content marketing team

Content marketing i din organisation – Dit content marketing teamLæsetid: ca. 5 min.

Lasse Baungaard Online marketing Skriv en kommentar

Hvordan bruger du content marketing i din organisation? Og hvordan sammensætter du et content marketing team? Vi har tidligere beskrevet hvad content marketing er og hvordan du laver en strategi. Her kigger vi mere op hvordan du kan gøre det som en større organisation, og hvem der skal stå for det.

Hvilken afdeling skal lave jeres content marketing?

Det ville måske lyde logisk at content marketing udføres af jeres markedsførings-/kommunikationsafdeling – for det er jo markedsføring. Men det behøver ikke nødvendigvis udelukkende være tilfældet. For når det kommer til content marketing, vil du formodentlig opleve af mange typer medarbejdere vil have kompetencer der kan bruges til at lave indhold der kan bruges.

Så selvom det måske giver god mening af det er den afdeling der laver resten af jeres markedsføring, som også står for det, vil det ofte give bedst mening af sammensætte et content marketing team på tværs af afdelinger.

Udnyt alle jeres kompetencer

Content marketing handler om indhold der skaber værdi for jeres målgruppe. Kig derfor også ud over jeres markedsføringsmedarbejdere til at producere indholdet. For når det kommer til content marketing behøver man ikke nødvendigvis vide noget om markedsføring for at kunne bidrage.

Der sidder helt sikkert medarbejdere der er eksperter på et eller flere områder. De vil ofte kunne bidrage ved at dele ud af denne viden. Det kan være viden der resulterer i blogindlæg, infografikker, video, podcasts o.l. Og så kan eksperten i fælleskab med en kommunikationsmedarbejder finde frem til den rette formel, til at formidle indholdet, så det også er noget der skaber værdi for målgruppen.

Så se meget indad og kig på alle de kompetencer i indeholder som organisation, og det vil sikkert overraske hvor mange der vil have noget at biddrage med. Og ofte vil nytænkning fra disse personer kunne bidrage med idéer der ellers ikke var opstået.

Content marketing team – et eller flere?

Afhængigt af størrelsen på din organisation og hvor mange typer content marketing du skal producere, skal du foretage et valg: Et eller flere content marketing teams?

Har I mange medarbejdere og evner til at producere mange typer indhold, kan det give mening at have mere end et content marketing team.

Den tidligere Google medarbejder Jay Acunzo, har et bud på at man kan sammensætte sit content marketing team som ”pods”, der basalt set er små selvstyrende teams, netop sammensat efter evner frem for afdelinger. Se mere om ”content marketing pods” her.

Det kan gøre produktionen af din content marketing mere fleksibel, hvis du f.eks. laver teams til de forskellige typer af content marketing. Så kan der produceres indhold af forskellig art, og i forskellige tempi. Det kan være en fordel når der arbejdes på tværs af afdelinger, at man kun skal bruge tid på præcis det indhold man selv er involveret i, frem for at være en del af et større team der behandler al content marketing.

Modsat kan det give en anden synergi og idégenerering af have flere typer og personligheder med, der også kan give deres besyv med på emner der ikke er deres spidskompetence.

Fælles for begge løsninger er dog at det næsten altid vil give mest mening at en tovholder i et team vil være en kommunikations-/markedsføringsmedarbejder, der har viden om hvordan indholdet bedst sammensættes og formidles.

Kom i gang og evaluer

Men hvad giver bedst mening for jer? Det kan være et stort skridt at arbejde på en helt anderledes måde end hvad der tidligere har være kultur for. Og sommetider kræver det en tilvænningsperiode før det kører. Kig derfor også på hvilken type teams der vil give bedst mening at starte op med for jer nu. Så kan I efter en periode evaluere på om det vil give bedre mening at skifte til en anden type teams.

Kan man selv producere content marketing uden en kommunikationsafdeling?

Men hvad gør man hvis ikke man i forvejen har en markedsførings-/kommunikationsafdeling? Jo, selvom man ikke i forvejen varetager markedsføring internt i organisationen, kan det stadig lade sig gøre at få produceret content marketing.

Her vil den mest oplagte strategi være at alliere sig med et bureau eller en konsulent der specialiserer sig i content marketing, og som kan identificere hvor man bør sætte ind, få startet produktionen af indhold og sørge for at det kommer ud i et relevant format.

Erfaringer

Vi har selv haft gode erfaringer med at sætte gang i produktionen af content marketing i større organisationer, der ikke selv har ansat markedsføringsansvarlige. Vores oplevelser viser at det tager lidt tid at få sat i gang, men hvis det håndteres korrekt kan de fleste organisationer producere god content marketing. Og efter noget tid bliver man i stand til selv at håndtere store dele af indholdsproduktionen, der skaber værdi for målgruppen.

Men hvad er dine erfaringer? Har du arbejdet med content marketing i en større organisation, eller du hjulpet én i gang, enten som bureau eller konsulent? Så er vi meget interesserede i at høre om dine erfaringer og udfordringer med det.

Om skribenten

Lasse Baungaard

Lasse er partner i Digitypes og ansvarlig for kommunikation og kundekontakt. På bloggen skriver Lasse om alt fra content marketing til projektstyring, og interesserer sig for at skrive om emner der kan være til gavn for andre iværksættere.Du er altid velkommen til connecte og kontakte Lasse på LinkedIn.