influencer marketing?
Skal man som virksomhed så have en TikTok konto?
Som udgangspunkt nej, ikke som det ser ud nu.
Den eneste grund til at man som virksomhed også vil kunne vinde ved at lave en konto til virksomheden, er hvis man autentisk og ofte kan lave kreative eller sjove videoer der passer til platformen. Kan man det, vil der dog være en god mulighed for at få noget synlighed, som konkurrenterne ikke får.
Fordele ved at bruge TikTok som virksomhed
Der er over 500 millioner aktive brugere.
Den gennemsnitlige bruger, er aktiv i app’en i ca. 52 minutter om dagen.
Populariteten voksede med 407% fra 2017 til 2018 (i 2017 blev TikTok downloadet 130 millioner gange mod 660 millioner i 2018).
41% af brugeren er mellem 16-24 år. Der er altså god mulighed til nå denne målgruppe.
TikTok er den nye dreng i klassen, og vokser hurtigt. Der kan være en fordel i at være med allerede nu hvor der stadigt er relativt billigt, og konkurrenterne endnu ikke er til stede.